JDM 101: testovací okruh Yatabe

Kousek severně od Tokya vyrostl v 60. letech velký areál Japonského automobilového výzkumného institutu. To by samo o sobě ani nestálo za zmínku, jenže japonští soudruzi si u svého výzkumáku jen tak ze srandy postavily i pětikilometrový klopený ovál na testování maximální rychlosti.

Jasně, v Kopřivnici máme taky ovál, tak proč se zajímat o kus asfaltu někde u Tsukuby? Z jednoho prostého důvodu. Třicet let před námi se o něj totiž začali zajímat japonští úpravci aut, kteří se na něm začali předhánět v – hádáte správně – maximální rychlosti.

Než se o tom rozepíšeme víc do detailu, tak ale něco z historie okruhu. Areál se otevřel v roce 1964 a oficiálně fungoval až do roku 2005, ale trať jako taková přestala fungovat o pár let dřív. Tsukubu totiž spojila s Tokyem nová vysokorychlostní železniční trať, kterou nešlo vést jinudy než prostředkem okruhu. Hned po otevření ovládly Yatabe velké automobilky, které se tady chlubily svými „high speed“ speciály a novými závoďáky. Nejznámější z nich je třeba Yatabe Toyota 2000GT nebo Prince/Nissan R380, který tady zajel několik rychlostních rekordů.

Ale nás víc zajímají upravené Supry a GT-R, žejo. Ty se tady ve velkém začaly objevovat v 80. letech, kdy se módní vlna upravování aut začala šířit Japonskem a zájem se pomalu přesunul z čtvrtmílových sprintů na překonávání rychlostních rekordů. Auta tou dobou totiž začínala mít dost výkonu na to, aby zrychlovaly dál než jen na 400 metrech. O tom se víc dočtete v našem článku o klubu Mid Night.

První „závody“ v maximální rychlosti se zde konaly v říjnu 1981, kdy zde tehdy nově vycházející časopis Option porovnal 13 domácích a zahraničních aut. Všem tehdy vyrazilo dech upravené atmosférické S30 Z, které se vyšplhalo až k 257 km/h. Sám vydavatel časopisu Inada Daijiro se účastnil se svým přeplňovaným S130 Z, ale to bylo o 10 km/h pomalejší. O čtyři měsíce později padla poprvé hranice 300 km/h, kdy jedno soukromé De Tomaso Pantera upravené od Tomei přesáhlo tuhle hranici o 7 km/h.

Japonce to dost zaskočilo a trvalo jim dva roky, než to dokázali zajet se svým vlastním autem. To se poprvé povedlo v prosinci 1983 největšímu japonskému úpravci HKS s jejich Celicou Suprou první generace pojmenovanou M300. Ta měla pod kapotou šestiválec 5M s dvěma turby a karburátory. Jejích 600 koní jí dostalo na 301,25 km/h.

No a pak už se to rozjelo jako sněhová koule ze skály. Yatabe přestávalo pomalu stačit (přece jenom je jen poloviční jako italské Nardo) a při přechodu 80. a 90. let se postupně přestala zkoušet maximální rychlost a začalo se soutěžit v tom kdo se nejrychleji dostane na 300 km/h. Byla to doba, kde jste si mohli svůj nový Skyline nebo Supru upravit na 600 koní doma v garáži a tak bylo na co koukat.

Rekordmanem se v téhle kategorii stali pánové z VeilSide, když se v únoru `99 dostali se svou R32 na tři sta za 13,72s. Pro porovnání, „základní“ Veyron to umí za 17 vteřin, Veyron Super Sport pak za 14,6s. Option samozřejmě vše natáčel pro svůj videomagazín a díky nějakému dobrákovi, který to ripnul z VHS se na to můžete podívat i vy. Rekordní jízda začíná někde před čtvrtou minutou. Mimochodem, rekord v rychlosti drží JUN se svým Boneville speciálem na základně Nissanu 300ZX, který se na výjezdu z oválu dostal bez pár drobných na 340 km/h.

Videí z Yatabe natočil Option za ty roky několik desítek a při troše hledání na ně narazíte, ať už to budou vystřižené segmenty a nebo ripy celých VHS. Historii 0-300 Trialu shrnuje pěkně tohle video. Předcházejí mu ještě další dvě části (1. část, 2. část), ale tady v třetí je nejvíc akce.

Pravidelné závody pořádané Optionem se zařízly v roce `99 poté, co šéfredaktor časopisu Option2 Masa Saito při jedné z jízd neudržel auto na místě a nehodu nepřežil. A tak všechno skončilo stejně rychle, jako to před 20 lety začalo. Krátce poté přišla již zmíněná železniční trať a z Yatabe tak dnes zbylo už jen pár částí klopeného oválu. Jeden malý segment slouží jako památník (najdete ho tady) a ty co ještě stojí buďto úplně pohltí vegetace, nebo budou muset uhnout nákupním centrům a kancelářským komplexům jako zbytek trati.

tagy: ,
Like!