Legendy: Koguchi 180SX

Každé auto má svého hrdinu za volantem, které si bez něj nedovedete představit. K Hondě NSX patří neodmyslitelně Ayrton Senna, ke Corolle zase Keiichi Tsuchiya a pokud jste opravdový srdcař tak Ueo. No a Audi Quattro a 911 si jen těžko představíte bez Waltra Röhrla. Jedna taková legenda je spojená i s Nissanem 180SX: Yoshinori Koguchi.

Vezmeme to pěkně od začátku. Koguchi, které mu je dnes už přes 40, byl součástí zlaté generace japonských driftů. Byl mezi těmi, kteří před dvaceti lety jako první začali trávit všechny volné večery se svými zánovními Nissany a Toyotami na místních kopcích, kde se jen tak ze srandy snažili projet co nejvíc zatáček smykem, protože to viděli dělat starou Corollu na jedné VHS (o které si napíšeme příště).

Koguchi měl na ohrožování nevinných motoristů jízdou smykem talent a tak netrvalo dlouho, než se o něj začaly zajímat časopisy jako Drift Tengoku nebo CarBoy, ze kterých pochází fotky nahoře. V druhé polovině 90. let se začal plynule přesouvat na okruhy a různé menší i větší závody v driftech, kterým se říká Ikaten. Tam i nadále budoval svou legendu za volantem 180SX, i když ostatní postupně přecházeli na novější modely. Dobovou atmosféru dobře zachycuje tenhle VHS rip z doby ještě před příchodem Type X, kde se už tehdy mluví o „Koguchi 180 super technique“. Japonci to s těmi výrazy sice trochu přehání, ale koukejte jak nakládá tý spojce a hraje si s volantem!

Asi nejslavnější Koguchiho video z přelomu tisíciletí pochází z okruhu Nikko, kde jezdí se svou finální černou evolucí s Type X kitem a na kolech Blitz Type-03, kterou můžete vidět na první fotce nahoře. Za zmínku stojí, že jde o jedno z prvních driftovacích videí, která se před lety objevila na netu a nedivil bych se, kdyby právě kvůli němu měla dnes každá druhá S13 ve Státech Type X kit. Tady na něj můžete mrknout v trochu lepší kvalitě.

Koguchi si s tím moc nelámal hlavu a i po roce 2000 s příchodem šampionátu D1GP se dál držel své oblíbené S13. Se svou tvrdohlavostí byl velkou výjimkou mezi piloty Silvií a mnohem blíž měl k lidem s AE86, kteří byli jako jediní stejní srdcaři a drželi se svého auta i když měli možnost osedlat něco modernějšího. Do širšího podvědomí za hranicemi Japonska se ve větší míře začal dostávat se svou zelenou verzí 180SX, se kterou jezdil prvních několik let v D1. Nevím co je na tom pravdy, ale podle některých zdrojů šlo o stále tu stejnou Silvii, se kterou začínal. Tak či onak šlo o na tu dobu dost hardcore stroj s motorem posunutým více dozadu a top mount mezichladičem.

Po pár letech mu ale stejně jako pilotům AE86 začala konkurence ujíždět a tak se v polovině roku 2004 rozhodl přesedlat na novější Silvii S15 sponzorovanou HPI. S tou ale nezískal za rok a půl jediný bod stejně jako v další sezóně za volantem Toyoty Chaser JZX100.

Po tomhle fiasku se Koguchi naštval, prodal Chasera do Irska a vytáhl ze stodoly svou starou dobrou 180. Přelakoval jí na červeno, motor přestavěl s Tomei 2.2 stroker kitem a přifouknul Blitz K5-660R turbem, přidal NOS systém a 6 stupňovou sekvenční převodovku Holinger a hele, rok 2007 se mu podařilo dojet na celkovém 10. místě. A to není v D1GP vůbec špatný výsledek. Od té doby se svou S13 jezdí bez přestávky se stejnými výsledky kromě sezóny 2011, kdy se mu podařilo dosáhnout dokonce na 4. místo v šampionátu. Detailní feature znovuzrozené Silvie najdete na Speedhunters.

Je to až k neuvěření že to všechno zvládá s jedním autem, co? V roce 2011 se auto dočkalo znovu nového laku, pod kapotou by ale všechno mělo být při starém. Proč to taky měnit, když to funguje…

Koguchi má několik přezdívek, ale kromě tradiční „180SX King“ stojí za zmínku hlavně „Working Class Hero“, v překladu hrdina dělnické třídy. Narozdíl od jiných celebrit z D1 stojí ještě pořád nohama na zemi, veškerou práci na autě si dělá sám a když nezávodí, tak ve své malé dílně Koguchi Power montuje auta svým známým a několika stálým zákazníkům. Detailní reportáž z návštěvy najdete opět na Speedhunters.

Pokud vám ale dnešní podoba jeho S13 už moc nesedí a máte radši auta co jsou doma víc na silnicích a v kopcích než na okruhu, tak hlavu vzhůru. Koguchi nedávno postavil své holce vlastní 180SX a dal do ní vše, co umí. Tohle auto přesně vystihuje styl, kterým většina Japonců svá auta upravují a který naprosto milujeme. Celý feature a specifikace najdete tady.

tagy: , , , , ,
Like!