JDM 101: Toyota Chaser / Cresta / Mark II

Před pár týdny jsme nakousli téma výkonných čtyřdveřových sedanů, které si Japonci syslili pro sebe a do zbytku světa je nedováželi, i když by se za jejich výkony nemuseli vůbec stydět. Podíváme se jim postupně na zoubek trochu víc a začneme tím nejoblíbenějším kouskem od Toyoty – modely Chaser, Cresta a Mark II.

Nedivte se, když popisujeme jedno auto a přitom píšeme o třech modelech. Opravdu jde o jedno auto, které je ale rozdělené do tří specifikací – úplně základní (Cresta), luxusní (Mark II) a sportovní (Chaser). Stejnou formou se v Japonsku prodávala řada aut a podle podobného modelu jste si mohli pořídit třeba Corollu AE86 (základní SR, sportovní GTV a luxusní GT-Apex) nebo Nissan 180SX (Type S, Type R a Type X). Japonci prodávali (a stále prodávají) auta tak geniálním způsobem, že tomu rozumí jen oni a my dodnes hádáme co tímhle rozdělením chtěl básník říct. Ale to je na jinou diskuzi, zpátky k tématu.

Tahle Toyota je tak populární ze dvou důvodů. Zaprvé, je v Japonsku na každém rohu. A pokud rádi driftujete a ještě radši bouráte do zdí, svodidel a dalších aut, tak není nic důležitějšího, než stálý přísun náhradních dílů. No a za druhé, od konce 80. let se pod její kapotou objevil řadový šestiválec 1JZ. A to mluví samo za sebe, ne? Jak funguje takový nudný sedan po pár drobných úpravách na 600 koní si můžete prohlédnout tady:

Model Chaser je na světě od 70. let a Mark II dokonce od konce 60. let, ale na ty prakticky vůbec nenarazíte. Výše zmíněnou generaci s motorem 1JZ, označovanou jako JZX81 a novější generace JZX90 a JZX100 naopak potkáte na každé driftové akci. Velice populární jsou i na VIP scéně, což je taková Japonská obdoba českých leštěnkářů.

Konec těchto modelů přišel v roce 2000, kdy Chaser a Cresta zmizely z nabídky a Mark II vydrželo ještě s jednou novou generací (JZX110) do roku 2004. Tu pak vystřídal nový Mark X, kde řadový šestiválec nahradila nudná V6 a z modelové řady se po letech opět stala další nudná bílá krabice pro střední management japonských korporací.

tagy: , , , , ,
Like!