Garage Five rám pro Mazdy MX-5

Po delší době dáme na blogu znovu prostor Garage Five, protože právě přišli s věcí, která podle nás vážně stojí za zmínku. Kluci měli už delší dobu plány vyrábět vlastní díly a jejich prvním počinem je něco, co by nemělo chybět v žádné MX-5, se kterou to majitelé myslí aspoň trochu vážně.

Pokud se vám rám zamlouvá, neváhejte a ozvěte se klukům třeba na facebooku nebo tady v komentářích. Na jejich webu zrovna běží předobjednávky, kde najdete podrobnější informace o nákupu. Víc o samotném rámu vám v příspěvku vysvětlí přímo Petr z G5.

Proč zrovna rámy?

I když jsem MX-5 nekupoval jako „kočkolap“ ani stylové auto a od začátku jsem k ní přistupoval jako k továrně na zážitky a funkčnímu autu, nikdy mě „rollbary“ nezaujaly. Prostě jsem to vnímal jako zbytečnost, která nachází opodstatnění hlavně na okruhu. Sám jsem byl spokojený s designem svého „stylebaru“ a vůbec neřešil, co by se mohlo nebo nemohlo stát v případě nehody.

Ke změně přístupu mě nedonutila žádná nehoda ani jiná zkušenost. S odstupem času jsem začal přemýšlet trochu jinak a uvědomoval jsem si, že i kdybych byl sám tvorem bezchybným a auto na boudu prostě nedostal, v provozu nejsem sám a každému je asi jasné, že se může dostat do situace, kdy už nic nezmůže a spoléhá už jenom na sílu plechů okolo. Když pak člověk občas auto půjčí i drahé polovičce a používá ho každý den, nejsou mu tyhle věci úplně ukradené. S prvním nakouknutím do světa okruhového ježdění a vůbec svižnějšího ježdění bylo definitivně jasno a na pomyslný „wishlist“ byl připsán i rám. Jistou roli mohl hrát i fakt, že se mi rámy začaly líbit a nevnímal jsem je jako hyzdění auta, takže pořízení nebránilo vůbec nic. Nebo jsem si to alespoň myslel…

Tak jako u většiny dílů, i u rámu jsem začal důkladně procházet aukční portály, inzertní sekce fór a klubů, stránky výrobců… Uplynul měsíc, pak druhý a třetí a mě začalo být jasné, že tudy cesta nepovede. Samozřejmě bylo rámů všude spousta, našel jsem další zajímavé výrobce, jen zkrátka neexistoval způsob, jak dostat rám domů za slušnou cenu. Logicky jsem se tedy zaměřil jen na Evropu, kde se nakonec objevily dvě možnosti – koupit nový rám Hard Dog za vysokou cenu, i když pořád nižší než při individuálním dovozu, nebo nákup rámu TR Lane z Anglie. První možnost jsem zavrhnul z finančních důvodů, u rámů TR Lane to bylo složitější. Od začátku jsem měl problém s jejich designem, prostě se mi nelíbí. Po pečlivějším studování mi jako laikovi navíc přišlo, že systém uchycení není řešený tak robustně, jako třeba u rámu Hard Dog. I přes zajímavou cenu jsem je tedy zavrhnul a zůstávala už poslední možnost – nechat si rám vyrobit na míru.

Využil jsem kontaktů kamaráda působícího v závodním prostření, a našel tak zkušeného výrobce s dobrými referencemi. Po 3 měsících domlouvání a řešení detailů už stačilo jen dovézt auto a čekat. Při návrhu jsme se drželi především funkčnosti, požadavek byla maximální pevnost a použitelnost se všemi typy střech, oken a možnosti instalovat rám i na starší model, než na mé NB (1999). Naštěstí jsme se dopracovali k designu, který považuji za nejlepší možný a tak už jsem jen netrpělivě čekal. Jak už to tak bývá, vše trvalo podstatně déle, než bych si představoval a našly se i problémy, s kterými nikdo nepočítal a bylo potřeba je řešit. Naštěstí jsme vše dotáhli k všestranné spokojenosti a po téměř roce jsem si mohl rám z nákupního seznamu vyškrtnout.

Už od začátku jsem vše kolem rámu konzultoval s ostatními z Garage5, stejně jako většinu potencionálních úprav, nákupu dílů atd. Jakmile začalo být jasné, že bude nejrozumnější rám vyrobit, začali jsme řešit, jestli nemá smysl nabídnout rámy všem majitelům MX-5. Nejen díky ceně, ale i díky zajímavým technickým řešením (variabilita, velice nízká hmotnost – 12 kg oproti 15 – 25 kg u konkurence, možnost personalizace včetně volby materiálu, uchycení šrouby nebo navaření…). Jelikož jsme se setkávali jen s pozitivními ohlasy, a to i ze zahraničí, bylo rozhodnuto.

Splnil vlastně rám to, co jsem od něj očekával? Vlastně bych měl říct, že zdaleka ne. Čekal jsem ochranu při převrácení auta a to je vlastně jediná věc, kterou jsem doposud neověřil – nezbývá než doufat. :) Několik věcí jsem ale nečekal. Tuhost auta je na jiné úrovni, a to nemluvím o změně jako při instalaci rozpěry v motorovém prostoru. Díky rámu jsem si uvědomil, že zadní náprava vlastně nefungovala tak, jak by měla nebo mohla. Najednou auto funguje jinak, lépe. Samozřejmě rám i něco váží a určitě je potřeba s tím počítat, já přidanou váhu a teoretickou změnu těžiště za jízdy nepoznal. A to v MX-5 bezpečně poznám, jestli vezu v kufru nákup nebo jestli je nádrž plná nebo prázdná. Zkrátka samá pozitiva, s kterými jsem ani nepočítal. Snad jediná věc, kterou bych mohl kritizovat, je mírně ztížená obsluha plátěné střechy, která nejde stahovat a natahovat jen ležérním hozením střechy za hlavu nebo bleskově rychlým vytažením jednou rukou za hlavou. Naštěstí není potřeba s auta vystupovat, ale chce to už používat obě ruce a je to na poprvé trochu hlavolam. Nicméně pořád se bavíme o úkonu, ke kterému bohatě stačí červená na semaforech – myslím, že i závod s novou MX-5 NC s elektrickou střechou bych vyhrál (12 vteřin).

Z čeho je vlastně rám vyrobený? Můj kousek je takový „základní“ model, vyrobený ze standardní oceli (podle technických předpisů přílohy J používané v motosportu), nicméně na výběr je i z nerezu 304 nebo Chrom-molybdenu (25CrMo4), kdyby se někomu i těch 12 kg nakonec zdálo hodně… Pro hlavní oblouky je pak použita tloušťka trubek 45×2.5mm a pro výztuhy 40x2mm.

tagy: , , , ,
Like!