Legendy: ATTKD R32 GT-R

Někteří úpravci z Japonska mají to štěstí, že jejich geniální výtvory padly do hledáčku novinářů ze Západu, díky kterým se z nich staly hvězdy i na druhém konci světa. Třeba o takové R34 od Mine’s si toho přečtete víc v angličtině než v samotné japonštině. Pak jsou tu ale auta, která mají stejně legendární status, ale za hranicemi je až na pár bláznů nezná. Jednou takovou je i tohle R32 GT-R od Autech Tsukada.

Takamitsu Tsukada, který se kolem aut motá už od poloviny 60. let, založil svou vlastní garáž v roce 1989 a ten samý den zašel do showroomu Nissan a objednal si tehdy úplně nové GT-R. Když ho na konci srpna konečně dostal, tak okamžitě věděl, že tohle auto je budoucnost. Ve své R32 se začal hned hrabat a po chvilce testování a vývoji se zařadil mezi japonskou špičku vedle jmen jako HKS, Trust a Veilside, když začal jako jeden z prvních nabízet kompletní motory s výkonem až 600 koní.

V mnoha ohledech všechny tyhle velké hráče dokonce překonal, když se svou R32 dokázal už v roce 1991 zajet na oválu Yatabe maximální rychlost 315,8 km/h. O rok později, zatímco my jsme byli po cinkání klíčema ohromeni výkonem a dostupností starých bavoráků, objížděl Tsukada tentýž ovál rychlostí 332,4 km/h. To je jen o 8 km/h pomalejší, než je tamní absolutní rekord.

Když se ale koncem 90. let přesunul zájem veřejnosti z top speed závodů na okruhy, ATTKD nezahálelo a pustilo se naplno do lovení tisícin na všech možných time attack akcích. Jejich nová okruhová R32 byla ještě extrémnější, než jejich oválový speciál.

Pod kapotou měla samozřejmě obligátní RB26 upravené na nesmyslný výkon (za pomocí stroker kitu na 2,9 litru a dvou turb HKS GT2540) a sekvenční převodovku, kromě toho se ale vyjímala ještě něčím. Co totiž šlo nahradit a udělat z karbonu, to se také vyměnilo a R32 se tak dostala na hmotnost, o které se jiným GT-R může nechat jen zdát. Chladič přesunutý do kufru se také těžko přehlédne.

S tím vším dokázali v roce 2002 pánové z Nagana zajet v Tsukubě, domově japonských time attack závodů, okruh za rekordních 56,6 vteřin. Moc dlouho jim to ale radost nevydržela, protože jejich rekord obratem zničili JUN se svým EVO V, když dokázali zajet kolo za 55,976. Tsukada se vrátil o dva roky později pro pomstu, a takhle to dopadlo…

tagy: , , , , ,
Like!