Diskuze: Samolepky

Hraní si s autem může mít mnoho podob, ale jestli má většina z nás něco v tomhle směru opravdu společného, tak je to potřeba plácat na auto samolepky. Stejně jako v případě diskuze o tom co je a není JDM se nám ovšem zdá, že náš osobní názor příliš neodpovídá většině a rádi bychom proto na tohle téma otevřeli debatu. Třeba si všichni zase o něco rozšíříme obzory.

Začneme trochu obecněji. Při lepení samolepek a log na auta se spousta lidí řídí tím co je tou dobou zrovna v módě. To nemyslíme nijak negativně, byť to tak může vyznít. Není na tom nic špatného, funguje to tak ostatně ve všech aspektech upravování aut. Spousta z vás si teď určitě s úsměvem vzpomněla na tunera z vedlejší vesnice, kterému se už roky smějete díky té obří „no fear“ samolepce na zadním okně, ale tenhle princip funguje i u aut, které naopak uznáváte. Jde zkrátka o ztotožnění se s nějakou společenskou skupinou či formou kultury, ať už jde o oplastovaný Peugeot 206 se zmíněnou nebojácnou samolepkou na zadním skle nebo decentní logo 555 na kufru staré Imprezy postavené na brázdění okresek.

Zkrátka a jednoduše my všichni, kteří si auto przníme samolepkami, pro to máme stejný důvod, i když to tak na první pohled nevypadá. Tuner z megasrazu na letišti si pořídil no fear samolepku, protože jí viděl u ostatních a protože se mu ten nápad líbí. Fanoušek rally si na svou rézu nalepil tři pětky nebo citát Colina McRae, protože to viděl u ostatních a protože se mu to líbí. Majitel starého Civica si na auto nalepil pár samolepek s motivy kanjo závodů, protože to viděl u ostatních a protože se mu to líbí. Veteránista si na své Aerovce nechal samolepku z loňské veterán rally, protože… však víte. Všem se to může líbit z nějakého jiného důvodu, ale princip je vždycky stejný. Vždy jde o to dát ostatním najevo co se vám konkrétně líbí a chcete o tom šířit povědomí dál.

Ten dlouhosáhlý úvod má svůj důvod. Uvědomujeme si, že nejsme nic jiného a chceme tak předejít nařčení, že se zase povyšujeme nad ostatní. Nemáme nic proti olepování auta jakýmkoliv způsobem, ať už tím vzdáváte hold místní dílně, kde se vám starají o auto, výrobci vašeho podvozku nebo zkrátka jen něčemu dalšímu, co se vám líbí.

Co nás ale trochu mrzí je fakt, že nemalá část lidí podléhá samolepkám s až příliš velkým nadšením a moc neřeší, co si na auto lepí. Hlavní je, že to je zrovna tenhle týden opravdu in. Stačí se podívat na to, jakým způsobem se v minulosti šířilo logo illest nebo v nedávné době Hoonigan. Jasně, je to pěkná hláška a každý si v ní určitě něco najde, ale kdo tady proboha tak moc fandí Kenu Blockovi, že si nalepí na auto logo jeho značky oblečení? A kdo všechno vlastně ví, že je Hoonigan značka oblečení Kena Blocka?

Stejně tak je tomu i v případě zmíněného illest. Tohle logo patřící pod výrobce oblečení Fatlace vynikajícího designéra Marka Arcenala mělo před pár lety na zadním nárazníku doslova každé japonské upravené auto v Kalifornii. A právem, protože tahle scéna v Americe zažila díky Fatlace renesanci. Ale nějak se nám nezdá, když jí zahlédneme na sériové oktávce nebo hyundaii jedoucí z pravidelného srazu tunerů na periferii našeho hlavního města. Nepřipadá nám, že by v těhle končinách byli tak zarytí fanoušky téhle značky a všeho co symbolizuje… i když možné je samozřejmě všechno.

Samolepkami toho jde přece říct tolik, tak proč se omezovat na to co si na auto nalepil ten parkující vedle vás na srazu a pak to za měsíc zase lepit dolů, až se objeví něco dalšího? Není lepší si pořídit samolepku od někoho, nad jejichž výtvory pravidelně na netu slintáte a v neposlední řadě tak i podpořit přímo je a ne nějaké copycentrum tady za rohem? Nemluvíme teď jen o illest a Hoonigan, ty už jsou stejně za vodou, ale co třeba takový C’s Garage ze Zélandu, kteří ve svém volném čase staví jedny z nejlepších Silvií na světě? A nebo podobně známí Nice Vibe?

A co pak takovej blog shirtstuckedin? Každá zakoupená samolepka tohohle kluka z Austrálie posune blíž k další letence do Japonska, kde pak pořídí fotky věcí, o nichž si necháváte jen zdát. Stejně tak je na tom Narita Dog Fight přinášející reporty z Japonska jaký jinde nenajdete, jemuž každá prodaná samolepka pomůže při zaplacení hostingu a koupení jízdenky na vlak za další zajímavou akcí někde na okruhu.

Podobných dílen, blogů a dalších věcí zasluhující si pozornost a podporu jsou na světě spousty, tak proč se omezovat na kopie log od překupníka na tuning srazu? Napište nám co si myslíte v komentářích, oceníme každý názor.

tagy: ,
Like!