DENI Ferrari 568 FP

Ferrari 568 FP je můj poslední školní projekt na téma Ferrari. Jedná se o unikátní stroj propojující klasické „petrolheads“ nároky na funkci a vizuál superfuturistického automobilu. Proč poslední? Přerušil jsem studium a nastoupil do designu ve Škoda auto.

Takže se sen pomalu stává skutečností, když se nad tím tak zamýšlím, tak je to masakr, jak se to všechno v poslední době rychle událo. Bohužel na úkor volné tvorby, důkazem je obří odmlka mezi posledním příspěvkem. V rychlosti nastíním co se za tu dobu událo. Pracoval jsem externě jako designér kol v BMW (dokonce jedny budeme v budoucnu potkávat na seriových vozech). Absolvoval jsem stáž v Aufeer Designu pod Braněm Maukšem a Eerem Kankainenem (oba přišli do Aufeeru z italského studia Pininfarina) a nyní pracuji jako designér (digitalizace interiéru) ve Škoda Auto.

Označení FP v názvu není náhodou, jedná se o poctu docentu Františku Pelikánovi, který mi předal spoustu cenných zkušeností. Značka Ferrari byla jeho srdeční záležitostí, a to především díky čístému pininfarínovskému designu, ke kterému jsem mohl částečně přičichnout, ať už na stáži či v soukromém životě díky kontaktům, které nám František Pelikán vytvořil. František Pelikán byl také jedním z mála desigérů staré generace, který byl naprosto otevřený novým technologiím a viděl budoucnost některých svých designerů například ve tvorbě interfacu.

Samotný design vychází z počátků závodních vozů „klasických cigárových tvarů“, následného překrývání kol ladnými blatníky a Pininfarínovské ferrari linie obíhající kolem celého vozu. I v tomto návrhu se František Pelikán otiskl, a to jeho oblíbenou hláškou: „Co kdyby sme ten díl otočili a dali ho sem“. Z tohoto principu vychází charakteristický prvek připomínající mušli (tedy stejný vrchní a spodní díl vozu). Snažil jsem se vozu dát jednoduchou, čistou a nezaměnitelnou formu, která by mohla připomínat jakýsi šperk stojící v luxusní garaži či dokonce v obývacím pokoji. Zajímavé je také propojení motorového prostoru s exteriérem vozu, kdy na sebe funkčně i opticky navazují například sání a nádechy na střeše nebo nádoby s N2O připomínající aerodynamické ploutve na zádi vozu.

Myšlenka, že takzvaný petrolhead bere své auto jako mazlíčka, mě vedla k tomu, že automobil by mohl jako mazlíček se svým pánem komunikovat, a to jak verbálně, tak vizuálně. Vzhledem k velké promítací ploše je zde spousta místa pro interface. Auto se tak dostalo do extremního kontrastu mezi starou mechanickou technikou částí a supermoderní elektronickou komunikací hraničící s umělou inteligencí.

 

ZÁKLADNÍ MÓDY
………………………………………………………..
1. AUTOMOBIL NÁM CHCE NĚCO ŘÍCT
Jednoduchým pokynem (ovadačem, telefonem, gestem, hlasovým signálem) můžeme automobilu povolit, aby nám sdělil, co má na srdci.

2. AUTOMOBIL JE ZAHŘÁTÝ A PLNĚ PŘIPRAVENÝ NA 100% ZATÍŽENÍ
Zobrazení pomocí proudících tepen dává najevo, že můžeme vyrazit.

3. RELAX MÓD
Automobil nám promítá zadané informace, zprávy ze sociálních sití, novinky ze světa automobilů a podobně.

4. MÓD PORUCHA
Automobil se zabarví do výstražných pruhů, aby na sebe upoutal pozornost a to jak naši, tak ostatních řidičů. Zobrazí nám místo poruchy a popíše jej.

5. MÓD POLEPY
Slouží především ke sportovním a promo účelům. Je možné okamžitě měnit a přidávat sponzory (například přímo při závodu – kdy je vůz ve vedoucí pozici a firmy se přeplacejí, aby byly vidět). Někdo jistě poznáváte, že jsem jako základ použil Petrovu fotografii.

6. MASKOVACÍ MÓD
Je schopný auto maskovat v terénu, případně opačně ho zvýraznit.

7. INFORMAČNÍ MÓD
Zobrazuje mapy, zpravodajství a podobně.

 

ZÁKLADNÍ INFORMACE
………………………………………………………..

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Atmosférický zážehový osmiválec. Zdvihový objem 5599 cm3. Výkon 559 kW při 10500 ot./min. (+N2O), točivý moment 650 N.m při 6000 ot./min.,  nejvyšší rychlost 270 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 3,2 s.

………………………………………………………..

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

délka x šířka x výška 4550 x 2350 x 970 mm. Provozní hmotnost 1050 kg.

………………………………………………………..

 

CÍLOVÁ SKUPINA

Milovníci futuristického designu, avšak klasičtí “Petrolheads”. Mechanické ovládání a surový zvuk v obalu supermoderního elektromobilu.

Like!