Frankenrolla – Toyota KE70 z Islandu

Když jsme na letošním Gatebilu ve šňůře padesáti driftujících aut zahlédli v dýmu malý, žlutý krabicoidní sedan, srdce nám hned zaplesalo. Už z dálky bylo jasné, že jde o další spřízněnou duši, uctívající Toyotu Corollu KE70. Jak se ve smyku žlutá krabička blížila, něco v tu chvíli přestalo hrát. Klasická KE70 by neprojela poslední zatáčku na okruhu Rudskogen v takovém úhlu a rychlosti, aby zakouřila celé tribuny. Na výjezdu ze zatáčky na to navíc řidič šlápl a pálení gum pokračovalo dál po cílové rovince. Tohle nebyla obyčejná KE70….

Po jízdách jsme běželi do boxů a našli ji zaparkovanou a tehdy se nám ukázala tahle šílená stavba v celé své kráse. Icebreaker byl jasný: „Maaaan, that is crazy!“ a dostalo se nám strohé odpovědi: „Thank you :)“ Majitelem této Toyoty je Gretar Örn Karlsson, který si ji na norský okruh dovezl až z Islandu. Skandinávci jsou šílení. Možná za to mohou dlouhé noci, kdy slunce nezapadá a nebo neustálá zima. Jak jinak si lze vysvětlit příběh téhle KE70?

Vše začlo v roce 2010, kdy Gretar, tehdy vlastník starší KE30 koupil tuto KE70 ročník 1980. Auto bylo zrezlé, obouchané, ale jakžtakž jezdilo. O tři roky později, když Gretar dokončil renovaci KE30 nadešla chvíle slávy pro KE70. Původní motor byl slabý, takže plán byl jasný; nahradit motor něčím jiným, co by umožnilo KE70 jezdit sprinty a smyky. Plány a přípravy počítaly se swapem CA18 ze Silvie S13, kvůli čemuž se přizpůsobil motorový prostor. Při rozebrání ale Gretar zjistil, že motor je odepsaný.

Sen zůstal stejný, a tak Gretar začal skládat Frankenrollu z dostupných dílů. Proč Frankenrola? Jen se podívejte na následující seznam; další evoluce totiž počítala s motorem B230FK z Volva! Cíl byl mít alespoň 250 koní. Kvůli přestavbě se tak musel řezat podvozek, přizpůsobit středový panel a vše to nějak naroubovat do malé Toyoty. Hodně dílů na podvozek a uchycení pocházelo ze Silvie S13. Turbo bylo z Lancera Evo X a poté, co odešla převodovka Volvo tam Gretar napojil 6 stupňovou převodovku BMW GS6-53DZ. Zadní náprava a přední brzdy byly z Toyoty Hilux a chladič dokonce z Forda Transita! V tomto setupu si to zajelo pár smyků a sprintů. Díky turbu to tlačilo okolo 250 koní. Postupně ale začly věci odcházet a auto začala sžírat koroze. Nastala tak další fáze…

Na konci roku 2015 se tak chystala nová evoluce. Pro ni Gretar kompletně odstrojil Toyotu, vyvařil krizová místa, a když už ji měl rozebranou, navařil do ní nový rám a karoserii na několika místech zpevnil. Dostala také nynější žlutou barvu, přičemž interiér zůstal bílý.

Domů dorazil 2JZ motor ze Supry! Prý dá spolehlivěji 500 koní než motor Volvo. Musel se opět překopat celý středový tunel, aby se vešel výfuk a převodovka, a také řezat kapota kvůli turbu. 2JZ se vešlo do karoserie jen tak tak a bylo osazeno turbem Borg Warner S360 a ve finále foukané tlakem 1,6 baru. Převodovka zůstala z BMW a v nejsilnějším režimu to při testu na dyno vytlačilo téměř 580 koní s max. krouťákem 703,6 nm. Aby to vydrželo spolehlivé, bylo to nastaveno na výkon „jen“ 500 koní.

V interiéru jsou pak skořepinové Spraco sedačky a Gretar si sám vyrobil řadící páku a rukáv. Palubní deska zůstala původní i s původními budíky, ale informace jsou přenášené na malý tablet, který se nachází před palubní deskou a ukazuje vše podstatné.

Původní podvozek z eBay byl v této evoluci nahrazen podvozkem CSD od kluků z Driftworks. Lemy ovšem zůstali univerzální, polské z eBay, které byly už na rezavé verzi KE70. Do nich se vtlačily 16 palcový kola a vepředu je vše přizpůsobeno tomu, aby měla Toyota lepší rejd na smyky.

Chameleonové šroubky kol jsou už jen taková třešnička na dortu. A co teprve ten vývod bokem před zadním kolem!

Nejdůležitější je fakt, že nejde o žádnou leštěnku, ale auto, které i díky schopnostem řidiče jezdí bokem parádní smyky.

Podařilo se nám aspoň ze svahu natočit video níže :) Doufáme, že ještě Gretara a jeho šílenou KE70 potkáme, protože plánuje další Gatebily!
Můžete sledovat i jeho instagram profil na www.instagram.com/gretarkarls

tagy: , , , ,
1 like