Legendy: Mitsubishi Mirage JTCC Prototyp

„Mitsubishi tajně testuje JTCC dělo! Účast v 1995 JTCC s Mirage!?“ Tak mohly znít titulky automobilových plátků v Japonsku v roce 1994. V létě totiž Mitsubishi testovalo na okruzích jedno zajímavé vozítko, které se ale bohužel nikdy na výsluní nedostalo. Nejenže si nakonec nikdy nezazávodilo, ale dokonce i PR oddělení Mitsubishi dělá že nikdy neexistovalo. Ale jak se říká: „Fotky a nebo se to nikdy nestalo.“ A jelikož fotky jsou, nebude od věci si situaci trochu objastnit.

V roce 1994 se svět motosportu nacházel v situaci, která hrála do karet závodním cesťákům. Obyčejná auta byla podle regulí Touring Car snížená nadoraz, poháněná 2 litrovými atmosférickými motory a většinou se jednalo o čtyřdvéřové sedany. Zajímavý příklad byl Skyline GTS o kterém se psalo zde. Pozdější výjimkou byly samozřejmě závodní kombíky Volvo 850, které jezdilo v britském BTCC a později Subaru Impreza z japonského JTCC.

Sezonu JTCC 1994 podrtily automobilky Nissan, Toyota, BMW a Honda a hoši u Mitsubishi zřejmě přemýšleli nad tím, co by je mohlo marketingově zviditelnit v dalším roce. Sice měli nějaké úspěchy v rally s Lancerem, ale co zkusit okruhy? Frajeři tak na okruh zkušebně pustili nejdříve Lancer, ale také testovali tento bílý stroj – Mitsubishi Mirage, u nás známé jako Colt.

1. srpna 1994 tak fotograf Hideyoshi Takashima pro časopis Racing On! zachytil na slavném okruhu Tsukuba sedan založený na modelu Mirage. Co na tom, že to bylo poháněné na přední nápravu. Kvůli úpravám pro Touring třídu byl Mirage snížen nadoraz, orámován interiérem a osazen 18 palcovými koly Rays. O gumy se postarali hoši z Yokohamy a brzdy dodávali AP Racing. Blatníky byly patřičně vytaženy a zadní křídlo bylo přebrané z Mirage modelu Asti RX. Přední lízátko poté přebrali hoši z menšího třídvéřáka Cyborg R. Kvůli regulím se dalo očekávat, že v motorovém prostoru bude nějaký dvoulitr.

Na okruhu to zajelo 5 měřených kol s nejlepším časem 1 minuty a 3 vteřin. Nejrychlejší stroj toho stejného testování zvládl okruh za 58 sekund. Úplně první zaváděcí čas kolem 1 minuty a 3 vteřin byl pro nový Mirage brán jako velmi slibný. Očekávalo se, že se na něm ještě zapracuje, ale po 5 kolech auto zajelo do garáže kvůli mechanické závadě.

Jenže když se časák Racing On! zeptal PR oddělení Mitsubishi, to jim jen odpovědělo, že o žádném testování neví a že žádný plán na okruhy nemají. Co se stalo? Proč toto nezávodilo? A že žádný plán na okruhy nebyl? To trochu vyvrací další závoďák Mitsubishi Carisma STW. Ve následujícím roce totiž pánové od Mitsubishi přijeli do Německa na frankfurtský autosalon a ukázali jejich závodní Carismu pro SuperTourenWagen šampionát. Mělo se to poměřovat s dominantními BMW, Audi a Nissany. A že jste o něm také nikdy neslyšeli? To protože tenhle závoďák taky nikdy oficiálně nezávodil. Zřejmě se poté Mitsubishi rozhodlo orientovat primárně na rally a okruhy nechaly jen nadšencům v menších okruhových sériích. I tak ale tyto bestie ilustrují ne moc známou kapitolu Mitsubishi a díky tomu, že nezávodili můžeme fantazírovat, jak moc by si na okruhu podávaly (nebo nepodávaly) konkurenci.

Zdroje: Racing On! (NEWs Publishing CO., INC.: Japonsko) Číslo 173 ze 26.srpna 1994 a www.supertouringregister.com

Veliké díky patří taky P. Šmajsovi za přeložení článku z japonštiny!

tagy: ,
Like!