JDM 101: Osaka Kanjo racing

Kanjo Racers tričko je s přehledem nejprodávanější kousek z naší jarní kolekce. I tak se ale pár lidí ptalo o čem že to vlastně tyhle bandy Hond jezdících jak naprostí šílenci jsou. Tak se na to podíváme trochu zblízka.

Jak jsme se k tomu vlastně dostali? Začátkem roku jsme u piva dávali dokupy plány na novou kolekci, do které jsme chtěli přidat i něco pro majitele Hond. Rozhodnutí padlo na Civic, který je docela rozšířený a který máme taky vcelku v lásce. No jo, ale jakej udělat? Generací má Civic asi tak sto a každá je prakticky úplně jiná… Chtěli jsme vycházet z něčeho, kde jsou všechny generace Civiců doma a co udělá radost i opravdovým hardcore JDM fanouškům. A na světě je jen jedno takové místo – Osaka.

Kanjo je označení pro okružní dálnici s mýtnými branami vedoucí kolem dokola největších japonských měst, ale v drtivé většině případů je spojována právě s dálnicí okolo Osaky, hlavního města regionu Kansai. Zatímco se ilegální závody na japonských ulicích a v horských průsmycích začaly rozmáchat již v 70. letech, Kanjo závody se ve velkém objevily až v druhé polovině 80. let a jejich největší sláva přišla v 90. letech a na přelomu tisíciletí, dokud proti nim policie neuspořádala před několika lety obrovský zátah, který Kanjo závody téměř úplně rozpustil.

Na Kanjo jste mohli vidět závodit různá auta, naprosto dominující značkou byla však Honda. Nešlo ani tak o to, že by závodníci v Kansai tak moc zbožňovali tyhle konkrétní hatchbacky, důvod byl mnohem prostější: postavit z běžného Civica závoďák bylo ze všech aut nejjednodušší a hlavě nejlevnější. A to v případě, kdy policie zabavuje auta podezřelá z účasti v nelegálních závodech jak na běžícím pásu hraje opravdu velkou roli. Sériový B16 nebo B18 pod kapotou dostane malý hatch svižně na 200km/h, s vykuchaným interiérem a jednou skořepinou se s většinou Civiců bez problémů dostanete k hranici 800kg a podvozků a lehkých kol na Hondy se válí po Japonských dílnách tisíce. Pak už stačí jen kukla nebo hokejová maska, až vás bude radar fotit při průletu mýtnou branou, nějakou SPZtku z vrakoviště a máte o zábavu postaráno.

Na rozdíl od závodů na tokijské dálnici Wangan, kde se běžně jezdí i přes 300 km/h a kde jdou ceny závodních aut do milionu korun je Kanjo jejich pravým opakem. Řada závodníků vystřídá (rozuměj „přijde o“) během své kariéry desítky aut a proto musí být co nejdostupnější. A co si budeme říkat, sranda v takový plechovce je i ve dvou stovkách za hodinu.

Dnes už kolem Osaky kvůli policejním zásahům stovky uřvaných Civiců nejezdí a řada původních závodníků si z nostalgie v podobném stylu postavila svá legálně vlastněná auta, se kterými logicky už takové prasárny nedělají. Pokud ale někdy náhodou pojedete večer kolem Osaky, pro jistotu se dívejte do zrdcátek na obou stranách. :)

Pokud ovládáte angličtinu a chcete si o Kanjo přečíst více, mrkněte třeba na Speedhunters nebo na Import Tuner. Víc fotek z Osaky můžete najít na téhle stránce na facebooku.

tagy: , , , ,
Like!