JDM 101: Rays TE37

V Japonsku existuje přesně patnáct triliard druhů kol, která si můžete na své auto pořídit, ale jen jedno z nich má za sebou víc „nej“ než všechny ostatní dohromady. Jedno z nejlehčích, nejrozšířenějších, v kuse nejdéle vyráběných a nejvíc kopírovaných kol má jméno TE37 a továrny Rays Enginnering ho do světa chrlí už 18 let.

Historie společnosti Rays Engineering sahá až do roku 1973 a dnes vyrábí kola pod tuctem značek. Vedle těch vlastních jako jsou Volk Racing nebo Gram Lights jejich továrna vyrábí kola pro řadu dalších významných jmen jako Nissan, Honda a nebo Subaru. O dodávání náčiní pro závodní týmy snad ani není potřeba se zmiňovat. Jejich pařáty ovšem sahají až do pater nejvyšších včetně Formule 1, kde je využívá například tým Williams.

Dějiny samotného modelu TE37 pak sahají do roku 1996, kdy ho Rays začali nabízet jako jeden z prvních z nové prémiové řady kovaných kol Volk Racing. Kola vyvolala velký poprask, protože šlo o jedny z prvních finančně dostupných kovaných kol na trhu. Kola vycházela z o malou chvíli dříve zveřejněného modelu Touring Evolution Fortesst (na obrázku níže), od kterých přebrala nejen šestipaprskový design, ale také první dvě písmena svého názvu. Druhá část, číslice 37, odkazuje na váhu tehdy nejlehčí nabízené varianty, která v rozměru 15×6 palců vážila úctyhodných 3,7 kilogramu.

Kola se stala okamžitým hitem. Každý chtěl mít na svém autě stejná kola jaká viděl na okruhových autech a Rays toho dokázali šikovně využít. Velice rychle začali nabízet TE37 pro různé specifické aplikace, od přemotorovaných víkendových okruhovek po malá kei auta a teréňáky se šesti dírami. Výrobce šel dokonce tak daleko, že začal nabízet i (z pohledu funkčnosti) nejvhodnější rozměry pro konkrétní modely aut, čímž si ještě více upevnil pozici mezi všemi, kteří ze svého auta chtěli dostat maximum. A to byl na přelomu tisíciletí v Japonsku úplně každý. Mezi nejznámější takové kousky patří například „GT-R“ rozměr 18×9,5 ET12 nebo „AE86″ rozměr 14×7 ET0. Šlo o šikovný způsob jakým přinutit jednotlivé skupinky fanoušků konkrétních aut ještě víc propadnout této značce. A to se podařilo, protože kolem roku 2000 neexistoval jediný Skyline R34, na kterém by TE37 v tomhle rozměru nebyly.

Rays šli až tak daleko, že vyvinuli vlastní techniku kování a vlastní mix A6061-T6 hliníku, díky čemuž mají jejich kola téměř o 20 procent vyšší pevnost v tahu oproti ostatním. O samotném výrobním procesu si můžete přečíst v angličtině tady.

Pánové a dámy z Rays neusnuli na vavřínech a vývoji svého nejoblíbenějšího modelu se dál věnují. Mezi jeho nejnovější variace patří TE37SL (Super Lap) s asi o 400 gramů nižší hmotností v případě rozměru 18×10,5 nebo TE37RT (Rigit Tuned) s ještě o něco vyšší pevností. Za zmínku stojí také nedávno zveřejněný model TE37V s výrazně větším límcem určeným především pro majitele veteránů. Novinkou pro letošní rok je pak dvacetipalcový model TE37 Ultra s pozměněnou konstrukcí středu kola, který svým rozměrem cílí především na majitele nových GT-R, Porsche 911 a dalších aut v podobné cenové kategorii. A jak se tak zdá, určitě nejde o poslední novinku s kouzelnou zkratkou TE37 v názvu…

tagy: ,
Like!