Feature: Lukášova WRX STi & Pindula

Hřmění v lese. Čím jiným se vydat na jeden z legendárních úseků české rally? Kroutíme se po nijak široké asfaltce, v hledáčku pozoruji černého pronásledovatele a v hlavě se snažím urovnat, že i když je to oficiálně WRX STi, pro mně bude pořád hlavně Imprezou.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Lukáš se mi už cestou svěřil, že – paradoxně – není od jisté doby skalním fanouškem rally a k autu jej přitáhlo něco trochu jiného. Silnice na kterou míříme, mu tím pádem nic neříká. Není se čemu divit – pokud nejste místní, nemáte příliš důvodů vydat se na tento kus úzkého a chvílemi nepřehledného asfaltu. V různých variantách zde už léta začíná nebo končí rychlostní zkouška, většinou pod pojmenováním jednoho z míst které protíná (Pindulou vede nejčastěji – ta se rozprostírá u jediného křížení s hlavní silnicí, vedoucí mezi Kudlovem u Zlína a Březůvkami) a ačkoliv jsou nejznámější – a nejnebezpečnější – lesní úseky zapovězeny zákazem vjezdu, zbývá dostatečné množství pěkných zatáček, kam lze beztrestně jet a nasát atmosféru podoby měřeného testu let minulých.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Tak nějak jsme se o to pokusili my – od slušovické křižovatky mezi Lípou a Vizovicema nahoru, vjezd do lesa, a za výraznější pravou nabere stoupání na prudkosti. Výjezd z lesa, pár chalup a stodol, stoupák polevuje až po nepřehledném pravém odbočení, kde se silnice stáčí na vrstevnici.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Otevřené a rychlé úseky střídá kroucení mezi keři. Uskákaný asfalt je zprvu hrubý, posléze přibývá zalátaných míst.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Krátká pasáž v lese. Velmi technický úsek, jeden dva nepřehledné horizonty, vytahané nečistoty ze zkracování zatáček, změny sklonu silnice… Les ustupuje, sjezd se zrychluje, opět se jede mezi keři a tlumiče mají co dělat.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Konec klesání avizuje utáhlá pravá, cesta se trochu narovnává, její úzký profil a sem tam zarostlé okolí polevuje pouze při průjezdu kolem pily. Příjezd do Želechovic, pravá na mostek, pak dvě „rychlé“ pravoúhlé levé zatáčky kolem diváckého místa a napojení na širší okresku. Volíme variantu rychlostní zkoušky z počátku devadesátých let, takže místo odbočení po kilometru a půl jízdy v omezovači (aspoň při závodech) pokračujeme po hlavní dál do Zeleného údolí. Po konci obce následuje ještě pár domů, ale jak zástavba řídne, začíná otevřený úsek mezi loukami. Poslední domek před lesem signalizuje slepou zatáčku mířící do zalesněného údolí.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Silnice se vlní podél potoka a po dvou a půl kilometrech přichází ostrá pravá vracečka do kopce, na níž navazuje podobná, jen opačně orientovaná.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Krátká jízda mírným stoupáním a serpentiny se opakují v ještě utaženější a prudší podobě. Po této druhé sérii už následuje jen otevřená pravá do strmého stoupání – v opačném směru je to celkem nepříjemný sjezd a špatně se odhaduje kdy začít brzdit – na jehož konci končí i les a začíná otevřená krajina.

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Po přehoupnutí přes nejvyšší bod přestává být cesta zajímavou; ostatně vjezd do obce Provodov signalizuje, že končí zábava. Provodovem projedeme směrem na Březůvky a protože padá tma, spěcháme k divácky velmi oblíbenému a snadno dostupnému křížení silnic – skoku u Pinduly. Tady se opět napojujeme na trať rychlostní zkoušky, resp. odbočujeme do kopce směrem na Březnici a po necelém kilometru zastavujeme u mých oblíbených zatáček. Světla už je poskrovnu a dál se silnice dělí – jedním směrem je nepříliš zajímavý sjezd do Březnice a druhým /po kilometru dvou/ zákaz vjezdu a kousek dál snad i závora.

Komponujeme auto a konečně je příležitost se vozu plně věnovat. Ale to přenechám Lukášovi…

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

„Na začátku příběhu jménem „Projekt Réza“ stálo jedno setkání na křižovatce. Tehdy bylo mé auto až na Muffler delete od Nameless performance naprosto sériové. „Boží zvuk, co to je za výfuk?“ ptal se tehdy na křižovatce neznámý Subarista přes okýnko. „Nameless performance, kámo“ odpovídám. Pár dní na to, jsem si koupil BOV HKS od nyní již známého Subaristy a díky kousnutí „modifikačním broukem“ se naplno rozjel kolotoč úprav, meetů a trackdayů (a hooningu). Co začalo koupí sériového STi skončilo jako auto v jistých kruzích známé jako ušní znásilňovač, sloužící pro (klidně i každodenní) zábavu a zlepšování nejslabší součástky v autě, nacházející se mezi volantem, sedačkou a pedály.“

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

„U modifikací se chvíli zastavím: kovaný motor (komprese 8,48:1) bez ekologie od Subaru Special Service Milčák, odlehčený setrvačník a kladky od Performance Motorsport Parts, odemknutá ECU s licencí ECUtek a mapou na míru od Erika Nagyho z cartune.sk, DeatschWerks DW65c palivová pumpa (265l/h), programovatelná jednotka diferenciálu DCCD od Electronics Pavel Skácel, kratší řízení z modelu 2015 atd… Další plány? V přípravě po zimě jsou aktuálně na dílně přední šestipístky Brembo GranTurismo s velkými kotouči místo adaptovaných zimních malých brzd z GC8 Imprezy GT, přes které se vlezou 16“ kola.“

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

Snažím se balancovat mezi velkými a malými úpravami, funkčními i jen tak pro radost. Hlavním motivem však pro mě stále zůstává touha učit se a zlepšovat jako řidič. Hned v závěsu je touha po zábavě a odreagování. Réza je totiž – na poměry soudobé produkce – stále z velké části analogovým autem, aby mi toto vše dopřála. A to ať už na okresce, okruhu nebo jinde. Navíc jsem díky ní poznal spoustu skvělých a zábavných lidí, které tímto zdravím.“

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

„Někdo by se mohl zeptat proč STi a ne Evolution. Odpovídám vždy stejně: charakter. Ne, že by Subaru mělo bezchybný charakter a Mitsubishi by ho postrádalo, ale hravost STi je mi blízká a srdce mi jasně velí: BOXER. A díky pankáčské kombinaci de-cat downpipe a laděných koncovek bez tlumiče od Nameless performance si charakter Rézy (ne)užívají lidé v okruhu několika kilometrů. Nadto mi příliš nesedí sériová „tupost“ v ovladatelnosti Eva a těžce v něm hledám pohodlnou a přirozenou polohu za volantem. Jediné Evo, které mi sedí, je Mysh IX, což zase na oplátku říká jeho majitel o mé Réze.

Ani STi, ani Evo nejsou mainstreamovými záležitostmi. A obvykle ani my majitelé úplně nezapadáme… A ani nechceme!“

Během focení ještě měníme prostředí RZ za jiný prostornější plácek, kde vzniká 10 z 11 svícených fotografií ve fotogalerii. Začínám se rozfocovat, takže je nejvyšší čas naši >>photosession<< ukončit.

A lesem zní hřmění…

Subaru, WRX STi, Pindula, Impreza,

tagy: , ,
Like!