Feature: Honzova hachi #origins

Klasický příběh. Na jeho začátku myšlenka na zábavné a nenáročné auto pro track days, drift days nebo oblíbenou („horskou“) silnici, u nějž nebyla zásadní maximální rychlost, ale spíše možnost úprav.

ae86,

Dánielovi z širokého výběru, kde figurovaly lehké předokolky (Integra Type-R, Clio RS…), čtyřkolky (Impreza x Evo x Delta HF) a dvojice zadokolek (M3 E30 x AE86), nakonec vyšla nejlépe (a před lety i nejdostupněji) právě hachi. A pak jedno mrknutí na web, kde se zrovna jedna v podobě Levin hatchback nacházela. Kastle v pohodě, s interiérem už to tak slavné nebylo, ale o ten stejně nešlo. Mechanické části byly z větší části funkční dle představ… tedy až na motor, který zanedlouho odešel do věčných lovišť. Co se dá dělat.

ae86,

Hlavně bylo potřeba vybalancovat investice tak, aby se z idey dostupné zábavy nestala předražená svině. Díky problémovým částem mohla začít přestavba na závodní auto. Napřed komplet odstrojení karoserie, nový lak a s pomocí maďarského guru na Lady VFTS Jobbry Bushmana i zástavba dílů z USA, Malajsie a Maďarska. Interiér zůstal maximálně odlehčený, cestu do něj si našla například hydraulická ručka.

ae86,

První testování probíhalo v okolí Egeru a naznačovalo, že auto bude potřebovat ještě nějaké to ladění, nicméně už v ten moment byla patrná síla zastavěného blacktopu 4A-GE, pořízeného od malajsijského specialisty. Bylo by naivní myslet si, že sesazení různých dílů do fungujícího celku, navíc někým, kdo skvěle rozumí závodním Ladám VFTS, ale o AE86 ví prd, bude bezproblémovou záležitostí – třeba brzdy Wilwood byly opatřeny americkým metrickým systémem. Na autě nicméně odvedl kus práce i Tibi, který se naopak v Toyotách vyzná skvěle.

ae86,

Vedle podobných detailů se našlo i pár věcí, způsobujících opravdovou bolest hlavy. Jednou z nich bylo topení, jenž si vyžádalo hodně pozornosti, ale s nulovým efektem. Postupně však začalo převažovat nadšení ze stále se zlepšujícího stroje, jehož hrdelní ryk a přesné reakce řízení (ne tak brzd) přehlušovaly myšlenky na hůře fungující části. Kvůli spíše okruhovému využití se do interiéru nastěhoval ochranný rám, úspora hmotnosti naopak stála za výměnou původní kapoty za laminátovou repliku s oddělenými větracími otvory.

ae86,

Quaife, TRD, Tokico, Koyo, Eibach, Cusco, Sparco, LMS, Momo a ještě pár dalších známých nápisů je rozeseto po různých částech auta. Pohyblivé části motoru byly vyměněny za zesílené prvky. Přitvrzení podvozku sice zadupalo jízdní komfort, ale zlepšilo odezvu a celkové chování auta. Poslední změna proběhla u převodovky – výměnou za Short Shift Kit od Techno Toy Tuning. Vychytáváním dětských nemocí se z projektu stávala hotová věc…

První kapitola kompletní, takže teď znova a jinak.

ae86,

Honzu s jeho hachi jsem prvně potkal před rokem a půl na okruhu v Mostě, na prvním závodu série Edda Cup. Na auto jsem mrknul, a i když mne zaujalo, nevěnoval jsem mu více než jen řadu pohledů doprovázených cvakáním závěrky fotoaparátu. Po roce jsem jej potkal zase, na stejném místě i akci a už mi to nedalo a šel jsem s Honzou prohodit pár slov. Auto pořídil z Maďarska, přestavba na aktuální stav, kterou černobílá AE86 prošla před více než pěti lety a kterou jsem se snažil nastínit výše, proběhla pod taktovkou předchozího, maďarského, majitele.

ae86,

Pár roků nazpět jezdil Honza vrchy s Fabií, kterou si postavil; závodění přerušil v momentě, kdy se umisťoval na předních příčkách své kategorie a trošku jej opustila motivace (a čas i finance). Pro návrat chtěl zkusit něco jiného a místo předokolky se poohlédl po zadokolce s podobným objemem motoru. A v tento moment padla volba na hachi. Ta sice není v ideální podobě pro vrchařské nebo okruhové závody, ale i když stále nemá času nazbyt, plánuje ji Honza přestavět z auta pro zábavu a na drifty do plně závodního speciálu. Sám jsem na výsledek docela zvědavý.

ae86,

tagy: , , , , , ,
Like!