Autoideas: Čím menší, tím lepší? I dont fucking think so!

V posledních letech se nám z Bruselské sklo-betonové bažiny rozmohl nový nešvar, se kterým se autařská civilizace nemusela nikdy předtím potýkat. Někdo „inteligentní“, jež zřejmě vůbec nikdy nejel žádným normálním autem a do práce dojíždí na elektrokole, vymyslel, že budeme hodně snižovat emise a začneme to aplikovat na auta. Je to známá písnička, to vím, ale potřebuju chytit nit. Aut je na světě hodně – od 600 do 900 milionů, kdo ví.

To už je pěkný byznys, když totiž automobilky budou muset snížit emise u takto velkého počtu dopravních prostředků, bude znamenat masivní investice do vývoje, vzniknou nová pracovní místa, rozjede se ekonomika a HDP půjde opět nahoru. A přitom budeme v podstatě šetřit. Jaká iluze, pokud ještě někdo věří, že hrubý domácí produkt odráží životní úroveň obyvatelstva a dané země. Naivní!

Automobilky zjistili, že u většiny motorů budou muset snížit objem a přifouknout je turbem, aby splnili nesmyslné předpisy od robotů z EU. U dieselů je to samozřejmé, tam dnes nenajdete atmosférický motor, to je logické, ale turba se rozmohly i v benzinových autech. A to neskutečně, některé automobilky u svých modelů už ani nenabízejí atmosférický motor.

Došlo to ale až moc daleko – minule jsem přijel s novým Superbem, znáte ho všichni, takový ten dlouhý, úzký a vysoký, co zezadu vypadá jako posmrtný facelift Magentisu. A kámoš se mě ptá, co tam je za motor. Říkám, no je to smutný, ale 1,4 litru s turbíčkem. Opravdu malým turbíčkem. „Cože? To nemůže jezdit!“ divil se kamarád. Jo, ono to jezdit může, samozřejmě to není žádný brko, ale motor auto rozhýbe. Tak nějak. Motoru přečmárali mapu řídicí jednotky, takže dává 125 koní. Jenže pro hmotnost 1477 kg.

Sorry za tu pauzu, balil jsem si cigáro a čekal, až komp schroupe a otevře katalog superbu, kde se na konci, pod několika desítkami stran o barevných kombinacích kastle a introše dozvíte zhruba hmotnost auta v tabulce tech. údajů. No už jsem tady, takže, kde jsme přestali? Hmotnost vs výkon.
O tom je to celé, 300 koní je vám k ničemu, když pohybují autem o hmotnosti školního autobusu na cestě do školy (tedy plného). A naopak, sto koní může být skvělých, pokud pracují s hmotou třeba 800 kg… To je známá písnička od Colina Chapmana ze skupiny Lotus, hrajou jí stále dokola, když víte, jaké rádio poslouchat.

Máme tu tedy superb s hmotností přes 1,5 tuny (a dle výbavy to může +- 100 kg, kůže, navi a podobný nesmysly prostě něco váží…) s malinkym čtyřválcem o výkonu 125 koní. Příjde mi to divný – vlajková loď automobilky si má „vystačit“ s tímto prckem? Jak dlouho se s tou hmotou bude malý, velkosériově a levně vyráběný motůrek trápit? Jak dlouho to vydrží? Moc tomu prostě nevěřím, navíc mi to přijde nepatřičné.
To je jako Mercedes s eskem. Nedávno představili model nazvaný S 250 CDI s nelichotivým přívlastkem Blue Efficiency. Co to znamená? Čtyřválec 2,2 litru v esku!!! Ve věčném symbolu luxusu a aristokracie bydlí čtyřválcový motůrek, co na tom, že má 150 kW! To mi tedy příjde také minimálně nepatřičné, spíše pak nevhodné. Zvláště, když mě pak v tomto autě s uspokojením pozávodila A6 s třílitrovým TDI… Promiňte, ale z hlediska tradic a přesvědčení – když nastartuju mercedes S, má se ozvat hluboké zabublání, nejlépe osmi- či víceválcové… a ne chrochtání uslintaného čtyřválce.
Malá turba ve velkých autech, kam jsme to dospěli. V tomto ohledu mi dělají radost amíci. Nejen, že resuscitovali (a velmi povedeně) své pony cars, ale mají i corvettu. A ta má solidní osmiválec 6,2 litru dopovaný masivním kompresorem TVS, díky čemuž usmaží zadní pneu točivý moment 819 Nm, se kterým by se souboje na čtvrt míle nebála ani střední lokomotiva.

A pak, je to pár dní, přišla zpráva nejkrásnější – vrátil se Viper! Už není dodge ani chrysler, ale prostě Viper! A s velkým V, vždyť je to pořád to pravé, tradičně manuál, tradičně desetiválec o objemu 8,4 litru, plněný atmosféricky, jak to má být. Pořádná kára pro pořádné chlapi. Už od malička vlhkej sen z plakátů, král zmijí. Už dávno jsem pro ně vymyslel skvělou reklamu – výchozí ramka a kolem smykem jezdící sportovní Viper a jednoduchý nápis: „Vzali jsme motor z náklaďáku a dali ho do sporťáků. Jen pro ty, kdo mají odvahu.“ Škoda, že se to nechytlo, asi jsem neměl moc kontaktů v Detroitu.

Zpátky do současnosti, nová zmije je prostě jednoduchou reakcí na evropský komunismus z Bruselu – vy si tu klidně do nejsilnějších BMW a Merců dávejte turbené osmiválce, ale my umíme udělat pořádný motor, protože objem ničím nenahradíš a my se toho nebojíme. A navíc, u nás si můžeme ESC vypnout úplně, pak už je to jen vás, jestli máte „gule“! „Treat every tire like it deserve to die.“ Řekl nedávno Chris Harris.

Abych nebyl zaujatý, což stejně sem, musím pro čest dnes propíraného mercedesu dodat, že se zřejmě také poučil a v novém SL opět zabublá plnohodnotný dvanáctiválec. Konečně si také uvědomili, že opouštět tento motor by byla věčná škoda a stálo by je to pověst. A BMW? Poslední svobodný motor byl v předchozí M5, kdo kdy slyšel nebo měl možnost poškádlit pětilitrový desetiválec S85B50 s výkonem 507 koní pocházející původem snad až z formule, ví, o čem mluvím. Poslední M5, kde se nekladly meze nákladům ani kreativitě. A proto vzniklo něco jedinečného. A dnes, báwo má největší motor 4,4 litrový osmiválec s turby. Jasně, výkon to má, spotřebu úžasnou, ale něco tomu chybí… A vy víte co, stejně jako já.

Nevíme, kolik nám zbývá ropy, se kterou tak nesmyslně plýtváme na výrobu konzumních nesmyslů, které vůbec nepotřebujeme. Nashromážděnou energii slunce drancujeme ze Země a ničíme miliardy let práce, na které jsme se vůbec nepřičinili. Nevíme, jak dlouho nám základní kámen současné civilizace vydrží, ale když už jsme tu, automobilovou éru si užijeme. Ty nejlepší motory už vyrobené byly a jsou k dispozici. Tak se jdeme projet, než to tu celé spláchne voda nebo sežehne slunce. Užijeme si výdobytky civilizace, zředěné černé zlato i asfaltové stužky. A vybereme si k tomu raději normální, pořádný motor, než chcípáčka, u kterého si nejsem jistý, jestli zdolá kopec za dědinou bez zadýchání.

tagy:
Like!