JDM 101: Japonské pouliční týmy

Spousta věcí se od příchodu prvních pouličních závodníků v Japonsku změnila. Trendy v úpravách aut přicházely a odcházely, popularita různých druhů závodů časem rostla a nebo se vytrácela a obliba samotného dělání bordelu na silnici se taky měnila. Jedno ale zůstalo, v Japonsku se víc než kde jinde pouliční závodníci sdružovali do týmů.

Proč tomu tak je nikdo pořádně neví. Z části za to nejspíš může japonská pečlivost a potřeba mít všechno hezky zorganizovaný, částečně pak asi i to, že rádi napodobují co o víkendu vidí na okruzích. Takhle ostatně vznikla celá kyusha a granchan kultura v 80. letech. Ze závodních krabic jako byl R30 Skyline nebo S12 Silvia si tihle chlapci nepřevzali jen vtipné bodykity, ale i první podněty k založení vlastních závodních týmů po vzoru těch profesionálních. Své kořeny budou mít podobné týmy i v samotných motorkářských bosozoku gangech, ale to už zacházíme zbytečně do minulosti.

V drtivé většině případů šlo o mládež, která neměla peníze na profesionální závodění a která si tak svůj sen chtěla splnit aspoň na místních kopcích a dálnicích. Všechno to ale brali stejně vážně, jakoby v tom oturbeném Skylinu nebo Civicu na slikách na Fuji Speedway opravdu seděli.

I když jsou takové týmy rozšířené hlavně mezi driftery, tak klouzání a prznění zadokolek bylo v polovině 80. let teprv v plenkách. Jako první se tenhle trend mezi „novou“ generací závodníků rozšířil v nám dnes již dobře známé Osace, kde se standardem stal již zmíněný Civic na slikách a SPZtka ukradená z nějakého jiného auta. Většina z dnes již legendárních týmů jako Temple, Top Gun, Law Break, Loose nebo No Good Racing slaví 20 nebo i 25 let existence.

S výbuchem popularity pouličního driftování začátkem 90. let začaly i v tomhle prostředí vznikat různé týmy. Klouzání po nocích na opuštěných okreskách je řádově bezpečnější než kličkování mezi náklaďáky na dálnici a tak driftování přirozeně přitáhlo největší část pouličních závodníků po celém Japonsku. Tím dalo vzniknout i obrovskému množství týmů, z nichž většina zmizela v propadlišti dějin stejně rychle jako VHS formát, na který se tehdy všichni tak rádi natáčeli. Řada jich samozřejmě přežila až dodnes, ale jejich sláva už zdaleka není co to bývalo v 90. letech.

Drifteři díky své uvolněné atmosféře rozšířili mezi týmy trend, který se do té doby jinde moc nechytal. Začali si na auta vzájemně lepit své týmové samolepky, aby dali najevo vzájemnou podporu a sounáležitost celé scény, zatímco třeba mezi Kanjo závodníky šlo čistě o rozeznávací znamení a působilo jako červený hadr na býka pro ostatní týmy.

V Japonsku jsou podobné týmy už bohužel dávno za zenitem a nových fanoušků aut je tam čím dál míň, ale malou renezanci podobná kultura zažívá za oceánem, kde to spousta lidí teprv teď objevuje a s chutí si na podobné týmy hraje. My s 86ers nejsme vyjímkou… Tak co, jakej je váš nejoblíbenější tým?

tagy: , , ,
Like!