JDM 101: 4 Door Life

Po Kanjo závodech a Bosozoku stylu se dnes podíváme na další z proudů japonské automobilové kultury. Nebojte, tentokrát půjde o něco mnohem rozumnějšího.

Přiblížíme si svět starých pánů ve velkých sedanech, jejichž primárním účelem je pohodlná jízda po dálnici a vození dětí do školy. Protože ale měli japonští inženýři v 80. a 90. letech tendenci svá auta dělat naprosto prasácky předimenzovaná, v řadě takových sedanů najdete pod kapotou motory, které s přehledem zvládnou zvýšení výkonu o stovky koní. A přesně kvůli tomu je od starých pánů s radostí skupují mladí chlapci, dávají na ně zbytečně tvrdé podvozky a samosvory a projíždějí zatáčky smykem.

Na první pohled nevypadají jako něco extra, ale „4 doory“ mají kolem sebe velice specifickou skupinu lidí. „Běžní“ drifteři taková auta zpravidla zavrhnou, protože jsou těžká, neobratná a nesportovní a raději šáhnou po nějakém tradičním náčiní jako jsou Silvie, RX7 nebo Skyliny kupé.

Spousta lidí ale zapomíná, že pod kapotou řady podobných sedanů od Toyoty a Nissanu se nachází stejné motory, jako v Suprách a ostrých Skylinech. A nejspíš vám nemusíme vysvětlovat, co jsou motory jako 1JZ-GTE nebo RB25DET zač.

Jasně, nejsou to ty nejobratnější auta na světě, ale mají kromě velkého motoru ještě jednu velkou výhodu. Díky svému dlouhému rozvoru jsou při jízdě bokem mnohem stabilnější. A tahle kombinace taky není úplně k zahození, třeba Daigo Saito díky ní vyhrál šampionát D1GP v roce 2008. Mrkněte na tohle video a pochopíte proč.

Ale nemyslete si, móda výkonných sedanů se v Japonsku objevila mnohem dříve, než u nás vyjela první M5. Víte, že úplně první Skyline GT-R se prodával jako sedan a kupé přišlo až o rok později?

Ale zpátky do přítomnosti. Japonci si samozřejmě ta nejlepší auta nechávali jenom pro sebe a modely jako Chaser, Laurel nebo Skyline nebyly výjimkou, ale pár zajímavých kousků se přeci jenom dá pořídit i u nás. Například taková Toyota Altezza, u nás prodávaná pod značkou Lexus IS se dnes dá pořídit za velice slušné peníze a když máte štěstí, narazíte na model IS300 s atmosférickým 2JZ. Stejný motor je i v obou generacích modelu GS300. Pokud vám Toyota moc nevoní a máte extrémní štěstí, třeba se vám podaří narazit i na vzácnou levostrannou verzi Nissanu A31 Cefiro, což je vlastně jen Silvia S13 s párem dveří navíc.

Takže, kdo se toho ujme a v rámci osvěty naší malé JDM scény si něco takového postaví? Pokud chcete další inspiraci, mrkněte třeba na FRsedan.com, odkud pochází většina těhle fotek.

tagy: ,
Like!