Report: Driving Academy Sosnová

Pondělí ráno, slunce vysoko na nebi zachvíli zakryjí mraky, na plácku v prostorách sosnovského autodromu postává pětice vozů. Lancer Evo, Impreza, Lancer Evo, M3 E46, Impreza a o trošku později se přidává ještě jeden Lancer Evo.

Není to nijak neobvyklý pohled, ostatně stejné typy aut jsou na sosnovském asfaltu k vidění bezmála každý víkend (a v zimních měsících snad i každý den).

Dnes je něco trošku jinak. Ok, jsou tu lidé, kteří si chtějí zajezdit, ale namísto vyblbnutí se, to tentokráte směřuje více edukativní cestou. Řekněme, že autoškola je škola základní. Na základní škole se naučíte číst a psát, ti bystřejší i počítat a jiní zase kouřit na záchodě. Až tohle všechno umíte (to poslední není nezbytné), prohlubujete své znalosti a učíte se je aplikovat v reálném světě. Od toho je většina středních škol. A kdo chce vědět ještě více a orientovat se ve svém oboru opravdu dobře, pokračuje studiem na univerzitě, vysoké škole, akademii. Přeloženo do řidičského světa (s malým využitím angličtiny): Driving Academy. Zatím se jezdí v Sosnové, na hradeckém CzechRingu a okruhu v Písku, jedná se i o trati ve Vysokém Mýtu. Pedagogové jsou závodními tratěmi velmi intenzivně prozkoušení odborníci, jejichž kombinace je pro dané místo přímo ideální. Ze světa, který pomohl prosadit pohon všech čtyř kol i do běžných rodinných sedanů, jezdec rally Martin Semerád a speciálně pro danou akci i zástupce prostředí hladkého asfaltu a čisté stopy, okruhový závodník Jan Charouz.

Hned zkraje někteří účastníci mění běžné pláště za závodní, či polozávodní, obutí a vzápětí se naplno rozjíždí čtyřhodinový blok toku informací. Martin zahajuje krátkou rozpravou, jakých neduhů se při řízení vyvarovat; Honza bere, již poučené, do vláčku a v klidu s nima projíždí optimální stopou trať. A postupně zrychluje. V nejlepším se má přestat (nebo dát pauzu), takže když se z vláčku stává „šinkanzen“, zajedou všichni do depa a nastává další bod programu. V tom si Martin s Honzou sedají k účastníkům kurzu na sedadlo spolujezdce, nechávají se provézt několik koleček po okruhu a udělují rady, které řidiči očividně promítají skrz řeč svého vozu do každého dalšího kola. Pokud chtějí, pouští řidiči své spolujezdce za volant, sami se ujímají jejich bývalého místa a během dvou třech průjezdů pozorují, kde mají rezervy a co si ještě mohou dovolit. Kdo nemá k dispozici instruktora, jezdí a piluje stopu, jenž byla ukázána ve vláčku. První dvouhodinovka uběhne jako nic, přichází čas na změnu v podobě obrácení směru jízdy. Moment k otočení stránky a zopakování všech předchozích úkonů – vláček za vedoucím v podobě stříbrného Lanceru s Martinem za volantem, projíždění okruhu s instruktorem ve voze, samostatné opakování a zdokonalování vedení automobilu po trati. Na posledních pár minut se ještě směr projíždění otočí do původní podoby a najednou jsou čtyři hodiny pryč a je prostor jedině tak na závěrečné resumé. V něm zaznívá nadšení a spokojenost s poskytnutými zkušenostmi, u některých doprovázené reakcemi na detaily umožňující vymáčknout z jejich vozů ještě o kousíček víc, než sami využívali. Moje shrnutí? Jestli se chcete stát lepšími řidiči, znám řešení – Driving Academy.

tagy: ,
Like!