Legendy: Katsuhiro Ueo a jeho AE86

Dnešní profesionální driftování je bohužel jen o výkonu. Americkou Formula D zcela ovládly osmiválce, proti kterým přefoukané japonské čtyrválce nemají šanci a jediný, kdo vyčnívá z řady je Daigo Saito se svým 1200 koňovým 2JZ. V Japonské D1GP je to s výkonem podobné, na startu se pravidelně objevují auta s 800 koňmi a občas se najde i nějaký ten tisíckoňový nesmysl. Není to ale tak dávno, kdy k poražení přemotorovaných Silvií stačila malá, podomácku postavená Corolla s výkonem pouhých 180hp. Řídil jí Katsuhiro Ueo a všem z jeho stylu jízdy padá čelist na zem i dneska.

Většina lidí, která sem kouká tohle jméno slyšela. A pokud náhodou ne, na tohle video z roku 2003 jste určitě už někdy narazili. Ueo na něm předvádí to nejlepší co umí na cílové rovince okruhu Okayama.

Nevim jak vám, ale mě tyhle záběry vyrazí dech i po všech těch letech. Ueovi se podařilo dostat z malé zastaralé AE86 to nejlepší a všem dokázal, že s trochou rozumu, talentu a štěstí s můžete i s takovou starou popelnicí od Toyoty vypráskat auta s třikrát větším výkonem.

Dneska už čtyřicetiletý Ueo začal s drifty relativně pozdě. Ve svých 26 letech se začal účastnit gymkhana závodů, japonskou obdobou klasických slalomů, kde se s autem musíte poměrně často točit dokola kolem kuželek. Klouzání s autem už tehdy dostal do ruky a když ho poprvé kamarád vzal na místní kopec, kde desítky dalších Japonců trávili noc lítáním bokem, Uea to učarovalo.

Díky svým zkušenostem z gymkhany dostal drifty okamžitě do ruky. Noc co noc trávil na místních kopcích a víkendy na závodech, kde jeho talent začal přitahovat pozornost ostatních. Jeho snažení vyvrcholilo v roce 2002 při druhém ročníku série D1GP, kdy se svou 86 vypráskal tovární týmy HKS a Blitz s jejich 400koňovými monstry a získal titul šampiona. Podobný úspěch slavil i další rok, kdy skončil na druhém místě za Youichim Imamurou. Říká se, že by titul získal znovu, kdyby nemusel několikrát na začátku sezony odstoupit kvůli technickým problémům.

Hlavní podíl na Ueově úspěchu měl samozřejmě jeho talent za volantem, velkou roli ale hrála i jeho schopnost auto správně nastavit. Zatímco drtivá většina pilotů svá auta dělají čím dál výkonnější a snaží se je co nejvíce přilepit k asfaltu, Ueo záměrně používal pouze gumy o šířce 185 a 14″ kola. Díky tomu podle jeho slov mnohem víc klouzal i předek a to mu dovolilo lítat v tak extrémních úhlech. Jak sám tvrdí, kdyby použil širší gumy, při takových úhlech by se přetočil. Působí to jako opravdu málo, ale nezapomeňte, že jeho 86 vážila pouze lehce nad 800kg.

tagy: , , , , ,
Like!