Legendy: Kameda N2 AE86

Když před řadou lidí motajících se kolem starých Coroll vyslovíte kouzelné slůvko „N2″, rozklepou se jim kolena a na kalhotech vyrojí nepatrná boule v oblasti rozkroku. Jde totiž asi o ten nejintenzivnější zážitek, jaký můžete ve světě AE86 jezdících stopou zažít. A dnes si představíme někoho, kdo si podle nás zaslouží ze všech těch N2 legend pozornost největší.

A nepůjde při tom o žádné zvučné jméno. Dnes nás nezajímá ani Keiichi Tsuchiya, asi nejvýraznější osobnost obnovené série N2, ani žádný další majitel jednoho z bezpočtu legendárních shopů a dílen, kterých je tam plné startovní pole. Ukážeme si úplně obyčejného mechanika, který všem těmhle velikánům vytřel zrak. Seznamte se, tohle je Norio Kameda.

Když se koncem devadesátých let japonský pořad Best Motoring rozhodl uspořádat v Tsukubě závody AE86 postavených podle pravidel N2, které byly extrémně populární v předchozí dekádě, nikdo neskrýval své nadšení. Pro majitele shopů jako SS Works, Crystal Body Yokohama nebo Techno Pro Spirits to bylo nejen splnění všech jejich „86″ snů, ale také docela dobrý způsob jak oslovit nové zákazníky. Pro Best Motoring a jeho podrubriku Hot Version pak dobrý způsob jak prodat zase o něco víc VHS. A v neposlední řadě si přišel na své i Tsuchiya se svým proslulým obřím egem, který zase jednou mohl být středem pozornosti. Na výsluní ho měl vynést Tadao Sakurai z TRD, jemuž prošly rukama prakticky všechny závoďáky Toyoty a byl hlavní tváří původní série N2 z 80. let. No řekněte, existuje lepší kombinace než jeden z předních pilotů v Japonsku znající AE86 jak svoje boty a nejlepší mechanik TRD? Ovšem že ne. A teď si představte, jak se všichni tvářili, když na závod přijel nějaký Kameda s obyčejným černým Levinem a všem, včetně Tsuchiyi, ujel.

Přesně tak první roky nové N2 vypadaly. A fascinující je na tom hned několik věci. Zaprvé, Kameda je čistokrevný „privateer“. Nestojí za ním žádný shop ani žádný sponzor. Své auto si postavil sám, jen občas mu přišel píchnout jeho kamarád a další 86 legenda Kaneko z Garage Shapple. To je samo o sobě velice slušný počin, ale nezapomeňte proti komu na startovním poli stál. Zadruhé, a to je možná ještě překvapivější, Kamedova 86 nebyla žádný zázrak. Je jasné, že auto postavené přímo od TRD pro Tsuchiyu bude někde jinde, ale Kameda postrádal spoustu věcí taky oproti zbytku startovního pole. Během prvních závodů například stále používal sériovou převodovku a stálý převod, zatímco zbytek startovního pole měl sadu převodů od TRD a zkrácený stálý převod. Pod kapotou se také nedělo žádné velké divadlo, našli jste pod ní „jen obyčejný“ 16v 4AGE s dvěma obřími 48′ karburátory Weber. Karoserii si vyztužil sám včetně vlastního bezpečnostního rámu. Co mohl, to si vyrobil, včetně karosářských dílů nebo toho velkého zadního křídla.

Jak je možné že s tak málem dokázal vytřít zrak všem těm profesionálům není dodnes nikomu jasné. A to je možná důvod proč stále fascinuje tolik fanoušků AE86, i když už dávno nejezdí. Byl to Kameda, kdo se jako první v Tsukubě dostal s AE86 na hranici jedné minuty a stále je jeden z mála, komu se jí podařilo prolomit. Jen pro porovnání, nové GT-R si s tím samým okruhem poradí někde v rozmezí 1:01… To ovšem není jediný okruh, kde jeho Corolla kralovala. Dlouhých devět let, od března 2000 do srpna 2009 mu patřil absolutní rekord mezi auty na okruhu Nikko s časem 38.5, dokud ho neporazili Crystal Body Yokohama o pouhé tři desetiny. Další rekordy ale bohužel už nikdy lámat nebude, protože v roce 2008 svou Corollu prodal a ze světa aut se úplně stáhl. Pokud vás jeho příběh zajímá, můžete si pustit tenhle hodinu a půl dlouhý díl Hot Version, který část N2 závodů rekapituluje a kde se objevuje poprvé v půlce čtvrté minuty.

tagy: , , , , , ,
Like!