Feature: Esprit S-Zero Honda NSX

Psaní článků o konkrétních autech je poměrně aktuální záležitost. Ať už jde o demo auto profesionálního shopu nebo jen víkendovou okruhovku někoho normálního, všechny procházejí nepřetržitou evolucí. Každého logicky zajímá co se na jejich oblíbených projektech objevilo nového a nikoho moc nezajímá co se na nich dělalo před rokem nebo dvěma. Tentokrát ale půjdeme trochu proti proudu a podíváme se na auto postavené už před 12 lety.

Za tu dobu se toho hodně změnilo a v módě je zase něco jinýho, ale základní myšlenka je pořád stejná. Ať už jste si stavěli hotrod v Kalifornii před padesáti lety nebo repliku JGTC závoďáku v zemi vycházejícího slunce v novém tisíciletí, vždy jste jen chtěli splnit svůj automobilový sen.

Proč to vlastně píšeme? Jde nám o to, že z téhle Hondy NSX od japonského úpravce Esprit si dneska málokdo sedne na zadek. Stačí se podívat na novější kreace, které vyjely ze stejné dílny a hned pochopíte, že kromě pár plastů a pěkných kol na ní není nic extra. Na rozdíl od těch novějších výtvorů, které mají dvakrát tolik koní, mnohem propracovanější aerodynamiku a nebo motor otočený podél jako opravdové okruhové NSX.

To ale neznamená, že je tahle žlutá Honda automaticky horší auto. Ano, na rovince Fuji Speedway nebo Suzuky by jí většina dnešních upravených aut naprosto zničila, ale to samé by udělala tahle NSX před dvanácti lety, když by stanula proti podobně staré konkurenci. V automobilovém průmyslu jde holt vývoj rychle kupředu a jinak tomu není ani ve světě úprav.

Zkuste se na ní nedívat dnešníma očima, ale perspektivou o dvanáct let starší. Zapomeňte na to, že dneska vidíte podobná auta několikrát denně na netu a představte si, že na vás v roce 2001 z ničeho nic vykoukla z nějakého časáku nebo nedej bože projela kolem na ulici. Určitě byste šli do kolen víc než teď, když jen zběžně projedete tyhle fotky a řeknete si „hm, pěkný“.

tagy: , ,
Like!