Legendy: Čtvrtmílová auta od HKS

Když se dnes řekne HKS, každý si vybaví jejich závodní auta na drifty a time attack. Není tomu ale tak dávno, kdy se závodní program tohoto největšího japonského úpravce aut soustředil výhradně na jednu disciplínu: čtvrtmílové sprinty. V 90. letech a na přelomu tisíciletí díky tomu spatřily světlo světa auta, která dokáží svými extrémními výkony vyrazit dech i dnes. Tady je pár z nich.

Vše začalo v roce ’90, kdy z dílny HKS vyjela tahle Toyota Supra MA70. Její třílitrový 7M-GTE se dvěma turby pod kapotou měl výkon 826 koní a Supru jako jednu z prvních ve své třídě dokázal katapultovat pod hranici osmi vteřin.

Pozornosti HKS se samozřejmě nevyhnula ani další generace Supry. Nečekejte ale žádné přifouknuté 2JZ, tohle auto mělo s normální JZA80 společný maximálně její tvar. Pod kapotou řval osmiválec 1UZ-FE se dvěma GT3540 a šíleným výkonem 1479 koní. Nejlepší zaznamenaný čas na čtvrt míle byl 6.893 s cílovou rychlostí 310 km/h.

Hlavní hvězdou byly ale pochopitelně GT-R. Jejich R32 byla poměrně konzervativní a její RB26 dosahoval výkonu od 950 do 1050 koní. Auto sloužilo především jako pojízdná laboratoř na vývoj dílů, které jste si později mohli pořídit v krámě na rohu a relativně bez problémů dosáhnout stejných výkonů s motorem, který si postavíte v obýváku.

Největší hvězdou byla ale o generaci novější R33, která v roce 2001 zajela světový rekord pro auta s pohonem všech kol. Rekordních 7.671 nikdo neporazil dalších pět let. RB28 pod kapotou dokázalo vypumpovat 1300 koní v 9000 otáčkách. Rozsáhlý článek o tomhle GT-R si můžete přečíst na Speedhunters.

Stejně extrémní jako osmiválcová Supra bylo i HKS 180SX. Základ auta je trubkový rám s RB26 pod kapotou, pohonem zadních kol a výkonem 1185 koní v 9000 otáčkách. Přesný čas se mi nepodařilo najít, ale prý se pohybuje v rozmezí sedmi sekund.

… pod kapotou to na litrový výkon kolem 450 koní vypadá docela jednoduše, co myslíte?

Poslední, ale neméně důležitá byla také předokolková Celica ST202 s přeplňovaným 3S-GTE. S výkonem na hranici 600 koní se jako jedna z prvních předokolek dokázala dostat pod hranici 9 vteřin.

tagy: , ,
Like!