Driftingowe Mistrzostwa Polski 2012 – IV Karpacz

Jak vypadá touge po Polski? Zvyšují atraktivitu driftu vejce rozbitá na silnici? Nedá se pauza mezi závodníky zvětšit? Může na drifty přijít (skoro) stejně lidí jako na Beatles? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek, které by mě nikdy ani nenapadly, jsem se vydal zjistit na čtvrté kolo série Driftingowe Mistrzovstva Polski (DMP), jakéhosi polského „The best of“.
Pawel Trela, Nissan 200SX S13,5, Kryzstof Terej, Mazda RX7, DMP, Karpacz, Driftingowe Mistrzostwa Polski 2012

Už asi půl roku před touto akcí jsem udělal zásadní chybu- velice jsem se na ni těšil a bylo mi jasné, že ať se bude dít cokoliv, tak budu první zářijový víkend v polském (nebo polské?) Karpaczi. Takže se stala předpokládatelná věc- objevilo se několik záležitostí připadajících na stejnou dobu a já upravil plán, který posléze obsahoval návštěvu pouze nedělní, finálové části závodu.

Nadešel onen čas a já si takhle v neděli dopoledne kráčím lesíkem do prudkého svahu, kudy přede mnou očividně prošlo už několik desítek nebo stovek lidí. Směřuji ke svodidlům, které jsou pár metrů ode mně. Přicházím nebo spíše přilézám k nim, rozhlížím se a popojdu blíže k nižší zatáčce. Nachystám fotoaparát. A čekám. Najednou se někde zpod kopce, ale nijak daleko, ozývá ostré zaburácení. Během pár okamžiků je zvukový vjem doplněn obrazovou složkou a kolem mně se v těsné blízkosti prosmýkne první auto. Stojím sice na rovince až za výjezdem ze zatáčky, ale přibližně na úrovni přehozu. Akce začíná a já jsem během pěti minut naprosto uchvácen. Toto je čirý adrenalin. Pro všechny. Drifteři předvádí své umění na silnici ne nepodobné tratím závodů do vrchu, ohraničené z jedné strany svahem a z druhé svodidly, na nichž jsou nalepení diváci (převážně za nimi, i když se najde pár jedinců, kteří chtěli být v mládí clipping-pointy a teď si svá dětská přání plní). Jezdí se něco málo přes čtvrt hodiny, když jeden z osmiválců, původně určených do Corvetty, utichne o trochu dříve, než za cílem. První rána. Nebo spíše další. Ze záběrů z pátku a soboty jsem tušil, že měli mechanici nejednoho týmu o zábavu postaráno a, jak se později ukáže, v neděli tomu nebylo jinak. Jak je na tom polská scéna však skvěle dokládá fakt, že opravená a zprovozněná E30 se zaoceánskými vnitřnostmi se na trati objevila o hodinu či dvě později a aspirovala i na vítězství. Po uklizení úseku silnice a odklizení diváků tam, kde měli stát, se jelo dál.

Nissan Skyline R34

Náročnost tratě mi byla známa už z mapy. Na mapce však nebyly patrné masivní betonové zábrany, které lemovaly vnější část předposlední zatáčky, stejně jako fakt, že se do ní nalétávalo dveřma napřed z nejrychlejšího úseku, který měl, vůči zbytku tratě, nejmenší stoupání. Výraznější chybka v této pasáži znamenala jediné. Nehodu, bouračku, havárii. Říkejte tomu jak chcete, nicméně každé neplánované intimnější seznámení závodníkova vozu s okolím tratě („kiss wall“ byly nahrazeny spíše „french kiss wall“, přičemž ne každý vyšel podle představ) značilo nutnost přerušit závod, a tak se, podobně jako ve Wodzisławu Śląskim, musel harmonogram přizpůsobit aktuální situaci. V neděli se tedy ještě dojížděla kvalifikace a na battly se dostalo až během odpoledne, přičemž se organizátoři zřejmě uchýlili ke stejnému řešení jako v případě výše jmenovaného srpnového závodu- místo TOP32 se jela její poloviční verze. Píši „zřejmě“, protože jsem nevydržel až do konce. Nehod bylo hned několik, každá znamenala půl hodinu čekání, než se odklidí auto a vše se dovede do stavu před havárií. Takže když se po několika minutách ježdění tandem battlů rozhodl jeden z jezdců pro mírný facelift svého vozu za doprovodu idiotů skákajících do potoka, protože stáli, kde neměli, zamáčkl jsem slzu a vyrazil domů. Doteď mi však v hlavě zní popis připomínající návod Jana Tleskače na vyndání ježka z klece: Hned za startem na výjezdu z pravé zatáčky navazuje delší část stáčející se mírně doleva. Poté nejostřejší, asi dvěstěsedmdesátistupňová, levá zatáčka, přímo navazující na úsek stáčející se doprava v přibližně třech „výraznějších“ zatáčkách. Na konci této pasáže se vyjíždí z lesa ven, na táhlou levou přes mostek, pozvolna navazující na táhlou pravou vedoucí do cíle. Co více se mi honí hlavou? Třeba: 1.) Proč tam nebylo více diváků z ČR? Vždyť Karpacz je +-60km od Liberce, resp. +-160km od Prahy… 2.) Kde sakra nabrali ta syrová vejce, která tam létala vzduchem? 3.) Potřebuji se naučit trpělivosti. Protože příští rok tam musím být znova!

tagy: , ,
Like!