JDM 101: Time Attack

Před zhruba deseti lety celý svět zešílel, když zjistil, že v Japonsku tráví kluci a holky volný čas záměrným pálením gum na okruhu. Říkali tomu driftování a z jízdy bokem se hodně rychle stala mainstreamová zábava, která vyhnala cenu starých Coroll a Silvií na trojnásobek. Podobné šílenství se v poslední době začíná opakovat, tak se na něj podíváme trochu zblízka. Vítejte ve světě zvaném Time Attack.

Pokud o tomhle druhu závodů slyšíte poprvé, tak si nad jeho názvem moc nelamte hlavu. Za výstižným názvem se totiž skrývají ještě přímočařejší pravidla. Vaším úkolem je zkrátka a jednoduše zajet co nejrychlejší kolo na daném okruhu, nic víc. Zní to až primitivně, ale nezapomeňte, že v jednoduchosti je krása. Takové závody jsou o to zajímavější, když v nich proti sobě bojují ti nejlepší úpravci v Japonsku.

Japonští úpravci se již od začátku 80. let předháněli v tom, kdo postaví lepší a rychlejší auto. V té době bylo vše o maximální rychlosti a hlavním místem těchto testů byl ovál Yatabe, kde se pravidelně jezdilo přes 300 km/h. Automobilky ale koncem 80. let začaly chrlit auta, se kterýma byla velká sranda i v zatáčkách a to japonské výrobce dílů přinutilo zajímat se i tuhle stránku věci.

Řada z nich tak začala vyvíjet svá auta na některém z nespočtu malých okruhů, které od 60. let vyrůstaly po celém Japonsku. Díky své poloze relativně blízko Tokya se nejoblíbenějším z nich rychle stal okruh v Tsukubě, který byl dostatečně malý na to, aby si ho mohla pronajmout většina úpravců, ale také dost zajímavý na to, aby z něj při testování něco měli.

Netrvalo dlouho a z jejich vzájemného pošťuchování v tom kdo zrovna překonal ten a tamten čas vznikl první Time Attack závod. Stalo se tak v květnu 1994 pod hlavičkou časopisu Rev Speed s názvem Tsukuba Super Battle a nejrychlejší kolo ten den zajeli legendární Mine’s se svým R32 GT-R. Stopky se tehdy zastavily na rekordním čase 1 minuty a 85 tisícin vteřiny.

Velká část úpravců rychle vycítila příležitost chytnout se na novém trhu a další rok byla účast několikrát větší. Mine’s byli opět na prvním místě se svou novou R33 a k tomu se dostali pod hranici jedné minuty, ale netrvalo dlouho a začalo jí překonávat jedno auto za druhým. Rekord se průběžně ukrajoval po setinách až do roku 2002, kdy všem vyrazil dech Lancer Evo V od JUN se svým časem 55,976. Jednalo se o zlomový bod, protože do té doby lámaly rekordy GT-R, které přijížděli po vlastní ose. „Hyper Lemon“ Evo bylo však postavené pouze a jen k pokoření rekordu v Tsukubě.

Od té chvíle začalo přituhovat a každá další setina vteřiny byla vykoupena čím dál většími náklady a technikou, která míň a míň připomínala silniční auta. I když Koyama z JUN nebyl první, kdo se rozhodl zahodit SPZtky a jít do toho naplno. O dva roky před ním se o to pokusil gigant HKS, když jen tak z nudy postavil okruhovou Toyotu Altezzu TRB-01 za nějakých 7 nebo 8 milionů korun. Osud jí ale nepřál, protože připomínala něco z DTM spíš než stroj vycházející aspoň částečně z normálního auta. Po okruhu se nakonec svezla jen jednou, ale náhodou to bylo právě v Tsukubě, kde na slickách zajela kolo za 55,853. Nutno však podotknout, že ostatní své časy zajížděli se semislicky.

Po neúspěchu s „Track Attack“ Altezzou se ale pánové z HKS vrátili s velkou ránou v roce 2007, kdy jejich nové karbonové Evo „CT230R“ obkroužilo Tsukubu na semislickách za 53,589 vteřiny. Nejblíž se k jejich času dostali v roce 2010 pánové z Revolution s jejich Mazdou RX-7 FD, která byla stejně jako Evo celá z karbonu a používala sekvenční převodovku. Jejich čas 53.6 nakonec stačil pouze na rekord v RWD třídě a HKS odolalo.

Rekord jim vydržel až do letošních vánoc, když po několika letech snažení zajel Tomohiko „Under“ Suzuki se svou Silvií S15 čas 52,649. A nejlepší na novém rekordu je, že ho nepokořil žádný tovární tým, ale soukromý pilot s malou hrstkou sponzorů. Atmosféru celé akce nádherně zachycuje tohle vynikající video, tak honem do něj.

To už jsme se ale dostali do současnosti, kdy kouzlo takhle organizovaných závodů pomalu proniká do zbytku světa. V Anglii se Time Attack už plně zabydlel se šesti závody připravenými na rok 2013, Stejně jako v Austrálii nebo USA. Nesmíme taky zapomenout ani na první nástřely podobných závodů na SlovakiaRingu a na náš místní Amater Cup a Miata Cup, které fungují na podobném principu.

V Austrálii pořadatelé tamní Super Lap Battle organizují také každoroční World Time Attack Challenge, kam svá auta sváží ti nejlepší z Japonska i USA a z čeho se pomalu ale jistě stává největší Time Attack akce roku. My osobně se na ní těšíme hlavně kvůli dvěma věcem. Zaprvé, objeví se na ní ty nejšílenější nová auta v téhle kategorii v dějinách, od Nemo Racing Eva IX po ARK Design R32 GT-R. A za druhé, když nám bude štěstí přát, tak Vám spolu s Radkem nabídneme feature přímo z místa. Ale o tom až příště…

tagy: ,
Like!