Feature: Krisovo okruhové 370Z

Předtím, než přijde řada na samotný článek o tomhle zetku, chtěl bych tu publikovat hodně volně přeložený úryvek k jedné krásné M3, který kdysi napsal fotograf A. J. Gillett, kterého stále obdivuji, a je mojí osobní inspirací. Tak nějak mi to sedí i k autu, které tu dnes představím.

“Když přijde na úpravu aut, lidé věří jistému směru, jak by auto mělo a nemělo být upraveno. A jak zvyky jdou a vrací se, mentalita kolem toho, co je správné a špatné se v komunitě přehoupne z jednoho ‘cool stuff’ na druhý a tak pořád dokola.

Kvůli této stále se opakující nátuře u lidí motajících se kolem aut se můžeme na srazech setkat se spoustou aut, která jsou upravena ve stejném stylu. Možná budou existovat majitelé, kteří se malinko budou odlišovat od jiných, ale pro většinu stále najdeme jistou uniformitu. A právě rád vidím majitele vozů, kteří se nebojí jít až na samotné hranice limitu ‘right or wrong’ a vytvořit něco exotického. Něco, co způsobí rozruch a podtrhne individualitu. A právě proto jsem se naprosto zamiloval do tohoto auta. Nestojí na těch nejdražších kolech, není to žádná šílená stavba, není nejrychlejší nebo ‘hellahyphyflush’. Je jednoduché, ale zároveň až trochu moc. Nenápadný ‘sleeper’, ale kdokoliv, kdo viděl tohle auto v akci, ví, že umí pěkně kousnout.”

Při letmém pohledu si asi řeknete, co je na této třistasedmdesátce tak speciálního. Na okruh postavených Nissanů je mnoho, nebudu vám v tom bránit, a je dost možná pravda, že jsem až přehnaně zaujatý. Jednoduše miluju tohle auto, protože Kris si dal práci s tím, vylepšit to, co vylepšení potřebuje a nedělá si starosti, jestli je to v módě atd. Každá úprava má smysl, každý díl byl vybrán tak, aby snížil výsledný čas na listině po tom, co ‘proletí’ cílovou čarou na okruhu. Nemá extremní bodykit a masivní křídlo, křiklavou barvu a samolepky jmen velkých japonských firem kolem dokola, twin turbo nebo kompresor má ale další spoustu věcí, které vás ani na chvilku nenechají na pochybách a jasně naznačují, jakým směrem se Kris vydal a co můžeme čekat v budoucnu. A věřte mi, že pokud to vyjde, tak to není naposled, co tuhle černou krásku vidíte.

Teď už ale přímo k vozu. Při pohledu zepředu moji pozornost upoutalo několik aerodynamických prvků. Přední Seibon ‘front lip’ spolu s MCR ‘canards’ plní jasnou funkci přítlaku, vše v lehkém karbonu. Při detailnějším pohledu na přední nárazník si můžete povšimnout dvou vstupů pro vzduch, které byly speciálně vytvořeny pro přívod vzduchu k brzdám. Funkci přívodu vzduchu plní i dva vstupy mezi předními světly, tentokrát přivádějí vzduch k HKS vzduchovým filtrům. Zde se také díla ujali borci z JSAI a vytvořili jak samotné otvory, tak i airboxy na míru. Když už jsem se zmínil o motoru, nesmím zapomenout na přeprogramování jednotky provedené u UPREV, výměnu svodu za ty od Fujitsubo, Mishimito hadice, Nismo caps, Fast Intentions katy a nakonec HKS ‘Y’ díl výfuku a koncový díl.

Zpátky k exteriéru. Decentní prahy, které doplňují linii od předního lipu jsou výrobkem od Nismo. Při pohledu na záď pak nenajdeme žádné extrémy. Uvidíme, s čím přijde Kris příští rok, ale zatím se můžeme rozplývat nad kombinaci Fujitsubo difuseru a Mines přítlačného křidélka. Známá říkanka ‘kola dělají auto’ je zde víc než výstižná. Téměř černá AME TM-02 jsou stejná jako ty, co používalo Cyber Evo na minulém WTAC. Kris má jednu sadu kol na občasné ježdění a pak samozřejmě sadu na okruh. Ta je stříbrná a s nezbytným okruhovým obutím. Třešničkou na pomyslném dortu jsou lehké šrouby kol od Volk.

Co ale okruhové auto opravdu dělá rychlejším, je podvozek a brzdy. Vhodně naladěné prvky na podvozku, nevadnoucí brzdy a správný výběr pneu dělají zázraky. Na zetku tak najdeme nastavitelný podvozek s EDFC od TEIN. Ten se dá nastavit do nejrůznějších módů pomocí kontroleru přímo z kabiny. Cusco stabilizátory, Cusco 1.5W LSD dif a Nismo výztuhy pak dodávají vozu jak stabilitu, předvídatelnost tak i potřebnou jistotu. Jednu z parádiček, kterou si na mě Kris přichystal, byly šesti pístové AP Racing brzdy. Při posledním setkání byly brzdy upgradovány ‘pouze’ rotory s brzdovými destičkami od ‘Project Mju’. Na otázku “Proč jsi tedy nedokoupil vhodné třmeny od ‘Project Mju’?”, je jeho odpověď velmi jednoduchá a volně by se dala přeložit jako “Chceš to nejlepší a na své účely to nejvhodnější co je na trhu.” Nejde než nesouhlasit a myslím, že tento setup je na stále atmosférické zetko opravdu dostačující.

Poslední částí vozu, na kterou jsme se ještě nepodívali, je interiér. Z dojmu, který na vás toto zetko, muselo udělat, vám musí být jasné, že tu najdeme funkční věci od výrobců s legendárními logy. Závodní sedačka Bride pro řidiče a trochu pohodlnější sedačka pro spolujezdce od stejného výrobce jsou jasnou dominantou celého interiéru. Ten také doslova hodiny před focením ‘ztěžknul’ rámem od AGI, jak jinak než v černé matné barvě. Nevím jak vám, ale opravdu se mi líbí, jak Kris zachoval co možná nejvíce doplňků v černé barvě a autu to tak dodává jistou osobnost. Na zakázku potažený volant dodává potřebný grip při manévrování stejně tak jako čtyřbodové pásy Takata, které zabezpečí nulový pohyb v sedačce řidiče. O zaznamenávání veškeré akce se stará AIM – Solo DL a Smartycam. Díky těmto dvou šikovným zařízením, které spolu komunikují, máte naprostý přehled o individuálních časech, jak moc brzdíte nebo přidáváte plyn, přesně rychlosti a další užitečné údaje, které vám pomohou při pozdějším laborování, kde ještě nahnat cenné desetiny.

Při jízdě po městě je až dech beroucí, jak vás auto nutká jet rychleji (aspoň tak jsem to cítil ze sedačky spolujezdce). Projev motoru je famózní a díky odstraněnému tapecirungu v zavazadlovém prostoru jsme si užívali uším lahodícím tóny z výfuku až, až. Kombinace tvrdšího podvozku, 19” palcových kol s nízko profilovými pneumatikami a ne zrovna dojemné povrchy v ulicích v Sydney zase dávají logiku tomu, že Kris už se s autem po městě snaží jezdit pouze výjimečně. Přednost dostává jeho další miláček, tentokrát pouze o dvou kolech.

Tohle zetko je krásný příklad toho, že i auto, které bylo postaveno čistě ve ‘function’ formě, dokáže vypadat naprosto božsky a otočit hlavy kdekoliv, kde se ukáže. Pro mne osobně je také zatím tím nejlepším, s kterým jsem se setkal. Shatsu zdar! Thanks a lot for you precious time Kris! Much appreciated bud!

tagy: ,
Like!