JDM 101: Klasická japonská kola

Už jsme tady měli dva návody jak nakupovat na japonských aukcích, ale ani jednou jsme neprobrali co všechno si tam vlastně můžete pořídit. A tak začneme rovnou tím, co je nám nejbližší a co my osobně v Japonsku kupujeme nejčastěji: klasická kola.

Proč vlastně kupovat kola v Japonsku? Důvodů je několik a tím hlavním je fakt, že Japonci dělali až do 90. let většinu svých aut s roztečí 114.3mm, na kterou v Evropě téměř vůbec nenarazíte. Najít opravdu pěkná oldschool kola s touhle roztečí ve stodole u dědy v Horní Dolní je téměř nemožné.

Když už ale něco takového náhodou najdete, narazíte na další problém. Většina starých japonských kár (jako třeba naše AE86) je navržena na kola s ET kolem 0. Auta v Evropě používají ET o několik centimetrů větší a jejich kola na staré Japonce jednoduše nenazujete. To je samo o sobě už dost důvodů, proč sebrat odvahu a zkusit koupit něco přímo v Japonsku, co myslíte? Prozatím se podíváme jen na ty značky, na které můžete na aukcích narazit nejčastěji.

SSR

Speed Star Racing je asi nejznámější výrobce klasických kol v Japonsku, který se poprvé objevil v roce 1971 se svým třídílným kolem MkI. Po těch následovaly další třídílné modely MkII a MkIII a také asi nejznámější pavučiny z východu, model Formula Mesh. Všechny tyhle kola jsou velice oblíbená a pokud jsou v dobrém stavu a agresivnějším rozměru, tak se vydraží za nemalé sumy. Ty jsou ale nic proti částkám, za které se mohou prodat jejich vzácnější modely jako Star Shark, Techno Phantom nebo Techno Shadow. Na druhou stranu jsou tu ale i kola jako Longchamp XR4, která jsou na každém rohu a dají se pořídit za rozumnou cenu i v relativně pěkném stavu. Nemluvě o tom, že v horším stavu se dají koupit za úplně směšné částky. My teď vydražili pár za dva tisíce.

Hayashi Racing

Pan Hayashi uměl s autama nejen závodit, ale taky je i stavět. K vlastní dílně začátkem 70. let přidal i malou továrnu na výrobu hliníkových kol, která je bez výrazných změn dělá dodnes. Jeho model Street najdete v Japonsku skoro na každém rohu, ale největší peckou je model Yayoi, který se na aukcích prodává s přehledem za víc než 100 tisíc. Korun…

RS Watanabe

Málokterá značka je mezi japonskými veterány tak rozšířená jako Racing Service Watanabe, která svá kola vyrábí bez velkých změn už od roku 1968. Můžete si je pořídit v jakékoliv velikosti a provedení, od užovek na kei auta až po nesmyslně široká kola na bosozoku sedany nebo magnesiová kola na váš závoďák.

Work Wheels

Pár starších kol mají v nabídce i Work. Nejrozšířenější je řada Equip a její modely 01, 02 a 03, která se v třídílném provedení vyrábí dodnes. Nám osobně se ale nejvíc líbí staré jednodílné Equip 01, které pořídíte stejně jako Longchampy XR4 za hubičku. I v jejich repertoáru ale najdete řadu těžko dostupných modelů s šílenými vyvolávacími cenami jako třeba Ewing Mesh. Jedny takové málo známé Worky Spirit 33 se nám velkou náhodou podařilo ulovit za dostupnou cenu.

Advan

Tahle divize korporace Yokohama je známá hlavně díky své současné nabídce kovaných kol a poloslicků, ale pár starších kol mají také na svědomí. Nejznámější jsou jejich třípaprskové a třídílné modely A3A a Oni, které v dnešní době ale také už něco stojí. Za velmi slušné peníze se naopak dají sehnat kola od „podřadné“ značky Almex, která vyjížděla ze stejné fabriky v 70. a 80. letech.

tagy: , , , , , ,
Like!