Feature: Svobyho Silvia S15

V jednoduchosti je krása. Tohle pravidlo platí už tisíce let a bude platit ještě další generace po nás. A v dnešní době u nás najdete jen málo aut z Japonska, která tohle moudro stvrzují tak jako Honzova Silvia S15.

Nenechte se zmást, její krása nespočívá jen v tom, že není olepená obřím křídlem a kilama sklolaminátu. Na nás osobně zanechal největší dojem fakt, že spolu všechny stránky auta ladí víc, než se na první pohled může zdát.

Všechno v téhle Silvii je na svém místě a zkrátka a jednoduše dává smysl. Honza auto často používá na normální ježdění a to je také důvod, proč v interiéru nenajdete plnohodnotnou skořepinu a proč jsou coilovery o něco měkčí než je zvykem. Určitě je tady pár hardcore řidičů, kteří to zavrhnou, ale zkuste si dát někdy pár set kilometrů ve skořepině, bez zvukové izolace a s podvozkem nastaveným na okruh a nejspíš svůj striktní názor přehodnotíte…

… nevyložte si to nějak špatně, vyrámovaný auta milujeme stejně jako vy. Ale pár výše popsaných výletů plných skřípění unibalů a motoru točícího pět tisíc při normální cestovní rychlosti nás donutilo se zamyslet nad použitelností auta na blbnutí na cesty delší než dvacet kilometrů.

Ale dost keců, zpátky k téhle Silvii. Asi jste si už všimli, že se trochu vymyká z davu ostatních S15, protože má volant na naší straně. V našich končinách to není absolutní unikát (pokud mě paměť nešálí, existují tady další dvě a obě přestavěné na LHD), ale to jí podle nás vůbec neubírá na kráse. A ještě jedna věc stojí za zmínku. Tohle auto za sebou nemá žádnou rošádu s VINem ani s evidencí a STK. Je legálně přihlášené s původním japonským VINem ve velkém techničáku a slovy „Nissan Silvia Spec R S15″ v malém, nikoliv „200SX S14″, pokud víte co myslíme (právě jsme na vás nenápadně mrkli). Holt koupě auta v rámci EU má i svoje výhody.

Auto je totiž původně z Litvy, kde bylo také přestavěno na levostranné řízení. To po technické stránce není příliš velký problém, protože je řízení prakticky identické jako u starší S14 a těch je s řízením nalevo spousta. Z S14 se většinou používá i palubka a vše kolem ní, ale v tomhle případě šli pánové o krok dál a sehnali zrdcadlovou kopii palubky z S15.

Uvnitř si s autem kluci litevský sice vyhráli, ale z vnějšku to žádná velká hitparáda nebyla. Auto mělo přední nárazník a prahy BN Sports, ale zadní nárazník byl sériový. K tomu byla na autě relativně zalezlá kola Work Emotion XT7, která bohužel vedle vytahaného bodykitu moc nevynikla. A sériový podvozek tomu také moc nepomohl, spíš naopak.

To je ovšem už dávno minulost. Jednou z výhod koupě fungujícího a (po technické stránce) hotového auta je to, že můžete utrácet peníze za všechny ty věci, o kterých si většinou jen necháváte zdát. V Honzově případě to byl na prvním místě podvozek, konkrétně coilovery HSD s 7 kg/mm pružinami vpředu a 5 kg/mm vzadu. Hned po něm následoval normální přední nárazník a Spec R prahy, díky kterým se auto dostalo zase o něco víc nohama na zem.

No a pak přišla řada na řešení toho nejpříjemnějšího problému, jakej vám kdy při vlastnění auta může nastat: výběr a koupě kol. Honza nakonec zůstal u Work a jejich řady Emotion, ale posunul se o kousek vedle k modelu XD9. Ty mají průměr 18 palců a jsou široká 9 palců vpředu a o palec víc vzadu.

Na autě je spousta dalších menších i větších úprav, ale o těch se nebudeme zbytečně rozepisovat, protože je spolu s hromadou dalších informací můžete najít v Honzově projektu na fóru JDM Performance Meeting. A co se na autě objeví jako další? Kromě možného Spec R křídla přibudou hlavně detaily na podvozku, které ještě víc umocní srandu za volantem. Jde hlavně o silentbloky a tvrdší stabilizátory. A pak možná přijde řada i na motor… „Nejlépe komplet Tomei,“ jak sám říká Honza. A my máme tušení, že tady tuhle Silvii nevidíte naposled.

Foto: Honza Fučík

tagy: , ,
Like!