Feature: Fabiho 200SX S13

Fabiho příběh je podobný jako ten náš i váš. Ještě před získáním řidičáku se do aut zamiloval víc než je zdrávo, většinu volného času trávil dřením na brigádách a místo poprsí spolužaček studoval všechny možné časopisy a weby, aby se o tom svém nově nabytém snu dozvěděl co nejvíc. A stejně jako většině z nás se mu ho taky podařilo dosáhnout. Tak v čem je pak ten rozdíl?

Rozdíl je v tom, že se Fabi nebojí jít za svým i v případě, že si o něm celý internet bude myslet že se posral. Jeho nejnovější výtvor – obří laminátové křídlo na okruhy – je toho jasným důkazem. A to je v době, kdy si každý druhý upravuje auto tak, aby byl co nejvíc cool a měl co nejvíc lajků na internetu velká vzácnost.

Nebudeme ale zbytečně předbíhat. Fabiho zrak se původně ubíral směrem k první generaci Mitsubishi Eclipse, ale to se rychle změnilo poté, co na vlastní oči spatřil Nissan 200SX. O několik prázdnin a nespočet víkendů zabitích již zmíněnými brigádami stál s vykulenýma očima na benzínce kdesi za Brnem a civěl na sytě červenou S13 na bílých kolech, která o pár podpisů smluv později byla jeho vlastní. Stejně jako my i vy začal po seznámení se s autem vymýšlet věci, díky kterým by auto bylo ještě o něco funkčnější a lepší. Konec konců sám říká, že je to nemoc, která dříve nebo později postihne každého. A my jen tiše přikyvujeme.

„Vždy když se mě někdo zeptá, s čím začít při úpravě takového auta, tak říkám tři věci, které rapidně proměnily mé dvoukilo: podvozek, kvalitní velké brzdy a skořepinová sedačka,“ popisuje své první kroky při úpravě auta Fabi. Ty samy o sobě napoví, že auto nemá být žádná královna srazů ani facebooku, ale čistě jen zdroj zábavy pro svého řidiče. Konkrétně jde o coilovery BC Racing BR-Type, Bremba z Nissanu 350Z a sedačku Sparco Corsa.

„Podvozek byl jedna z nejlepších investic, brzdy autu přidaly na bezpečnosti a zasvěcení pochopí když napíšu že i rychlost,“ dodává. Nové coilovery doplnili samozřejmě i nové silentbloky náprav a čepy. Za zmínku také stojí fakt, že Fabimu trvalo dvě sezony, než našel optimální nastavení podvozku a geometrie, které by mu vyhovovalo.

Od těchhle změn ale také uplynula spousta času a po vyřešení těch hlavních problémů přišla řada na hraní si s detaily. A ty Fabi zvládá naprosto perfektně díky své neskutečné schopnosti pracovat s laminátem. Při vymýšlení uchycení budíků v interiéru si totiž uvědomil, že jako malý lepil letadla na modelářském kroužku a došlo mu, že by se s ním dalo ledacos vymyslet. Přetočte o pár dlouhých víkendů dopředu a máte před sebou větranou laminátovou kapotu, za jejíž kvalitu by se nestyděly ani v Japonsku a obří křídlo s kovovou konstrukcí, kterou jde po vyřádění se na okruhu za pár minut sundat a jet zpátky domů s nárazníkem na svém místě a křídlem složeným v kufru.

„Už dávno mě pustily pokusy o driftování a věděl jsem, že smyslem auta bude rychlost a čistá stopa. Proto jsem inspiraci začal čerpat především z okruhových speciálů. Na autě se tak objevily další dva aero prvky v podobě splitteru, sloužícího i jako kapotáž spodní části vozu a canardy pro lepší obtékání vzduchu kolem vozu,“ popisuje blíž situaci a pokračuje: „S13 má, v porovnání s přední částí vozu, zadek podstatně lehčí a to dělá problémy při rychlé jízdě s nestabilní zadní nápravou.“

Volba jasně padla na výrobu křídla. Sám Fabi přiznává, že je to na jeho poměry hodně punk, ale všechny jeho pochyby rozprášila první návštěva v Mostě, kde si jeho funkčnost v praxi vyzkoušel a která mu neskutečně vyrazila dech. Hranice ovladatelnosti auta se podle jeho slov neuvěřitelně posunula. Svou návštěvu v Mostě zvládlo auto za 2:05, což je hodnota na první seznámení se s tímhle okruhem velmi úctyhodná.

Stejně jako úpravy před křídlem objevily nedostatky v zádi auta, jeho instalace přirozeně ukázala nedostatky zase někde jinde. To je ale dobře, protože se má Fabi zase v čem vrtat a my tak budeme moct znovu slintat nad tím co zase vymyslí.

tagy: , , , , ,
Like!