Autoideas: Je tu pořádná atmosféra?

V poslední době jsem se svezl jen v málo autech, která by mě opravdu bavila. Do toho samozřejmě nepočítám svou toyotu, ale myslím hudly, kterými jezdím během pracovního týdne. Vynechám také veterány, svezení se starým autem je vždycky zážitek na delší vyprávění.

Když vezmu nová zajímavá auta, tak kromě zmiňovaného Genesise jich je jen pár. Mezi nimi je Astra GTC. Novinka od Opelu má skvěle naladěný podvozek, přední nápravu HiPerStrut z Insingie OPC (funguje podobně jako ta na Focusu RS) a zadní sice vlečenou, ale geniální díky použití jednoduché tyčky zvané wattův přímovod. Ta ustavuje zadní nápravu při působení bočních sil a opravdu pomáhá. Celé auto, ačkoliv má v duchu dnešní doby „všechno vepředu napříč“, se chová na silnici fakt dobře. Má podvozek, který chcete – zadní kola nikam neposkakují, v zatáčkách se nenaklání, je tuhá ale ne přehnaně tvrdá, má trakci, péruje, zatáčí, reaguje… Zkrátka pohoda. Ovšem zklamáním byl motor – a to je důvod tohoto výlevu.
Šlo o jednotku 1,6 litru s miniaturním turbem, která slibovala slušný výkon 180 koní. To zní dobře, ovšem kdyby krásné GTC nevážilo asi osm tun. Smůla, prostě to nejede. Motor navíc nemá žádný charakter, jen ustrašeně a vyčerpaně řve a navíc mu chybí špička. Důvod? Opět to samé dokola, emise! Degradace vašeho motoru, smutnej příběh. Psaný výkon zní dobře, ale hmotu neukecáš. A když se vytáčením nebavíš a spíš trápíš, tak tě to rozhodně nebude bavit. Dnešní auta mají také brutálně dlouhé rychlosti – díky tomu nebylo v Astře téměř možné vytočit čtyřku do omezovače, protože než se ke štěkání na konci dostanete, budete už brzdit do zatáčky, a to zřejmě i na dálnici.

Opravdu jen málo motorů má dneska koule – o to větší je potom překvapení při jízdě s Microu 1.2 DIG-S. Co byste čekali od ocucaného bombonu s podvozkem nákupního vozíku? Pokud nic, budete mile překvapeni! Motor je totiž tříválec o objemu 1,2 litru, kterému pomáhá k výkonu kolem 100 koní malý kompresor! Opravdu je to mazec!!! Neznám v téhle třídě lepší motor, kompresor píská a hučí, Micra lítá jako splašená a přitom nežere! Tak jak to, že to jednomu jde a druhý tápe? Jak to, že jeden z nejcharakternějších motorů je dneska v mini autě a má jenom tři válce, tedy něco, co se hodí tak pro lepší sekačku a ne auto. Teď se samozřejmě stydím za svou rychlý a nepodložený soud, neboť hned vzpomenu na Daihatsu Charade GTTi… kdo ví, co se pod čtyřmi písmeny skrývá, ten se usměje. Ano, to byl downsizing jak se nám to líbí! Malý tříválec s turbem, divočina pro auto, které váží asi jako značková italská pohovka do obýváku. Mělo to však háček – na motoru bylo napsáno, že při 90 000 km je nutné vyměnit rozvodový řemen – což je běžná věc. Jenže tam nějak zapomněli napsat, že se musí vyměnit celý motor! Tedy minimálně přetěsnit a udělat spodek. No, stalo se nám to dvakrát, že malé Daihatsu zaklepalo. Ale i tak na něj vzpomínám s láskou…

A dneska Micra jakoby navazovala na tuto v jistém ohledu úchylnou ideu miniauta, který jezdí 180 km/h a řve u toho jako hysterka. A přitom byste to do ní neřekli – žádné spojlery, lízátka, nasávače, rozšířené blatníky, prostě obyčejná „kulatá krabička“. A potom tu stojí zářivá, ostrá Astra GTC, která má vzadu rozšířené lemy tak o půl metru, má 19tky kola, vypadá zkrátka jako spaceship. A pod kapotou má čtyřválec s turbem, za jehož charakter by se styděl i lepší traktor… Co se stalo?

Downsizing je ten problém – všichni dneska masivně turbí, všechno co se dá. Občas nevím, jestli ten který baworák má na motoru jedno, dvě nebo tři turba, když má všude stejně napsáno Twin Turbo Power (a někdy tam dvě prostě nejsou, věřte mi…). Turbí se všechno, některé modely aut už ani s atmosférou mít nebudete (příklad BMW – základní jednička, tedy 116i má 136 koní, což byste jasně tipli na běžnou šestnáctku. Je to sice šestnáctka, ale také s turbem!). Kdo se v tom má pak vyznat…

Zkuste mi někdo najít charakterní atmosférický motor, řekněme dvoulitr… že není? Také o žádném nevím, dnešní dvoulitry akorát žerou, často je napojují na automaty nebo nesmysly typu CVT a potom od nich už nikdo ani nečeká žádný styl a zážitek. Kdo to zachraňuje? Opět Japonci – s většími jednotkami 2,4 litru, které učarují ve dvou vozech. Prvním je Honda Accord 2.4 a druhým Suzuki Kizashi. V obou autech najdete ještě pořádný atmosférický čtyřválec, který vás bude bavit vytáčet, má vrchol i průběh výkonu, zkrátka charakter. Napadá vás něco dalšího? Nechávám prostor otevřený, sám mám ještě pár tipů… ale to je na delší povídání a já jsem ve smyku, takže končím! 

Fr 93

Like!