JDM 101: Časopisy

Autařská scéna je v Japonsku tak velká, že si to lidi z malý země jako je Česko dokážou jen těžko představit. Všeho je tam stokrát víc, od pro nás jinak nedostupných dílů až po desítky časopisů zaměřujících se na úplně vše, co vás ve spojitosti s autama napadne. A tak si je dneska trochu přiblížíme.

Pokud jste žádný japonský časopis o autech nikdy neviděli, tak vám určitě připadá trochu hloupé kupovat něco čemu vůbec nerozumíte. V tom máte samozřejmě pravdu, ale Japonci dělají časopisy trochu jinak, než na co jste zvyklí z Tuning Magazinu. Japonci své časáky napěchují až po strop informacemi a technickými detaily, se kterými tady nikdo neztrácí čas proto se od Japonců často dozvíte víc, i když těm jejich klikyhákům vůbec nerozumíte. Nad takovým lehkým pornem vydrží fanatici jako my slintat několik hodin. Tady je přehled těch, na které můžete na webech narazit nejčastěji.

HyperREV

Asi nejžádanějším časopisem mezi majiteli japonských aut je HyperREV, i když spíš než časopis připomíná tenhle měsíčník knihu. Poznáte ho podle jeho typické grafiky obálky, která připomíná technický výkres a každé vydání se soustředí pouze na jeden model auta. Cílem HyperREVu je nabídnout majitelům jednotlivých aut kompletní sborník informací a když říkáme kompletní, tak to myslíme doslova. Najdete tady úplně vše, od představení samotného modelu a upravených kousků jednotlivých garáží (včetně všech podstatných specifikací) až po různé technické vychytávky vztahující se na to či ono konkrétní auto. Součástí je pak i téměř sto stran zabírající přehled snad všeho, co si na auto můžete pořídit. A tím nemyslíme chromované rámečky na SPZ, ale podvozky, výfuky, řídící jednotky a tak dále… Pokud máte v garáži Japonce, tak vám tohle nesmí doma chybět. HyperREV vychází od poloviny 90. let a za tu dobu stihl pokrýt snad všechny sportovní auta z Japonska, která vás napadnou. A některé víckrát.

REVSpeed

Od stejných lidí pochází měsíčník REVSpeed, který je asi tím nejlepším, co vychází o klasických okruhových závodech. Své místo tu samozřejmě mají reporty z různých okruhových akcí, od amatérských až po ty plně profesionální, ale hlavní zaměření je opět na to přinést co nejvíc potřebných informací čtenáři. A v tomhle případě konkrétně tomu, kdo rád krájí desetiny ze svého času na místním okruhu. Najdete tady vše, co vás jen napadne – testy lepivých gum, experimenty s nastavením geometrie a featury nejnovějších demo aut.

Option a Option2

HyperREV je určitě nejžádanější, ale zdaleka není nejznámější. To prvenství patří časopisu Option, který začal vydávat Daijiro Inada v roce 1981. Je to takový svatý grál japonské tuningové scény, ze které vyšel nespočet stejně ikonických projektů jako třeba největší výstava upravených aut v Japonsku Tokyo Auto Show nebo série D1 Grand Prix, nejprestižnější šampionát v driftování.

Vedle hlavního titulu Option, který se zaměřuje hlavně na novinky ve světě tuningu a featury těch nejlepších aut z Japonska vychází i Option2 s přesně opačným zaměřením. V něm totiž najdete hlavně featury „normálních“ aut, které redaktoři potkali na jednotlivých akcích a také různé návody na DIY vychytávky, jak své auto udělat o něco málo lepší, funkčnější a tak podobně.

K časopisům koncem 80. let přibyl i pravidelný video magazin Video Option, na který se díky internetu můžete dnes podívat z pohodlí domova i vy. Po roce 2002 se magazín pomalu přeorientoval pouze na reporty z jednotlivých závodů D1GP, ale dřív pravidelně pokrýval vše, co se na japonské scéně dělo a je asi tím nejlepším, co vám tehdejší atmosféru dokáže zprostředkovat. Jen do toho, najděte si na youtube nějaký starší kousek a pohodlně se usaďte… Zkuste třeba rychlostní zkoušky z okruhu Yatabe, kde se shopy se svými tisíckoňovými GT-R předháněli v tom kdo se dřív dostane na 300 km/h.

Drift Tengoku

Odnoží Option2 se v roce 1996 stal časopis a video magazín Drift Tengoku, který se věnuje (hádáte správně) driftům. Koncept je úplně stejný, jako u REVSpeed. Jen vám redaktoři radí jak mít trakce naopak co nejmíň. Pokud žijete jen pro pálení gum, tak tohle prostě musíte mít. Doriten se proslavil hlavně tím, že pokrýval různé driftové spoty v kopcích a průmyslových zónách, což postupem času vedlo k čím dál silnějším policejním zátahům proti pouličním závodníkům. Bodeť by ne, když si na sebe ty idioti pořizovali důkazní materiál, že..

Tip na závěr: Na youtube je chlapec, který s velkou radostí všechny Doriteny sbírá a ripuje. Když se vám ho podaří najít, čeká vás asi 60 hodin sezení u počítače v kuse. Ale bude to stát za to, protože lepší svědectví o vývoji driftů za posledních 15 let nenajdete.

G-Works

Další jména už nejsou tak známá, ale to jim na kvalitně obsahu nic neubírá. Pokud rádi stavíte nesmyslně ostré veterány a podobné netradiční hračky na čtyřech kolech, váš nejoblíbenější časopis bude G-Works, dříve známý jako Auto Works. Uvnitř se občas objeví nějaké to nové přemotorované GT-R, ale hlavním obsahem jsou všeljak upravená auta starší dvaceti let. Od CR-X postavených na kopce až po čtyřdvéřové Skyliny R33 s RB26 přestavěným na atmosféru pod kapotou. Sériovým i upraveným veteránům se věnuje několik dalších časopisů, ale jen G-Works aktivně vyzývá čtenáře k složení auta co nejvíc na zem a pořízení co nejširších Watanabe nebo SSR. O jedné takové staré Corolle jsme v souvislosti s G-Works psali před dvěma lety na 86ers.

GT-R Magazine

Vedle časopisů zaměřených na různé žánry vychází i magazíny o samotných modelech. Některé už na stáncích nenajdete, jiné se ještě drží a podobně jako HyperREV je prostě musíte mít, pokud to se svým japonským autem myslíte vážně. Asi nejznámější takto zaměřený časopis je GT-R Magazine, který patří mezi nejuznávanější časopisy o autech v Japonsku. Časopis měl před pár lety namále, ale díky příchodu nového GT-R je opět na vrcholu. Časopis se nijak nevymezuje, pokud to má něco společného s GT-R, tak to tam najdete.

VIP Style

Neměli bychom zapomenout i na VIP Style, který je spolu s podobným časopisem VIP Car nejprodávanějším magazínem o tomhle stylu úprav. Moc víc vám k tomu ale neřekneme, protože nás tahle cesta nikdy moc nebavila. Před lety jsem si VIP Style ze zvědavosti koupil v Japonsku a od té doby jsem ho neotevřel, protože byl obsah na můj vkus až moc stereotypní. Ale nedělám si iluze, věci jako Drift Tengoku nebo Option2 většině lidí taky asi připadají stejné.

Bonus: Carboy, Battle Magazine, Young Version, D to D

Výše zmíněné časopisy jsou ty největší, ale japonská scéna byla hlavně v 90. letech tak obrovská, že poptávka bez problémů uživila několik dalších titulů s víceméně identickým zaměřením. Carboy je sice obecnějšího zaměřění, ale úpravám aut se na svých stránkách věnuje pravidelně a ve větším o nich začal psát už před příchodem Optionu. Za zmínku stojí, že jako první začal pořádat amatérské závody v driftech s Keiichim Tsuchiyou nazývané „ikaten“, které se později proslavily hlavně v Drift Tengoku. Jednou jsem to viděl na VHS a koukat na sériová Zetka a Corony přetáčející se v každé zatáčce byla vážně prdel. Battle Magazine, D to D a Young Version jsou jen další variací na téma časopisu pro driftery, ale jejich obsah potěší každého, kdo touhle scénou žije.

tagy: , , , , , , , , , , , ,
Like!