Jak finančně i psychicky přežít driftování

K překládání článků z jiných webů saháme málokdy, ale občas nám pod nosem přistane něco, co zkrátka nejde nešířit dál. Následující text z australského webu Driftlife.co.au se snaží vysvětlit jak se při vstupu do světa driftování nespálit. Až příliš mnoha lidem se totiž tenhle sport zhnusí po tom, co bez rozmyslení utratí všechny peníze za nesmysly a pak nemají za co platit gumy a benzín.

Driftování je drahé. Najděte si jiný koníček.

Tenis by byl pravděpodobně dobrou volbou. Karbonová pálka a nějaké ty tenisky od Nike vás vyjdou na, já nevím, sedm osm tisíc? Další náklady budou pak už jen sada výpletů jednou za sezonu a nějaké ty míčky po každém zápase. To je zvládnutelné.

Pokud jsem vás nedokázal přesvědčit k tomu, abyste začali/přesunuli se k jinému sportu, tak výborně! Prošli jste první zkouškou. Driftování je skvělé a tak můžeme pokračovat. Nejdřív ale musíme pokrýt pár základních věcí.

Motorsport JE drahý. Nic si nenalhávejte. Přesto však nemusí být TAK drahý, pokud trochu zapojíte hlavu při vymýšlení jak v těch driftech budete chodit.

Drifty jsou různou věcí pro různé lidi, ale tenhle článek píšu zkrátka a jednoduše kvůli tomu že chci vidět víc lidí déle driftovat a užívat si to. Nechci vidět nováčky ponechané s hořkou pachutí v puse poté, co jim to přeroste přes hlavu co se financí týče a budou z toho všeho při první návštěvě okruhu s vlastním autem soustavně kolabovat. Doufám, že si ti z nás, kteří jsou zde noví, vemou k srdci pár těchhle rad a vyhnou se tak častým chybám, kterých se řada lidí dopustila.

Na začátek bych ale rád uvedl něco na pravou míru. Pokud si to můžete dovolit a zkrátka a jednoduše si chcete dělat co se vám zlíbí (žijeme přece ve svobodné zemi sakra), tak do toho, zblázněte se, kupte si všechny možné úpravy, postavte si nesmyslné auto, zúčastněte se každé akce a pokud to vydržíte, tak klobouk dolů. Drtivá většina čtenářů však nejsou milionáři s neomezeným rozpočtem na driftování. A proto pokud chcete přispět k životnosti tohoto koníčku (životního stylu/vášně), v některých věcech se budete muset uskromnit.

Musíme si společně přiblížit sedm oblastí, které jsou nutné pro vaše přežití ve světě driftů:

1. Příklady ze života

2. Fyzika

3. Psychologie

4. Snášení svých tužeb

5. Úpravy, výkon, swapy motoru a nastavení

6. Spolehlivost, řidičský styl a cit pro mechaniku

7. Závody

Příklady ze života

Příklad A: Bratranec vašeho kamaráda. Bratranec Jirka právě utratil jedenácet triliard při přestavbě svého driftovacího stroje s komplexní aerodynamikou a motorem z ryzího zlata, který zničí 30 semislicků za víkend po 6000 korunách za kus. Příklad A většinou: a) pronikne do světa driftů jen na velmi krátkou dobu b) je člověk s velmi vysokým úvěrem nebo c) si bratranec vašeho kámoše vydělává mnohem víc než průměrnej Honza Nováků.

Příklad B: Honza Novák se objeví s tím nejúžasnějším driftovacím strojem, který spatřil světlo světa po 36 letech jeho stavění. Objeví se na pár akcích, nasere to do zdi nebo odpálí motor a pak se potichu vypaří. Proč? Sázka na jistotu bude že Honza právě nacpal masivní sumu peněz do svého auta a už dál nemůže: a) dovolit si splátky/provoz b) musí vykrást banku aby mohl opravit Holingera za 300 tisíc a kovaný a suchou vanou osazený SR24VET za 600 tisíc c) máma a táta řekli Honzovi, že je na čase se odstěhovat z domu a najít si skutečnou práci.

Příklad C: „Tyjo ta kastle S13 je fakt levná, chce za ní jen 10 tisíc! Driftování je levný. Nebude to stát tak moc když to postavim s pár kámošema a pivama za jedno nedělní odpoledne. Najdu všechny potřebný díly na bazaru na Facebooku abych ušetřil. Na týhle stavbě nebudou žádný problémy, takže mě to všechno vyjde tak maximálně na 30 tisíc.“ A o chvilku později se jim motor rozletí na první akci a když ne ten, tak se ze stovek problémů se spolehlivostí stává jejich driftovací realita, při které pravidelně vyhazují všechny peníze z okna.

Příklad D: Kámoš Honzy Nováka Pepa Vomáčka strávil poslední dva roky ve své garáži svářením, nadáváním a pochlastáváním kořalky, ale teď se rozhodl prodat svou napůl dokončenou S13 s 84 bodovou klecí (bez motoru, převodovky atd), která ho zkrátka a jednoduše už začala štvát. S velkou pravděpodobností si ale spíš Pepa uvědomil, že utratil čtvrt milionu, už teď je dávno za stanoveným rozpočtem a poslední dva roky strávil bez jediného dne jízdy bokem.

Příklad E: Davidovo auto driftuje úplně v pohodě, ale celý Facebooku mu říká, že ten decentní podvozek co má je k ničemu a tak přišel čas na úpravy. Všichni mají více koní a proto David sáhne po novém hyperobřím turbu. A objedná si ramena od Wisefab, bez kterých prostě nelze najíždět do zatáčky zadkem napřed. To je totiž dnes v módě. A ihned po tom si David uvědomí, že si zítra nemá za co koupit jídlo. A další den také ne.

Příklad F: Franta se objeví na každých volných jízdách, ale stráví 90 procent dne pod autem opravováním všech možných problémů před tím, než si zajede jedno zahřívací kolo v půl páté odpoledne a jede domů.

Napadá vás někdo, kdo spadá do jedné z těchto kategorií?

Budiž, tak můžeme pokračovat.

Fyzika

Nejdříve si uděláme malou exkurzi do světa fyziky, konkrétně do Newtonova třetího zákona. Ještě vás nenudím? Tady je jednoduchý diagram, který vše vysvětlí.

Ok, máme za sebou základy fyziky, ale co to má sakra společného s driftováním a rozpočty?

Je to jednoduché. Každá akce má stejně velkou opačnou reakci. Jeden příklad za všechny. Pokud je akce to, že máte super duper motor, reakcí pak je fakt, že vás při jeho rozsypání bude oprava stát super duper peníze. Pokud je vaší akcí to, že přidáte motoru dalších 400 koní, reakcí je pak to, že musíte (za velkou sumu) upravit i všechny ostatní díly kolem jako převodovku, spojku, palivový systém atd., aby to všechnu tu rošádu zvládlo.

To obří křídlo od Big Country Labs, které jste si právě objednali je cenovým ekvivalentem dvou dnů driftování. Kterou cestou se chcete vydat?

Psychologie

„Dělat nebo mít?“ TO je ta pravá otázka.

Buďto si nakoupíte víc dílů a budete míň jezdit, nebo budete mít méně dílů a budete víc driftovat?

Pokud jste z těch, kteří si nemusí vybírat, tak super, dělejte obojí. Jen mějte na paměti, že materiální vlastnictví vás nebude naplňovat tolik jako nabyté zkušenosti. Pokud si musíte vybrat, tak sáhněte po ježdění před těmi novými koly a větším turbem. Ujišťuji vás, že si to užijete víc než pohled na nová kola na autě zaparkovaném před barákem.

A v neposlední řadě má ježdění ještě jednu výhodu. Můžete si jí totiž užít s ostatními! O radost z toho nového křídla se s nikým jen tak nepodělíte.

Vaše tužby

Noste na očích klapky, aby vás ty norské 900 koňové VolvaudiW se čtyřmi turby rozptylovaly co nejméně. Naučte se brát online svět driftování s rezervou, pokud nemáte opravdu neomezený rozpočet.

Přestaňte si lámat starosti s tím, co by asi tak ještě vaše auto/ježdění/téma na fóru potřebovalo za díl, aby bylo lepší. Zeptejte se sami sebe „funguje moje auto spolehlivě?“ Pokud ano, opravdu POTŘEBUJE další úpravy?

Úpravy, výkon, swapy motoru a nastavení

„Mám 500RWkW, proč mě driftování stojí tolik peněz?“ ……….. Další.

Pokud si opravdu vážně můžete dovolit obří výkony a s tím spojené náklady, tak to je dobře. Jen si uvědomte, že i když je to příjemné dát nohu na podlahu, mít obrovský výkon a jeho údržba něco stojí, viz výše v části o fyzice. Kouzlo driftování spočívá ve víc věcech než jen v sešlápnutí plynu na podlahu, nebo ne? Pokud ne, zkuste závody ve sprintu! Na těch deset vteřin či méně jste svobodní, teda aspoň se to tak říká.

Pokud už máte motor s obřím výkonem, ale jste připraveni ušetřit pár korun výměnou za méně kouře, jednoduše stáhněte výkon. Méně koní znamená menší zátěž všeho ostatního a tím pádem méně nákladů na udržení všeho v dobré kondici.

Pokud uvažujete o pořízení 17.000cc vstřiků, nesmyslné řídící jednotky a turbo nebo tři o velikosti malého slona, zeptejte se sami sebe: proč? Vážně. Proč? Pokud je vaší odpovědí „protože můžu“ nebo „protože chci“ tak v každém případě do toho, kdo jsem já abych vám říkal jak si máte upravit své auto. Jen dělejte vše s výhledem do budoucnosti a berte na vědomí co to vše může mít za negativní dopad na váš čas strávený na okruhu, bankovní konto a schopnosti si zadriftovat. Pokud teprv začínáte se svou driftovací kariérou, tak mějte na paměti, že auto s příliš velkým výkonem může zpomalit váš růst jakožto řidiče.

Viděli jste v Gatebilu auto s palivovým systémem, za který by se nestyděla ani raketa od NASA a rozhodli jste se, že si tohle špagetové inferno ze všech možných vyrovnávacích, převažovacích a dorovnávacích nádrží také pořídíte? „Because race car“ říkáte. Promiňte mi za rušení vašeho benzínového záchvatu, ale vy NEPOTŘEBUJETE nic takového ve svém autě. Ledaže by vaše auto dělalo stejné G v zatáčkách jako formule a nebo máte opravdu čtyřikrát vyšší výkon než v sérii.

Samozřejmě platí pravidlo „udělej to jednou a udělej to pořádně“. To ale neznamená, že musíte úplně všechno do posledního detailu předimenzovat, protože vám to někdo napsal na fóru.

Swapy motorů. Proč? Proč si na sebe tolik lidí dobrovolně plete takový bič? Unavuje mě to už jen když o tom takhle píšu. Ok, řekněme, že někteří si zkrátka užívají tu výzvu spojenou s výměnou motoru, mají na to peníze a opravdu chtějí posunout laťku o něco dál, to respektuju. Ale vy opravdu NEPOTŘEBUJETE RB25 be své Silvii, SR20 ve svém Skylinu nebo LS1 ve své Supře. Pokud máte nějaké rozšířené auto na drifty, tak to vaše sériové SR20, RB, 1JZ, které je v autě z továrny bude bohatě stačit. Rozdíl mezi tím CHTÍT něco a POTŘEBOVAT něco je v tomhle případě asi nejvíc patrný. Méně času stráveného hrabáním se v autě, více času stráveného na okruhu!

Stejně tak by se měli uklidnit i ti, kteří dokola řeší jak auto nastavit. Klid. Buďte v pohodě. Nezáleží na tom. Dokud vám všechny kola míří rovně, tak na otázkách o stabilizátorech, nastavení tlumení odskoku na podvozku a značkách coiloverů, které (ne)použít VŮBEC NEZÁLEŽÍ. Jde vám na okruhu o každou desetinu sekundy? Ne. Ujíždí vám ten soupeř s 1.000 gigawatty o půlku auta ve finále mezigalaktického driftovacího šampionátu? Ano? Ok, v tom případě máte asi právo řešit nastavení podvozku s inženýri z Oblasti 51.

Neříkám, že nemáte myslet na nastavení auta. Může se z toho vyvinout vcelku zajímavá diskuze. Jde mi o to, že až příliš mnoho lidí se vysiluje na netu v diskuzích o tématech, které ani sami pořádně nechápou a nebo si špatně vykládají změny, které na autě provedly kvůli jejich nedostatečné zkušenosti za volantem.

„Ta přední rozpěra tlumičů udělala obrovskej rozdíl!“ Kolikrát jste to už slyšeli?

Spolehlivost, řidičský styl a cit pro mechaniku

Pokud chtece maximalizovat svůj čas strávený na okruzích a tím pádem i životnost našeho sportu, tak by vaším cílem číslo jedna měla být spolehlivost. Ne zvětšení výkonu ani nastavení podvozku, nic takového.

Místo toho obřího křídla si za stejné peníze zajeďte k někomu, kdo vám zkontroluje motor, trochu ho oživí a třeba i prověří na motorové brzdě. Může vám ho to zachránit před bolestivou smrtí.

Udržujte auto řádně chlazené, s dobrým chladičem a nějakým přesným budíkem teploty vody (a možná i oleje). Je to levné a bezpečné pojištění. Ne, váš sériový budík teploty vody na palubovce není dost přesný.

Způsob, jakým se o auto staráte má obrovský dopad na životnost jednotlivých komponentů a v neposlední řadě i spotřebu gum.

Nedržte auto v omezovači. Žádné auto nemá rádo omezovač. Ten co vás na okruhu natáčí a pár vašich kámošů možná jo, ale ty vaše účty platit nebudou.

I když máte velký výkon, tak ještě pořád můžete ovládat svou pravou nohu. Věřte mi že jo. Stačí něco tak jednoduchého jako zmírnění plynu na výjezdu ze zatáčky o něco dřív namísto držení motoru v omezovači půl minuty na čtyřku protože jste v apexu zahlédli člověka z natáčímeslowmovideasdubstepemnapozadi.cz. Jasně, držet plnej v omezovačí sice dá okolí lahodnou dávku karcinogenů, ale to je tak všechno. Zážitek jako takový se o nic neliší když sundáte nohu z plynu trochu dřív a naučíte se trochu líp pracovat s otáčkama.

Když použijeme naší předchozí lekci z fyziky a váš nově milovaný Newtonův třetí zákon, tak reakcí na vaší akci ubrání plynu bude také o něco lepší životnost vašich gum. Ať žije věda.

Sledujte vaše teploty a dejte si dochlazovací kolečko po pár ostrých jízdách i v případě že máte všechny teploty v rozumných mezích. Tohle dá trochu prostoru k vychladnutí i gumám. Čím teplejší totiž jsou, tím rychleji se rozpadnou. V neposlední řadě to dá možnost vydechnout na chvilku i vám a s tím spojenou možnost zamyslet se nad tím jak jste právě tu a tamtu zatáčku projeli a co udělat lépe v další jízdě.

Co se ruční brzdy týče. Pokud za ní taháte a snažíte se spojit zadní destičky a kotouče v jednu entitu, tak se o své gumy připravíte dvakrát rychleji. Zkuste se naučit nájezd do zatáčky bez psychopatického zatažení ruční brzdy a pokud na ní opravdu musíte šáhnout, tak zlehka a přerušovaně. Vždyť o to naučit se něco nového tady nakonec jde, ne?

Závody

Naštěstí driftování obecně dává svým účastníkům neuvěřitelné množství času stráveného na trati v porovnání s jinými druhy motorsportu. Naneštěstí většina drifterů s jiným motorsportem nemá zkušenosti a proto rádi nadávají na to, že si nemají kde a kdy zajezdit. Opak je ale pravdou. V porovnání s ostatním motorsportem jste narazili na jackpot co se času stráveného na okruhu týče.

Pokud začínáte a nemáte možnost přijet s autem na okruh po ose, plaťák na tahání auta si raději půjčete než se do něj rozhodnete investovat sami. To samé platí o nářadí a dalších doplňcích, to co potřebujete na začátek vždycky někde vyplave. Méně peněz utracených za nablýskané momenťáky znamená více peněz utracených za gumy a benzín.

A o to tady jde.

Originál v angličtině naleznete na této adrese.

tagy:
Like!