Feature: JF Performance Honda CR-X

Existuje hodně důvodů proč si zamilovat Japonsko a způsob jakým místní přistupují k autům. Stroje našich snů tam jsou na každém rohu, okruhy jsou o víkendu plné lidí a každý si tam najde to své, ať už žijete klouzáním po okreskách nebo složením auta co nejvíc na zem a vysedáváním na parkovišti. Nám osobně ale v zemi vycházejícího slunce imponuje ještě něco dalšího.

Je to ojedinělá věc, kterou vedle Japonska najdete už snad jen v Kalifornii. Jen tam najdete malé garáže a workshopy upravující auta doslova v každé vesnici. Dokážete si představit, že tady v každém okresním městečku bude nějaká ta dílna, před kterou bude vysázených pár Silvií a GT-R a vy tam budete jezdit po každé výplatě, když si na auto koupíte zase nějaký nový hejbátko? Někomu z našich končin se to představuje jen těžko, ale pro Japonce je tohle denní chleba.

Jsou to podle nás právě tyhle malé garáže, které tvoří základ japonské scény, byť už dávno není co bývala. Právě díky nim a jejich potřebě si neustále s něčím hrát si dneska můžeme pořídit na naše japonská auta tak extrémně moc dílů. Dílny jako Racing Service Kato a Noby Booth ze světa AE86 nebo Car Make Corns z prostředí MX-5 jsou přesně ty malé garáže na předměstí, kam přijedete na výměnu oleje a odjedete s s krabicí plnou jejich dílů, protože jste zkrátka nemohli odolat všem těm vychytávkám, které na vaší malou Corollu nebo Roadster vymysleli.

A co má to všechno společnýho touhle Hondou CR-X? Víc než se na první pohled může zdát. Jde totiž o „demo car“ JF Performance, malinkaté dílny na severu Čech, která jakoby z oka vypadla všem těm „Racing Service“, „Parts Produce“ a „Car Make Pro“ dílnám na periferii Yokohamy. Stejně jako u výše popsaných dílen v Japonsku si i u JFP můžete pořídit pár příjemných drobností do auta jejich vlastní výroby, především digitální budíky a další drobnou elektroniku.

Přesně kvůli téhle potřebě se v autě neustále vrtat a vymýšlet na něj nové a nové věci nám CR-X od JFP vykouzlila na tváři takový úsměv. Přitom ve svém začátku nemělo o žádný „demo car“ vůbec jít. „Když jsem ho před nějakýma 6 rokama kupoval, tak jsem ho si ho vybral spíš kvůli tomu, že se mi líbilo vzhledově,“ říká o svém autě František z JFP. Sám podle svých slov neměl tehdy o technické stránce věcí příliš šajn a vědomosti nabíral postupem času, když se v autě začal hrabat čím dál víc.

Srdcem auta je původní D16Z5. „Swapovat jsem ho nechtěl, protože výměna za B16 nemá moc velký přínos a K20 je zase o dost nákladnější. Navíc pokud ten motor neotevřeš, tak stejně nezjistíš v jakým je stavu, takže většinou to sebou nese i nutnost generálky, která u Déčka vyjde podstatně levněji,“ dodává. Slovem „původní“ se ale nenechte zmást, tohle CR-X má totiž odbržděno 245 koní a 279 Nm.

K takovému výkonu mu pomáhá Garrett GT-2560R. Jiná cesta podle majitele neměla smysl: „D16 DOHC nemá jako atmosféra moc budoucnost, protože ten motor má poměrně vysoký zdvih a tím pádem i velkou střední pístovou rychlost, takže zvedání otáček by ho brzo poslalo do kytek,“ a pokračuje „Nějakého nárůstu výkonu by se při zachování obsahu dalo dosáhnout zvýšením komprese, ale ve finále by to stejně nebylo nic převratného, takže volba padla na přeplňování. Motor jsem postavil jako vysokokompresní s nízkým plnícím tlakem kvůli udržení pokud možno co nejlineárnějšího průběhu krouťáku a musím říct, že s výsledkem sem dost spokojený.“

Rozepisovat celý speclist nemá moc cenu, protože by to vydalo na samostatný článek a navíc je už přehledně rozepsaný na webu JFP včetně fotek každého z dílů. Vedle toho si můžete prohlédnout průběh stavby i na JDM fóru, kde najdete podrobný popis všech kroků, které této stavbě předcházely.

A co dál, když už je motor hotový? Na řadě je další upgrade brzd, aby nezaostávaly za novým výkonem motoru a především pak další kolo hraní si s podvozkem, protože dostat všechny koně na asfalt je základem úspěchu. V neposlední řadě přijde řada i na zefektivnění chlazení, ale o tom všem si napíšeme zase příště.

tagy: , ,
Like!