Japonské sporťáky, které (možná) neznáte

Neuplyne den, kdy se tady na blogu nebo na facebooku nezmíníme o nějakém tom provařeném japonském sporťáku, ze kterého si stále dokola všichni sedáme na zadek. Znáte to, přemotorované Supry a GT-R tady, bokem létající Silvie a AE86 támhle… Japonci ale za ty roky postavili desítky dalších zajímavých aut, kterých si moc lidí nevšímá a tak se na pár z nich podíváme. Ty zkušenější z vás určitě už většinu znají, ale třeba se i tady dozví něco nového.

Prince Skyline S54B

Nechce se tomu věřit, ale tahle nevýrazná modrá krabice je po technické stránce skoro stejná jako o generaci mladší „Hakosuka“ GT-R. Celým jménem Prince Skyline 2000GT má vlastně vznik legendární řady GT-R na svědomí. Vše začalo v roce 1963, kdy se v Japonsku na nově otevřeném okruhu v Suzuce konala první velká cena cestovních aut, do které se přihlásila i automobilka Prince se svým modelem Skyline 1500. Ten měl ale bohužel stejný výkon jako moderní myčka na nádobí a tak padlo rozhodnutí dát na další ročník dokupy něco lepšího. Ve fabrice proto vzali řadový OHC šestiválec z většího modelu Gloria, Skyline kvůli němu vpředu prodloužili o 20 cm, na motor dali tři Webery 40DCOE, pod auto samosvor a pětikvalt a bylo vymalováno. První místo v roce 1964 jim uniklo jen o kousek, protože do závodu pustili i jedno Porsche 904.

Mazda Eunos Cosmo

Těm s wanklem pod kapotou tohle auto vůbec nemusíme představovat, ale řada „normálních“ lidí bude kroutit hlavou, když se je na Mazdu Eunos Cosmo zeptáte. A přitom jde o opravdu revoluční auto, které si podle nás zaslouží mnohem víc slávy. Eunos Cosmo z roku 1990 bylo první a jediné auto od Mazdy, které jste si mohli pořídit s třírotorovým, dvakrát přeplňovaným dvoulitrem 20B s výkonem 300 koní. Mělo i řadu elektronických vychytávek jako GPS, televizi, dotykový displej klimatizace a mnoho dalších blbostí. Kvůli tomuhle luxusu a kilách navíc bylo ale paradoxně Cosmo nepoužitelné pro jakoukoliv ostřejší jízdu a tak stejně jako přetechnizované Mitsubishi GTO skončilo ve stínu Skylinu GT-R a Toyoty Supry. Proč se totiž trápit s touhle velrybou, když můžete motor bez problémů dát do mnohem obratnější RX-7? Jednu takovou FC3S můžete potkat dokonce i u nás.

Toyota Starlet Turbo EP82

Jednou z nejvíce podceňovaných japonských eko krabic na nákupy byla Toyota Starlet Turbo z roku 1990. Schválně si spočítejte proč: 890kg, rozvor náprav o 10cm menší než má mrňavá AE86 a 1.3 čtyrválec s turbem a výkonem 133 koní. To je stejný poměr váhy a výkonu jako u prvních modelů E30 M3. A určitě je vám jasné, že přifouknout takový motor o 50 koní není vůbec žádný problém. Co se s takovým malým Starletem dá udělat je dobře vidět v tomhle videu od Optionu. A podle všeho se EP82 zamlouvá i Tsuchiyovi.

Isuzu 117 Coupé

Když se řekne veterán z Japonska (a řeč nebude o kamikaze pilotech), většina si představí staré Skyliny nebo 240Z. To je ale velká škoda, protože japonský automobilový průmysl zažíval neskutečný boom v 60. a hlavně v 70. letech a každý výrobce aut měl v nabídce minimálně jedno, ale většinou dvě i tři sportovní kupé. Hlavní vlajkovou lodí Isuzu byl model 117 Coupé, jedno z prvních aut s karoserií navrženou Italem, konkrétně Giorgettem Giugiarem. To je člověk, který má na svědomí BMW M1, 1. generaci Golfa a hlavně Škodu 720. Isuzu svou 117 vyrábělo od roku 1968 dlouhých třináct let, než ji vystřídala ohavnost jménem Piazza. Coupé mělo navíc pod kapotou jedny z prvních DOHC motorů se vstřikováním. Tak proč proboha všichni mluví jen o Skylinu?!

Toyota Corolla TE71

Všichni tady známe a milujeme Corollu AE86. My je milujeme natolik, že nám dvě hnijou před barákem. Milujeme je díky jejich hravosti, jednoduchosti a nekonečné potřebě jezdit všude aspoň trochu bokem. Víte ale že za tohle všechno vděčí o generaci starší TE71? Řada automobilek v polovině 80. let začala své sporťáky vychytávat pomocí víceprvkových náprav, ale Toyota nechtěla dávat do vývoje nové platformy zbytečné peníze, tak jen vzala starou poctivou „sedmdesátku“ s tuhou nápravou, okopírovala jistý motor od Cosworthu a pojmenovala ho 4AGE a hele, legenda byla na světě. A TE71 tak upadla v zapomnění, i když měla pod kapotou stejně dobrou DOHC 1.6 se dvěma karby.

Mitsubishi Galant GTO

Stejně jako Isuzu je ve stínu Skylinů další povedené kupé od Mitsubishi. Model Colt Galant GTO měl sice původně zářit na okruzích, s těmi to ale šlo během ropné krize 70. let z kopce a tak si to chlapci vynahradili aspoň úspěchy v rally. Vzpomeňte si na to, až vám zase bude někdo tvrdit, že Mitsubishi ovládlo rally až s příchodem Eva.

Koukám, že by to pro začátek mohlo stačit. Je to ale asi jen třetina seznamu aut, o kterých jsme se chtěli zmínit, takže se brzy dočkáte pokračování.

tagy: , , , , , , , , ,
Like!