Feature: HKS Group A BNR32

Staré pravidlo praví, že není radno setkávat se se svými idoly. Člověk zpravidla přijde o iluze. To ale naštěstí neplatí o téhle japonské okruhové legendě, kterou jsme měli čest osahat, oslintat a… radši nebudu říkat co ještě… na letošním Reisbrennenu v Německu.

Jak už jsme se na okraj zmínili v reportu z téhle akce, evropská divize HKS konečně pochopila marketingovou hodnotu všeho toho železa, které se v Japonsku válí někde pod plachtou. A tak místo utrácení za inzeráty ve všech možných časopisech a webech radši naložila jeden takový poklad na loď a naplánovala několikaměsíční tůru po co nejvíce akcích na Starém kontinentu. A soudě podle výrazu všech, kteří auto spatřili na vlastní oči jim plán vyšel.

Vidět na vlastní oči něco, co roky znáte jenom z obrazovky počítače je zvláštní zážitek. Na jednu stranu se snažíte nepropadnout hysterii, protože to už vlastně znáte vesměs nazpaměť, ale i tak se někde ve vás začne ozývat to malé dítě, co právě dostalo svou vysněnou hračku pod stromeček. Už jen to samotné barevné schéma, typické pro všechna závodní auta HKS té doby, vám naživo dělá s očima věci, které by vás ani ve snu nenapadli.

Historie auta sahá do března 1992, kdy s ním HKS poprvé vyjelo na okruh Okayama během prvního závodu sezony šampionátu JTCC, kterému tou dobou R32 GT-R dominovalo už dva roky. Jak jinak, když to přímo k tomu Nissan postavil, že jo. Svou premiéru odstartovali pánové vcelku slibně, dojeli totiž na druhém místě. Po zbytek ročníku se jim dařilo dojíždět na bodovaných příčkách, ale vynechání dvou závodů sezony je v celkovém umístění týmů sesadilo do nižší poloviny konečných výsledků.

I přes své první vítězství během třetího závodu sezony 1993 a finiš na druhém, třetím a čtvrtém místě v následujících závodech se jejich smůla při celkovém hodnocení opakovala, protože dva závody auto nedojelo a jeden skončilo na devatenáctém místě. Další ročník se týmu dařilo konečně o poznání líp, i když bohužel už ne s legendráním GT-R. Pro sezonu 1994 byly totiž přijata nová pravidla, která účast aut s pohonem všech kol zakazovala a HKS tak přešlo na japonské poměry poněkud bizarní Vauxhall Cavalier s Anthony Reidem za volantem. Tomu se podařilo umístit celkově na čtvrtém místě.

Je trochu paradox, že auto s ne úplně perfektními výsledky je dnes pomalu slavnější než jeho kolegové v barvách Impul nebo Hasemi, kteří sérii celou dobu dominovali. Ale ruku na srdce, koho to dnes zajímá? Ohrnete nad starými závoďáky z Le Mans nebo skupiny B nos jen protože to zrovna není Porsche 962 nebo Audi Quattro? Jasně že ne… A malý bonus na konec. Při krátkém rozhovoru nám pan Yumeda z HKS prozradil, že se jim podobná věc moc zamlouvá a rádi by jí příští rok zopakovali s dalším autem. S čím to bude se ovšem budeme muset nechat překvapit. Ať už to ale bude jezdit rovně, bokem a nebo stopou, rozhodně to bude stát za výlet na Lausitzring i příští rok.

tagy: , , , ,
Like!