Feature: Milanův Roadster

Auta jsou jak jídlo. Všichni ho máme rádi, ale jen málokdo je schopný sníst úplně všechno.Pokud vám auta chutnají stejně jako třeba Colinu Chapmanovi, tak je v dnešní době asi jen jedno, s nímž se v našich končinách můžete nacpat do sytosti: Mazda MX-5. Tohle je příběh jedné z nich, i když na rozdíl od ostatních trochu vybočuje z řady. A podle nás vybočuje tím nejlepším možným směrem.

Z Milanovy Miaty se nám podlamují kolena nejen díky jejímu vzhledu, který se nám osobně naprosto přesně trefuje do vkusu, ale také díky jeho přístupu k úpravám a v neposlední řadě i díky samotnému příběhu auta. Už jedna z prvních vět, pomocí které ho Milan popsal je naprosto přesně vystihující: „Holt je to moje první a jediné auto, které je pro mě symbolem životního postoje a tvůrcem pocitu svobody, ačkoliv okolí ho vnímá jako frajeřinu, důkaz demence a pokus o kočkolap, když náhodou nepotkám někoho, kdo ví“.

Mazda si tady zaslouží rozebrat dopodrobna, protože lepšího příkladu lehké, hravé a (relativně) finančně dostupné zadokolky se v našich končinách dohledáte jen velmi těžko. V jejím rozebírání si konec konců Milan udělal za ty čtyři roky slušnou praxi. „Sice jsem po takové rozborce a následovném složení mohl vždy pořádat zahradní výprodej spojovacího materiálu, ale Japonka snese i nápor snahy českého kutila, takže po každém zásahu tahle Miata vyklouzla z garáže o něco svižnější a lehčí,“ přiznává s lehce sarkastickým úsměvem.

Krom těch šroubů a matic, smutně hledících ze všech koutů garáže, ztratila na váze díky odpadnutí zadního okna a úmyslné ztrátě všeho, co z auta dělá ložnici. Proto tady nenajdete ani jediný budík, koberec nebo topení. Interiér sice nemá izolaci, půlku palubky a skoro ani elektroinstalaci, zato teď hýří monumentálními předměty, kterých jsou tu alespoň dva do páru. Jedním je volant Nardi Deep Corn 350 s červeně prošívanou perforovanou kůží, druhým pak ochranný polorám od NCpower s kšandama Willans, který snad nebudou dlouho čekat i na pořádný posezení. Krom řadičky Blox je to zevnitř všechno. Doslova.

Většina změn se ale přirozeně udála na podvozku. Ten prošel celkovou renovací a často místo nových originálních dílů přišla touha po poznání opěvovaných změn při montáži aftermarket dílů a s ní i faktury ze zámoří. Co Milan nenašel v amerických nebo evropských státech, vydražili za něj kluci z Garage5 v Japonsku a nebo to rovnou vyrobili. „Díky nim a několika dalším mě pak ani nemrzí, že občas hledám pomoc, když pak najdu dobrý lidi,“ dodává.

Seznam začíná setupem kol uchycených na maticích od Pavla z Garage5. Vepředu najdete klasická japonská SSR MkII v rozměru 6,5×14″ ET+7, vzadu pak SSR MkIII 7×14″ ET0, v obou případech s obutím Maxsport RB5-F3 185/55 střední směsi. Díry v českých okreskách luxuje s pomocí coiloverů BC Racing BR s 5 a 4 kg/mm pružinami. Miata si díky němu lehla trošku níž, což rozhodilo fungování podvozku, a tak krom nastavitelných stabilizátorů FlyinMiata bylo třeba pořídit i jejich kosti od 949Racing a čepy řízení SuperNow původně určené pro RX7. Díky tomu všechno funguje líp než dřív. A to je Milan teprve na začátku pátrání po ideálním nastavení podvozku. Není od věci také dodat, že je celý zabalený do nových PUR silentbloků tu od Energy Suspension, jinde od Superpro, Torque Solution nebo RoadsterTuner. Karoserii je o něco tužší díky FlyinMiata výztuhám nosníků, přední rozpěře tlumičů Beatrush a vypěře pod předními blatníky Auto Gacchiri.

O lepší brzdný účinek se stará kapalina EBC307+ vedená novým potrubím k hadicím Russell do původních brzdiček osazených deskami Hawk HP+. Do toho si v zastoupení za rádio pobrumlává sestava nerezových 4-2-1 svodů Raceland s de-cat rourou Garage5 a velmi chutnou třešničkou na dortu, kterou je catback od japonských Pit Crew Racing. Co se vzhledu týče, z venčí se dají postřehnout nízkoprofilová přední světla od Hella a rozpůlený přední lip původně z předfaceliftové 200SX S13.

Motor je až na výše zmíněné svody bez úprav, pouze je osazen kabely Magnecor, filtrem K&N a velkým chladičem Mishimoto. Kardan, diferenciál a poloosy pochází z o generaci novější NB s nízkým počtem ujetých kilometrů. Přesto nebo právě proto se Milan nemůže zbavit myšlenek na samosvor, který se do NB shání přeci jen o něco snáž než do NA. „Myšlenky se k tomu dostanou lehce, zato já jsem se k tomu ještě nedostal. Když vše půjde dobrým směrem, tak dojde i na motor, lak a pak už budu pomalu nakládat vnoučata, pěkně jedno po druhým na sedadlo spolujezdce, aby věděly jakej to mělo říz, když kdysi dávno bývaly v autech benzínový motory.“

tagy: , , , ,
Like!