Autoideas: Automatický svět

Také někdy uvažujete nad tím, proč je tolik současných aut vybaveno automatickou převodovkou? U malých hudlů do města typu twinga to dokážu pochopit – existuje třeba spousta žen, které prostě neumí řadit a potom je pro ně automat jasná volba. Ačkoliv si za možnost automatu u malých aut výrazně připlatí, pokud je to jejich jediná možnost, proč ne…

Další věcí je kvalita samotných automatů v této třídě (malých) automobilů. Samozřejmě nejde o žádné technologické highlighty, ale naopak obyčejné, většinou konstrukčně dost staré čtyřstupňové, pětistupňové, případně výjimečně šestistupňové skříně. Vůbec nejhorší variantou jsou takzvané robotizované převodovky. Co to je?

No zjednodušeně řečeno někdo z vývoje v dané automobilce (třeba koncernu PSA) vzal manuální pětikvalt a rozhodl, že z něj udělá automat tím, že mu dál elektrohydraulicky ovládanou spojku. V praxi tak nemusíte sami řadit, auto nemá spojkový pedál, motor se vytočí, elekronika odpojí spojku, přeřadí, lamela zase dosedne. Třeba podobný systém byl i u zmiňovaného twinga – pedál spojky chyběl, jenže tam člověk musel řadit nahoru a dolu jako u sekvenční převodovky. A bez spojky! Vtipné… Každopádně ta věc, kterých se ve skladech PSA válí zřejmě několik milionů, nás teď provází ve všech nových Peugeotech a Citroënech. A musím říct, že jste nezažili nic horšího. Jakmile na to šlápnete, motor se vytočí do otáček a potom je čas na zmiňovanou změnu rychlostního stupně. Probíhá to takto: nejprve ucítíte prudké škubnutí směrem dozadu, potom zhoupnutí, škubnutí celým vozem směrem dopředu a po dvou vteřinách nebo tak je konečně zařazeno. Představte si, že to zažíváte stokrát – snídani udrží jen ten nejschopnější.

Robotizovaná převodovka je vyřešena. Pak tu máme klasické automaty, které najdete většinou ve vyšších třídách nebo v modelech, které byly na trhu tak nějak zapomenuty a zůstávají asi ze setrvačnosti. Většinou mívají klasické automaty s hydrodynamickým měničem, běžné skříně, umožňující manuální řazení buď přímo na kulise, nebo většinou volitelnými pádly pod volantem. Ani jedno nemá smysl. Je lepší nechat obyčejný automat, ať si tím také zůstane. Nic zajímavého, ovšem ani tak hrozného jako úchylná robotika.

Příplatek proti manuálu bývá běžně kolem 40-50 tisíc korun, takže upřímně nechápu, kdo jiný než zmiňovaná skupina žen a mužů, kteří prostě řadit neumí nebo jsou z USA, si podobnou věc koupí. Dneska už je běžné, že automaty páří s dieselovými motory, ovšem před pěti až sedmi lety to byla spíše výjimka (pamatuji, že jsem tenkrát občas jezdil s Mondeem TDCi a automat mě velmi udivoval). Jenže jak se turbodiesely rozšířily, i toto spojení se začalo hojněji využívat.
Ke klasickému automatu asi není co dodat – u sporťáku byste ho nikdo nikdy nechtěl (a oprávněně) a to s nimi dokonce závodili. Na jedné výstavě jsem viděl Mercedes SL ze 70. let, vyrámovaný závoďák, brutalita se 450 koňmi a o přenos síly se staral třístupňový automat. No, cesty jsou různé…
Pak tu máme dvouspojkové převodovky, často chlouba příslušné automobilky. Ačkoliv třeba takový Ford by se s ní rozhodně chlubit neměl, protože je to hrůza. Zejména pokud je taková skříň spojena s nějakým moderním „downsizingovým“ (tzn. degradovaným) motůrkem s výkonem čivavy. Hrůza, prostě hrůza – a přitom si za to celkem drsně připlatíte. Ať si kdo chce co chce říká, nejlepší dvouspojku má koncern. Jeho DSG totiž umí i to, co ostatní ne – plynule se rozjet z křižovatky bez prodlevy či brutálně vytočeného motoru a hořících (většinou předních) koleček. Obě skříně, které znám, fungují skvěle – zejména tedy ta šestistupňová, určená pro silnější modely. Naposledy jsem s ní jel snad v Scirrocu R a to bylo super. Tedy celé auto celkem nudná střela, taková odtažitá, člověk byl jak v akváriu, žádná radost nebo vášeň z toho nečišela, ale ta převodovka funguje báječně.

Sedmistupňové DSG je určené pro nižší točivý moment (do 250 Nm nebo tak?) a s ním jsem jezdil ve Fabii RS. Problém je, že převodovka má tolik kvaltů, že sama občas neví, co má řadit. Pravidelně se mi stávalo, že si pletla i to základní – nahoru nebo dolů. Tak jsem ji v tom většinou nechal… problém byl také, že aušusová pádla pod volantem mají blbou aretaci, takže občas nevíte, jestli jste ho stiskli nebo ne. A příliš síly si zase nedovolíte vložit, neboť by hrozilo, že ten kousek plastu odlomíte. Jestli se ptáte, proč proboha do toho splašeného nákupáku dali DSG, tak pravda je prý taková, že se jim tam manuální převodovka nevešla. No, všichni víme, že fobie je prostě tak nějak úzká… .)

Šestistupňové DSG tedy nejlepší z řady dvouspojkových převodovek. Za tím si stojím. A co automat? Nejlepší je jednoznačně osmistupňové ZF, které montují do svých aut například BMW nebo Jaguary. To je sametová převodovka, která má na rozdíl od 7st. DSG jasno v jednotlivých rychlostech. Fakt skvělá převodovka ale stejně i tady platí, že nemá příliš smysl si řadit sám. Člověk se v tom za chvilku ztratí.

Ještě existuje jeden typ převodovek, který se celkem rozšířil: říkám tomu v podstatě variátor. Jde o bezestupňové převodovky, kterým se říká CVT. To je, pánové a dámy, teprve degradace! Když pouze lechtáte plyn, motor má nízké otáčky, jakmile to zahamtnete, okamžitě vystřelí do těch nejvyšších. Žádné příjemné stoupání otáček doprovázené měnícím se jekotem motoru. Rovnou tak nebo tak. Pedál napůl, čtyři tisíce. Pedál naplno, sedm. Šolichání – 1500 ot/min. Prostě hnus – navíc jsem poprvé řídil CVT na nějaké akci Bosch v Německu (asi to vymysleli) v Muranu 3,5 litru a to bylo tedy velmi smutné…
Co se týče manuálních převodovek, určitě jste už zaznamenali, že nové Porsche 911 má sedmistupňovou skříň. Stejně tak i nová C7 Corvette Stingray, jde o převodovku Tremec. Vypadá to, že supersporty jsou nositeli pokroku, alespoň že tak. Osobně jsem s ní ještě nejel, vždycky, když se mi dostane do ruky Porsche 911, tak je s pédékáčkem (podobně je to s Nissanem 370 Z, věděli jste, že 70 % prodejů dělá verze s automatem? Stejně je Zetko na silnici pěkná svině, vhodná akorát na suchej asfalt). Což je mimochodem také velmi dobrá dvouspojka. A na Corvette je zatím ještě brzo, teprve před pár dny největší konkurenci Viperu odhalili…

Tím se dostáváme k otázce: co automat v supersportech? Na jednu stranu nikdy. Ne, prostě nechci, supersporty mají mít kulisu jako stará Ferrari, řazení musí být jak z traktoru, těžké, výrazné, aby si řidič ty koně na kolech zasloužil! Jenže dneska mají supersporty výkon 700 koní, někdy čtyřkolky, někdy sice méně koní, ale o to složitější techniku (GT-R). A já si moc dobře nedokážu představit, jak ten výkon přenášet na silnici. Jasně, třeba takovém v Mercu SL 350 (který má výkon 306 koní) by to v pohodě šlo, jenže v nabídce je pouze 7G-Tronic Plus.
U Nissanu GT-R to úplně chápu – celé auto je totální počítač, dokážete si vůbec představit, že by do toho přesunování energií zasahoval člověk? Mimochodem, kdo viděl rozříznuté GT-R, tak ví, ale pro ostatní: GT-R je vlastně transaxle – šestiválec s turby je vepředu podélně, z něj vede tlustý kardan dozadu, kde je ta superpřevodovka. A z ní vede malý kardan dopředu, vlevo vedle toho hlavního – a ten zase vede točivý moment k přednímu diferáku a na přední kola. Úlet…
Takže tady řadit rukama? Nemožné… Stejně to bude i Aventadoru, což je taky čtyřkolka. Síla dvanáctiválce je přenášena sedmistupňovou ISR. Vezměte si manuální řazení třeba jenom u Imprezy STI. Vždycky mi chvilku trvá, než si na něj zvyknu. Spojka je jak na pérku, je úplně cítit to pnutí v ozubených kolech převodovky. Stálá čtyřkolka se nezapře a mnoho majitelů STI dávno ví, jaké to je, měnit spojku. Také mi vždycky trochu zasmrádne, než si zvyknu na správnou synchronizaci s pedálem plynu.

Ale zpátky k tomu manuálu – jak je vidět, u některých superaut to jde. Porsche 911 i Corvette mají exkluzivní a možná trochu zbytečný sedmikvalt (v nějakém cyklu to zřejmě trochu sníží emise a to se hodí pro úřady), ale třeba takový Aston Martin V12 můžete mít klidně s manuálem a jde to. Ale takové BMW M5? Manuální dnes už ani ve snu.

Ať tak či tak, platí, že automaty se používají čím dál víc. Je to pohodlnější a ve skutečnosti někdy také výrazně rychlejší než manuál. Ale to důležité tak pro ty, kterým záleží na tom, co je o dvě desetiny rychleji na stovce (což je reálně úplně fuk, záleží na jízdním prožitku). My ostatní, kteří rádi šlapeme ve sporťácích na spojku (dokonce častěji než chceme přeřazovat), si najdeme auta s manuálem.
Takže asi tak

Fr93

Like!