JDM 101: RWB a Hinotori 993

V polovině prosince se v České republice událo něco výjímečného, po dvou letech od započetí stavby vyjelo z garáže první Rauh Welt Begriff Prosche 911 v našich končinách. I přesto jsme ale v diskuzích v průběhu stavby a u fotek často četli komentáře co je na tom tak cool a proč jsou z toho všichni tak v p*či, když je to jenom laminát na Porsche.. Ve skutečnosti nejde ani tak o to co je přišroubované na Michalově 993, jde o historii, co všechno z RWB bodykitu vyzařuje a co vše bylo před jeho vznikem.

Novináři dokola opakující slovo legendární před jménem Akira Nakai možná ani sami netušili o jak velkou legendou v Japonsku jde a jak velký respekt má. Vše odstartovalo na začátku devadesátých let v prefektuře Ibaraki, po tom, co si Nakai pořídil AE86. Jak bylo tehdy zvykem, kolem roku 1994 začal jezdit po lokálních kopcích a založil si s přáteli tým. Team ROUGH WORLD se do několika let stal legendou nejprve v jejich okolí a později i po celém Japonsku.

Význam slova ROUGH prý naprosto vystihoval jejich styl jízdy. Tandem battly dveře na dveře a šílené nástřely jim nezískaly pouze přezdívku Kings of Mt. Tsukuba (což je jejich lokální kopec), ale i respekt a uznání po celé zemi (už slyšíte v uších hrát eurobeat? Ano, trochu to připomíná initial D :) ). Temaleader Nakai se už v té době, mimo jízdní vlastnosti a techniku, zajímal i o to jak jeho auto vypadá. Snažil se o co možná nejagresivnější vzhled, který po něm postupně přebírali nejenom členové týmu, ale v dnešní době i celý svět. Nakai začal razit trend, který se během pár let stal standardem pro všechny tehdejší majitele AE86. Kola nazutá do úzkých pneumatik, negativní ET, extrémní snížení a nesmyslné negativní odklony, v japonštině zvučně pojmenované onikyan. Vzhled to byl do té doby vídaný spíš u kaido racerů, ale Nakai to vše přenesl do světa pouličního driftu a hlavně AE86.

Jak Nakai sám říká, kapitola street driftingu a AE86 je pro něj už roky uzavřená. Přesto sem-tam můžete narazit na 86 s nápisem Rauh Welt, ta ovšem Nakaiovi nepatří. Její majitel je mladší člen Rough World teamu pan Nojima Yusuke, který má mimochodem na svědomí veškeré lakýrnické práce na japonských RWB autech a má svůj malý koutek v Nakaivove klempířské dílně. Mimochodem čtete dobře, Nakai je klempíř a věnuje se pouze exteriéru a finálnímu doladění vzhledu auta. Většinu z prvních tehdy pouze japonskych RWB po technické stránce stavěla firma Promodet, na japonské poměry velká dílna v prefektuře Chiba specializující se na veškeré možné technické úpravy 911.

Ještě v době, kdy Nakai jezdil s 86, přijela do jeho dílny nabouraná 911. Bylo to jeho první opravdu blízké setkání s Carrerou a v tu chvíli to byla díky tvarům Porsche a zvuku plochého motoru láska na první pohled. Netrvalo dlouho a pořídil si svou vlastní 911, což byla v jeho 28 letech poslední tečka za aktivním působením v Rough World a poté i počátkem dnes celosvětově známé značky vycházející z názvu jeho starého teamu – RAUH WELT Begriff.

Jeho tehdy ještě stříbrná 911 930 se stala prvním RWB autem a pomohla dostat Nakaie na seznam vyhledávaných úpravců Porsche v Japonsku. A pokud znáte RWB trochu blíže, tak hádáte správně, jde o tu samou 930, kterou svět mimo zemi vycházejícího slunce poprvé poznal jako matně černou 911 s nápisem „Stella Artois„, pojmenovanou po jeho nejoblíbenějším pivu, které po své návštěvě v Belgii dodnes nepřestal pít. Na jeho zvuk 3,8l šestiválce s karburátory dodnes vzpomínají v mnoha článcích a videích. Jako většina aut, které dřímají v rukách jednoho majitele spoustu let si prošla řadou evolucí, ale rozepisovat to by vydalo na samostatný článek.

„Stella“ měla na svědomí i totální výbuch nadšení na internetu poté, co svět oběhly její první fotky z Tokyo Autosalonu 2009. Mnoho lidí RWB znalo už dříve z blogů jako Auto Otaku, ale svět se ve velkém o Nakaiovi poprvé dozvěděl právě v tomto roce. Toho si nemohl nevšimnout velice schopný a podnikavý Mark Arcenal stojící za značkou Fatlace, který se stal prvním majitelem RWB Porsche v Americe a společně s Nakaiem postavili auto pojmenované „Pandora One“ pro výstavu SEMA 2011. No a co se dělo po tom ví už snad jenom Nakai, jediné zprávy co se dají dohledat jsou, že ve své dílně v Chibě není k zastižení tak lehce jako dřív.

A co to vlastně mají ta auta nastříkané na pneumatikách? IDLERS je časopis, ve kterém najdete rozhovory se závodníky, články o závodech a recenze okruhů, ale hlavně je zakladatelem Idlers Clubu. O přesném působení klubu se toho nedá moc přeložit, ale v principu jde o sdružení amatérských závodníků pořádající okruhové závody, z nichž nejznámější je akce Idlers Games Tsukuba a Idlers 12h. Závody jsou rozděleny do jednotlivých skupin a neúčastní se jich pouze vozy Porsche. Nebudeme lhát, proč je Nakai stříká na všechny auta co postaví i mimo území Japonska jednoduše to nevíme. Druhá šablona, Zweite Entwicklung (druhý směr), má symblolizovat jeho změnu zaměření z AE86 na Porsche.

No a to je v kostce důvod proč je to tak cool a proč byste se před RWB měli klanět. V polovoně prosince roku 2016 totiž navštívil Českou republiku člověk, který ovlivnil několik generací majitelů AE86, na několik desetiletí vzhled bokem lítajíccih aut a v současné době otřásá světem Porsche.

HINOTORI 993

A tak se oklikou přes minulost dostáváme až do současnosti k Hinotori 993. Vše začalo 12. září 2014, kdy budoucí majitel Michal, Dominik z AutoBeky a, ehm, my dva (díky za pozvání pánové!), sedli do auta a vydali se směr Německo. Tam jsme se napůl cesty potkali s holandským prodávajícím z Lex Classics, pánové si plácli a jelo se zpátky do Prahy. A že ta jízda stála za to…

… fast forward o dva roky a na dílně před námi stálo vyrámované monstrum s motorem připraveným prskat na svět přes 500 koní, karbonovými díly téměr v každém koutu karoserie a v neposlední řadě i třešničkou na dortu jakou je devítivrstvý lak s chromovým základem. No a pak samozřejmě i letenkou a rezervací v hotelu pro Nakaie, který montuje bodykity na každé auto sám. A prý jich dělá kolem 70 ročně. No a nám bylo ctí se jedné takové akce zúčastnit… a pokud jste to štěstí neměli, můžete se na znáznam stavby podívat na kanálu Garáže.cz.

Co všechno udělalo z vcelku nenápadné sériové Carrery 2 takové monstrum? Začít můžeme třeba u již zmíněného motoru. Jeho základ tvoří kované písty a válce zvyšující objem motoru na 3,8 litru od Mahle spolu s ojnicemi Carillo, Porsche Motorsport vačky a další drobnosti v hlavách z modelu GT2, olejová pumpa z GT3 a zakázkový titanový výfuk. Věci jako zesílená hlava a blok a nově vyvážená klika jsou samozřejmostí. To vše burácí za asistence dvou nemalých turb KKK.

Dále tu máme podvozek. Vše se točí kolem na zakázku vyrobených tlumičů Nitron verze 3, stabilizátorů Tarett Engineering, stavitelných ramen ERP Racing a předních těhlic a tyček řízení Porsche Motorsport. A nesmíme opomenout ani na obdobně naddimenzované brzdy, konkrétně AP Racing 5000R šestipístků vpředu a čtyřpístků vzadu, kotoučů AP Racing 355mm a 330mm vpředu a vzadu a destiček Endless N35S. To vše drží na místě díky na zakázku vyrobeným adaptérům a unašečům.

A pokud by i tohle nestačilo, tak je tu ještě rám dle FIA homologace od pana Grabijce, kompozitové dveře, střech a kapota od Hanse Hahna, který svého času pracoval přímo v Porsche ve Weissachu na modelu GT2 a… bože, ten seznam opravdu není krátký. Jsou tu ještě karbonové sedačky z 996 GT3, původní Porsche RSR volant, budíky Defi a tisíc dalších věcí, které dělají takové auto vyjímečným.

„It’s not easy to own one of these cars, but if you are a real man, you can do it,“ - Toshiya Ichiraku, zákazník RWB

Galerie: Honza Fučík Foto

tagy: , , , , ,
20 likes