Feature: Dawova Impreza STi Type R

Modrozlatá záležitost se vynořila z lesa, prohnala se kolem a za zbytečného cvakotu závěrky mého fotoaparátu mizela mezi domy, zdolávajíce další metry rychlostní zkoušky. První setkání tedy bylo rychlé a (relativně) nečekané, ale naštěstí nebylo poslední.

Jestli v době, kdy jsem si s pojmem „rally“ spojil tak maximálně hluk v kopcích a zástupy lidí v jejich blízkosti vždy na konci srpna v okolí Zlína, imponovala mému oku nějaká auta úzce spjatá s motorsportem, bylo to to zamračené coupé s velkým křídlem na zádi, jehož atletická karoserie s mohutně rozšířenými blatníky kombinovala lehkost a agresivitu. Snad i proto jsem nechápal, proč nástupce nebude mít variantu dvoudvéřového coupé (a to jsem ani nemohl tušit, že o generaci později bude v podobě hatchbacku a posléze přebere nemálo vizuálních prvků svého konkurenta). Dost fňukání! Imprezu ve formě coupé jsem prostě měl, mám a budu mít rád a byl jsem nadšený, když jsme s Dawem dohodli focení.

Jeho STI Type R se nějakou dobu poflakovalo po Japonsku, odkud bylo před časem dovezeno na tuzemskou půdu. Poté se začalo s přestavbou. Ačkoliv se s autem počítalo především pro závodní využití, vzalo pravostranné řízení za své a bylo nahrazeno levostranným. Z interiéru se vyházelo pár zbytečností – například výplně dveří byly nahrazeny karbonovými, zatímco sériová sedadla šla pryč aby udělala místo závodním Sparcům Evo 2 Plus s pětibodovými pásy.

Na poflokovanou palubní desku přibylo několik přídavných budíků pro lepší přehled o aktuálním stavu vozu. Aby vůz vyhovoval bezpečnostním předpisům většiny automobilových soutěží, a určitě i pro lepší pocit posádky, došlo k vestavbě ochranného rámu, vyhovujícímu příloze J dle specifikací FIA. Hydraulická ruční brzda pak už byla nezbytností pro efektivnější ovládání vozu při plném závodním nasazení.

Charakteristický agresivní vzhled, podobný speciálu WRC, byl získán zástavbou body kitu vycházejícího z karoserie typu 22B. Zato zadní křídlo vychází z originálního volitelného příslušenství STi a objevovalo se na třísetkusové sérii Imprezy S201 z roku 2000.

Kotouče gumy jsou navlečeny na osmnáctipalcových OZ WRC Magnesium, ačkoliv se nejedná o jediné ráfky, které budou na vůz nasazovány. Velkému nasazení a obrovským nárokům na rychlostních zkouškách odpovídají brzdy anglické firmy AP.

Podvozek prošel kompletní repasí, eliminaci otřesů mají na starost tlumiče Protlum, o lepší držení v zatáčkách se starají tvrdší stabilizátory.

Pod kapotou se děly podobné věci jako na podvozku, takže se vše odrazilo od celkové repase. Slovo přišlo na kované písty a větší turbo, nová laditelná řídící jednotka a možnost přepínat programy umožňují nastavit auto na aktuální podmínky na trati. Integrovaný ALS drží turbo stále v optimálních otáčkách kvůli bezprostřednější reakci přeplňování.

Celá přeměna auta proběhla na dílně Valdemara Vašendy, který se sám zúčastňuje rally soutěží Volného poháru s Lancerem Evo. Nicméně tato dílna se nespecializuje pouze na soudobé vozy.

Vzhled auta nepůsobí nijak netradičně, i díky ponechání typické barvy se víceméně jedná o vizuální variaci na stejné téma jako u většiny dalších Imprez. Pár odlišností by se však našlo. Jak tomu tak bývá, začnou vystupovat po detailnějším prohlížení auta. Zámek kapoty je jednou z nich a docela dobře reprezentuje i ty další, které jsou přítomny hlavně z hlediska funkčního, než okrasného.

Specifický zadní spoiler nemusí do oka padnout každému, ale samotnému mi je sympatické použití netradičního originálního prvku namísto typických křídel, jenž jsou k nalezení na všech podobných Imprezách.

V letošním roce Dawe plánuje s autem jezdit Volný pohár v rally a podle svých slov se bude s autem nejprve pořádně sžívat. Na druhou stranu z pozorování jednoho „sžívání s autem“ v Sosnové bych řekl, že jízda smykem by mu nemusela dělat problém.

Ne že bych se s nadšením vracel do dob, kdy jsem ještě neměl řidičák a psal domácí úkoly, nicméně jsem rád za jakékoliv auto z těch let, které se bude opět v plné síle objevovat na českých rychlostních zkouškách. Myslím, že začíná nastávat doba, kdy budou nově postavené speciály inspirované érou A8 a WRC připomínat slávu těchto závodních skupin ve skromnějších soutěžích. Už se těším, až na výjezdu z lesa zdáli zaslechnu bublání přeplňovaného boxeru…

tagy: , , ,
Like!