JDM 101: Co je to bosozoku?

Před pár lety jsme se na 86ers trochu rozepsali o tom co všechno se skrývá za kouzelným japonským slovíčkem „bosozoku“. Od té doby jsme se o nich dozvěděli zase něco víc a tak není na škodu původní text oprášit.

Co že to teda vlastně znamená? Bosozoku je složenina dvou japonských slov – bōsō (zběsilá jízda) a zoku (kmen). My to sice vnímáme jako další cool japonské slovíčko, v samotném Japonsku se s ním ale moc neohánějte, protože se používá pouze v negativním kontextu. Do češtiny se dá nejlépe přeložit asi jako bordelář.

Bosozoku jsou de facto to samé jako všechny ostatní motorkářské gangy ze zbytku světa. Jediný rozdíl je v tom, že jsou složené v drtivé většině případů z lidí mladších 20 let. Je to taková rebelující fáze při dospívání některých Japonců. Součástí téhle rebelie je v první řadě ježdění co nejpomaleji po obytných čtvrtích a vytáčení jejich rozpadajících se motorek bez výfuku do omezovače, aby všechny v okolí probudili. A na tom není vůbec nic cool. To říkám z vlastní zkušenosti, protože mě přesně taková banda idiotů probudila v Okazaki ve 4 ráno.

V 60. a 70. letech začaly být díky ekonomickému boomu auta v Japonsku mnohem dostupnější a od motorkářských bosozoku se pomalu začala oddělovat jejich dvoustopá odnož. Stejně jako při úpravě motorek se chtěli majitelé „boso“ aut co nejvíce odlišit a své stroje upravovali naprosto absurdně. Vrchol takového stylu nastal v polovině 80. let, kdy se řada aut inspirovala tehdejšími extrémními okruhovými speciály a ujal se pro něj název Granchan, vycházející ze slov Grand Championship. Jednou z takových okruhových předloh byla například tahle 550 koňová Super Silhouette Silvia S12.

Díky čím dál větší nabídce levných sporovních aut se na boso auta rychle zapomnělo a rebelující mládež se plynule přesunula k driftování na horských okreskách. V 90. letech nebylo o bosozoku autech ani slechu, s úpadkem amatérského závodění v Japonsku ale opět v posledních letech přicházejí do módy.

Z této kultury nepřímo vychází i mladší VIP styl, který se zaměřuje především na luxusní sedany. Tato auta se upravují především za účelem většího luxusu, z čehož také vychází označení VIP. O tom, jak tento styl vznikl, koluje zajímavý příběh. Podle něj japonská policie často zastavovala členy Yakuzy v jejich drahých evropských sedanech a ti po čase začali používat japonské sedany, aby lépe zapadli do davu ostatních. Protože se ale chtěli odlišit a protože japonské sedany nebyly tak luxusní, jako ty evropské, začali je upravovat stylem, ze kterého se po čase zrodilo “VIP”. Také se takto upravují co nejnovější auta, na rozdíl od bosozoku stylu, kde jde hlavně o auta z 70. – 90.let.

Kolem těchto stylů se točí ještě další označení, na které můžete často narazit. Jde o slovo shakotan, což v překladu znamená více či méně nízké auto. Je to ale obecné označení, jenž se používá u všech aut válejících se po zemi.

Tyhle styly se mohou často prolínat a někdy je opravdu těžké určit, o co se vlastně v konkrétním případu jedná. Pro tenhle styl aut jsou ale typické některé znaky, jako například oni-kyan, neboli “monstrózní odklon”, tedy negativní odklon zadních kol. Především u Granchanů se můžete také setkat s extrémními variacemi takeyari, v překladu “bambusovými tyčemi”, neboli obrovskými, často až dva metry vysokými koncovkami výfuku. Dalším často pužívaným prvkem jsou také natažené kapoty, takzvané shark nose.

tagy: , , , , , , ,
Like!