Japonské sporťáky, které možná neznáte vol. 3

Po delší odmlce jsme dali dohromady dalších pár aut z Japonska, která v našich končinách nemají tolik pozornosti, kolik si podle nás zaslouží. Nečekejte žádné zázračné objevy, pokud se o tohle téma zajímáte, tak budete určitě všechno znát. Menší připomenutí ale nikdy neuškodí, ne?

Datsun Sports/Fairlady

„Zetko“, ať už nové 370Z nebo staré 240Z známe všichni, ale víte co mu předcházelo? Byl to malinkatý roadster Datsun Sports, v Japonsku prodávaný jako Fairlady (240Z bylo doma prodávané jako Fairlady Z). Úplně první model se objevil už v roce 1959 jako levnější varianta tehdy populárních evropských roadsterů od Alfy Romeo, MG a dalších. Mnohem známější je ale modernější verze vyráběná od poloviny 60. let do roku 1970. Ta měla pod kapotou 1.6 s výkonem necelých sto koní, což na váhu lehce přes 900 kilo bohatě stačilo. Úplně poslední varianta dostala pod kapotou dvoulitr se 135 koňmi a pětistupňovou převodovku. Na ten jste si přímo v showroomu mohli koupit větší karburátory Solex a ostřejší vačku, které přidaly dalších 15 koní. To všechno v roce 1967!

Honda S500

Právě se díváte na první produkční osobní auto, které kdy Honda vyrobila. Pár modelů jí sice předstihlo, ale pickup T360 vás asi moc nezajímá a její předchůdce S360 se nikdy nedostal do sériové výroby. Honda pod kapotu narvala naprosto šílený půllitrový čtyřválec se dvěma vačkami a čtyřmi karbutátory, který točil 9500 otáček. Stejně jako výše zmíněná Fairlady šla proti drahým evropským roadsterům, podobně jako i Toyota 800 zmíněná v druhém díle. Pětistovka nevydržela ve výrobě příliš dlouho, protože jí rychle nahradil model S600 a v roce model S800. Ta měla 70 koní, točila 10 tisíc otáček a jezdila za 6 litrů. No a pak přišla s menším zpožděním Honda S2000, kterou snad nemusíme představovat.

Pre-80′s Nissan Silvia

Málokterý Nissan je vedle Skylinu tak provařený právě jako Silvia. Určitě jste ho zaregistrovali i když se o JDM auta moc nezajímáte a na rozdíl od prvního jmenovaného je pod názvem 200SX potkáte často i u nás. Věděli jste ale, že tahle modelová řada zasahuje až do 60. let? Úplně první model se ukázal v roce 1965 a šlo vlastně jen o kupé postavené na základě Fairlady 1600. Karoserii si ale vzal do parády člověk, který má na svědomí třeba i BMW 507 nebo Toyotu 2000GT. Vzniklo z toho něco kolem 500 kusů ručně vyrobených Silvií CSP311 (na úvodním obrázku). Podobně neznámou jsou i další generace Silvií, jako třeba S110, která ve variantě 240RS reprezentovala Nissan v roce ’83 a ’84 ve WRC.

Mazda Autozam AZ-1

Všimli jste si minule mrňavého roadsteru Suzuki Cappuccino? Podobných sporťáků v miniaturní japonské třídě aut „kei“ vzniklo v 90. letech spousta a asi nejšílenějším z nich byl Autozam AZ-1 od Mazdy. Splňoval sice legální limity své třídy (max. 3200mm délky, 657cc tříválec a 63 koní), ale jinak šlo o šílenost s motorem uloženým uprostřed, vyklápěcími dveřmi a turbem a mezichladičem pod kapotou. Motor byl postavený tak, abyste jen pootočili boost controllerem a nafoukli ho na 100 koní hned po příjezdu ze showroomu. Přidejte k tomu karoserii z plastu a suchou váhu 720 kilo a máte něco, co zbytek světa doteď nechápe. Viděl jsem tuhle věc na vlastní oči vedle rodinného MPV a nedokážu slovy popsat jak miniaturní tahle věc je. Suzuki vyrábělo svou vlastní verzi pod jménem Cara.

Honda Beat

Nemůžeme po zmínce o AZ-1 vynechat Hondu Beat, která se stejně jako zbytek kei sporťáků snažila zužitkovat jejich extrémní popularitu v 90. letech. Nejde sice o takovou šílenost jako byla Mazda (i když samotný koncept kei sporťáku je dost šílený), i když měla motor také uložený uprostřed. Narozdíl od Autozamu postrádala střechu a jak se na Hondu patří samozřejmě i turbo. I tak její motor neměl problém s dosažením legálního limitu 63 koní v 8100 otáčkách. Design auta má na svědomí Pininfarina a poslední auto sjelo z výrobní linky v roce ’96. Měl jsem to štěstí, že kolem mě tahle věc v Japonsku taky proletěla a povím vám, že ten zvuk nebyl vůbec marnej.

tagy: , , , , , , ,
Like!