Autoideas: Chcípni, ožij? To nechceš

Jelikož se považuji za normálního automobilového šílence, v současné době mě rozčiluje hrozně moc věcí. Například systém stop-start. Evropská Unie, respektive asociální, otupělí a pouze touhou po vlastní moci a penězích zblbnutí panáci a panenky v Bruselu, zase jednou nafoukli z prdu obrovskou bublinu jménem emise CO2. A to se dotýká i nás, pokud jsme nuceni jezdit v nových ledničkách, tedy autech (nechci křivdit všem).

Emise jakéhosi oxidu uhličitého nikdy nikoho moc netrápily, až teď se najednou zjistilo, že se na tomto fenoménu naší vlastní omezenosti dá dost dobře vydělat. Ekologie a ochrana životního prostředí jsou samozřejmě vážná témata, která je potřeba řešit, pokud nejsme úplní kreténi a nechceme si zničit to nejcennější, co máme – tedy planetu Zemi. Ovšem přístup politiky a špiček businessu zdá se být opravdu nechutným divadlem, zamlžené a zaobalené kecy, které jsou zcela mimo základní zájem chránit přírodu nám poté cenzurovaná média s chutí servírují. Zapadají totiž do systému všeobecného oblbování nás, oveček konzumu.

Auta zdaleka nejsou tím, kdo by se na emisích nějak výrazně podílely – jen si vzpomeňte na výbuch sopky jejíž-jméno-neumí-nikdo-vyslovit na Islandu. To bylo emisí! Nejvtipněji zareagoval Lotus když prohlásil, že jeho nový Elise s motorem 1,6 litru by musel objet Zemi 30 000 krát, aby udělal tolik CO2 jako vulkán za jeden den… Potěšilo mě, že si někdo dokázal vystřelit z té nesmyslné války s emisemi.

Zpátky k systému start-stop. Kdo zažil, ví, o čem to je – naštěstí je možné ho vypínat, takže pokaždé, když nastoupíte do auta, musíte zmáčknout kromě vypnutí stabilizace, nastavení sportovního módu, vypnutí klimatizace a buhvíčehoještě další čudlík. Deaktivovat systém, který degraduje vaše auto.

Minule jsem přijel na světla v drsně rudém Mercedesu SLK s turbobenzinovým motorem pod kapotou. Vidím trojkové báwo vedle a těším se na odpal ze světel, jenže i merc bohužel chcípnul. Jak se má člověk cítit, když si koupí auto za mega půl, zářivý rudý sporťák se sundavací střechou a na světlech mu to chcípá? Opravdu nevím, ale vhodné mi to fakt nepřipadá… Vám snad jo?

Opětovné startování je navíc jen výjimečně neznatelné, u většiny modelů se zatřese celé auto a prodleva bývá také znatelná, což opět plynulosti při rozjezdu nepřidá. Další věcí je ničení motorů – automobilky tvrdí, že mají speciální čidla a startéry, které vydrží půlmilionu startování a umí to líp než váš „normální“ startér, ale chceme to? A věříme jim, že se turbomotor neunaví, když zastavíte na benzince z rychlosti 180 km/h a motor hned zhasne? Turbomotor? Nechápu, celý start-stop systém mi připadá spíš jako další součástka, která se bude muset vyměnit a za kterou bude zákazník muset zaplatit. Společně s turbem. Minimálně. Je to vlastně takové kurvítko, které si můžete vypínat. To jsme to dopracovali – a zmiňovaná ekologie?

Pokud se jim s pomocí start-stop systému podařilo udělat v laboratoři (při ideálních podmínkách, které v realitě nikdy nenastanou) o jednu desetinu a tři gramy na kilák menší emise, stojí to za to? Jen si vezměte náklady – složitější startér, odolnější baterka, řídicí jednotka, často kondenzátor a kilometry kabelů navíc. Kolik to může stát, stojí to za tu změnu? Chceme jezdit degradovanými auty, která umírají při každém zastavení? Ne, ale můžeme s tím něco dělat? Jasně, možností je mnoho, ale to je na delší debatu. Závěr? Motor má zhasínat a startovat v případě, že otočím klíčkem a ne když se mu zachce.

Fr 93

Like!