Report: CDS & EEDC & KODS * Brno

Pravda, driftů bylo letos dost, takže slibuji, že od nich ode mně v následujících pár měsících neuslyšíte (neuvidíte). Poslední závod sezóny 2014 mistrovství Czech Drift Series, King of Drift Slovakia a Eastern European Drift Championship tak berte jako pomyslnou tečku za letošními evropskými driftovacími soutěžemi.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Pracovní vytížení zapříčinilo, že jsem do Brna jel ze tří dnů pouze na neděli, kdy se měla, po pátku a sobotě věnované tréninkům v mezičasech hlavního programu MMČR Endurance 2H, uskutečnit kvalifikace všech šampionátů a odpoledne tandemové jízdy kategorie PRO českého mistrovství, KODS a EEDC. Obrovskou výhodou neděle bylo – oproti předešlým rokům – vyhrazení celého dne pouze pro drifty. Při takovém množství aut (kolem padesáti startujících) by jakákoliv jiná koncepce dne znamenala docela velké časové problémy.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Trať byla vytyčená na stejném úseku jako v předešlých letech, zřejmě jedinou změnou bylo její mírné zkrácení, resp. posunutí posuzované pasáže. Běžný divák sedící na oblíbeném „Stadionu“ to však nemusel ani zaznamenat.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

První byli na řadě závodníci třídy Street, jejichž řady rozšířilo několik polských jezdců. Jen si neodpustím jednu ze dvou připomínek, které bych k závodu měl – pár Poláků mělo driftovací speciály na rozhodně vyšší úrovni, než bych mezi streetaři čekal a po právu obsadili přední příčky. Vím, že i v technice českých jezdců jsou docela velké rozdíly, kdy vedle prakticky sériového vozu s minimem úprav jede výrazně modifikované auto, ale rozdíl nikdy nepůsobil tak extrémně, jako v tomto případě. Kvalifikace a tím i celý závod této třídy suverénně ovládl Radoslav Swidergal (E30 + 1JZ), jediným Čechem v první čtveřici byl na druhém místě David Levička (E36) těsně následován Kamilem Dzierbickim (E36). Českým barvám se prostě moc nedařilo, třeba Míša Sacherová na své E30 urazila roh nárazníku o svázané pneumatiky na vnitřku zatáčky; jezdci s méně zkušenostmi či s vozy s nižším výkonem se s tratí prali srdnatě, ale na polské soupeře neměli – těch startovalo pět a jejich hegemonii na předních příčkách narušoval pouze zmiňovaný David Levička a ještě na pátém místě Michal Vychodil s víceméně sériovou E36.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Další program dne se nesl ve znamení poněkud nadupanějších speciálů. Asi největším tahákem EEDC totiž byla přítomnost Bartosze Stolarskiho a jeho – podle nastavení – až devítisetkoňové S14a s přeplňovaným LS2 pod kapotou, Pawel Trela docestoval s obdobně výkonným Opelem GT s 2JZ, Kristaps Blušs a jeho bezmála osmisetkoňová E46 si dokázala sjednat respekt stejně jako Toyota Supra Sergeye Kabargina a takhle by se dalo pokračovat u dvacítky dalších aut. Když jsem tak nad tím přemýšlel, tak závod Drift Allstars v Sosnové byl opravdu skvělý, ale opravdový potenciál zahraničních (i vrcholných tuzemských) driftovacích speciálů bylo možné odhalit jedině na rychlé trati v Brně.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Na kvalifikace bylo radost pohledět, několik závodníků se na konci rovinky s přehozem pokoušelo téměř o backwards entry do závěrečné pasáže, z čehož vzniklo pár výletů do kačírku. Tandemové jízdy byly rozděleny tak, že se z celkových výsledků kvalifikace všech tří šampionátů odjelo TOP16, odkud vzešlo pořadí v EEDC a jezdci přihlášeni do závodu CDS a KODS pak ještě jeli vlastní battly z TOP8.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Ale tandemům předcházela polední pauza. A tady bych měl druhou připomínku. Moc jsem nechápal, kde je vlastně konec posuzovaného úseku. Někteří jezdci EEDC jakoby postupně vypouštěli poslední zatáčku, zatímco závodníci CDS drželi vozy v driftu i zde. Během battlů to pak vypadalo, že se závěrečná pasáž už opravdu nehodnotí, ačkoliv tomu bylo v kvalifikacích jinak – figuroval v ní i clipping point. Moc jsem tomu nerozuměl a jediné (logické, ale trochu hloupé) vysvětlení mi vycházelo z vyházeného bordelu na trati.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Logické proto, že v kvalifikacích mohly kamínky trochu rozhodit soustředění jezdce, nicméně podmínky byly pro všechny totožné, avšak v battlech mohlo od odlétávajících kamínků dojít k poškození skla druhého, stínujícího, vozu. A hloupé z toho důvodu, že během více jak hodinu trvající přestávky nebyl problém vyházené nečistoty odklidit a je to snad poprvé, kdy jsem zažil, že si obsluha trati moc nelámala hlavu se stavem povrchu asfaltu. Na okruhu podobné úrovně jsem takové počínáni opravdu nechápal, ale dost možná jen dělám z komára velblouda.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Zpět do akce. Po přestávce proběhlo představení jezdců. Napřed třída Street, která nejela battly a tak se po představení rovnou s diváky i rozloučila. Poté na trať najeli všichni zbývající závodníci. Na kombinaci jezdců EEDC, CDS, KODS a několika návštěvníků z Polska a Německa, kteří se přihlásili do závodu CDS, byl velmi příjemný pohled. Technické komplikace v tréninkových jízdách předchozích dní či neúspěch v kvalifikaci poněkud snížil počet vozů, i tak se divákům odprezentovala více jak dvacítka špičkových driftovacích speciálů.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Tandemové jízdy začali podle celkových výsledků kvalifikace, tu mimochodem ovládl Bartosz Stolarski (S14a), druhé místo bral už jistý šampion EEDC 2014 Kristaps Blušs (E46) a třetí se umístil Krzystof Romanowski (E30). Mezi jezdci EEDC figurovala i dvojice tuzemských závodníků – Matyáš Vaněk (E30) a Michal Reichert (E30) a i reprezentant Slovenska Marian Nikš (E46). Vents Pečkas zato svůj první start s Nissanem 350Z neproměnil v nijak skvělý výsledek.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Velmi pěkný souboj do TOP8 předvedl Matyáš Vaněk (E30), když agresivní jízdou „přemohl“ rumunského Calina Ciortana (E30). V podobném duchu se nesly i další battly, ale největší nasazení ukázal právě Matyáš ve zmíněné rozjížďce.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Byl také jediným zástupcem CDS, který se probojoval dál, spolu s pěticí poláků (Stolarski, Romanowski, Trela, Wittchen, Godziewicz) a dvojicí litevců (Blušs, Cirulis). Tudíž do velice silné sestavy. Vysokorychlostní souboje rozhodně vycházely favoritům – hodně zvědavý jsem byl na tandem Stolarski vs. Trela, který nakonec (po opakování) vyšel lépe prvnímu jmenovanému i díky vyrovnanější jízdě. Pawel Trela byl totiž se svým Opelem natolik přemotivovaný, až si střihnul terénní vložku v podobě průjezdu kačírkem. O stupně vítězů se strhly souboje mezi čtveřicí Stolarski vs. Vaněk a Blušs vs. Romanowski, ve kterých tahali za kratší konec provazu závodníci s technikou s totožným základem – BMW E30. O třetí místo se tak utkal Matyáš Vaněk s Krzystofem Romanowskim. Českému jezdci se jízdy zadařily lépe, tudíž bral bronz.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Souboj o nejcennější kov potvrdil pořadí z kvalifikace. Poslední závod Eastern European Drift Championship 2014 tak vyhrál Bartosz Stolarski s Nissanem S14a, se stříbrem, ale hlavně s titulem letošního šampiona, byl Kristaps Blušs (E46) určitě spokojený.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Závod CDS se poté odehrál v trošku klidnějším duchu i proto, že se pár vozů rozhodlo postavit si na poslední chvíli hlavu (resp. motor nebo něco jiného) a tak z původního počtu plánovaných battlů trochu ubylo. K vidění tím pádem nebyl třeba německý Marcel Uhlig (R33) a sešlo i ze souboje o bronz. Ten měl proběhnout mezi Nissany S13 Pawla Borkowskiho a Kewina Kosowskiho, ale vůz druhého jmenovaného vypověděl poslušnost. Nastala tak trochu paradoxní situace, kdy se do finále o stupně vítězů „pročekal“ Marian Nikš se svým bavorským pickupem, jemuž cestu do finále zjednodušili odpadávající soupeři. A tak jediné battly, které absolvoval, byly ty finálové. V souboji o zlato se mu postavil Matyáš Vaněk s E30 a jen potvrdil skvělou formu. V závěrečném battlu se sice dopustil chyby, nicméně v opakování už nenechal nikoho na pochybách a navázal na předešlé brněnské úspěchy. Mezinárodní stupně vítězů závěrečného závodů Czech Drift Series roku 2014 tedy vypadaly – Matyáš Vaněk (E30) na prvním, Marian Nikš (E46) na druhém a Pawel Borkowski (S13) na třetím místě.

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

Letošní sezónu Czech Drift Series jsem si docela užil, hlavně kvůli kombinování a propojování s dalšími driftovacími šampionáty. Je fajn vidět, že si k nám zvykají jezdit i zahraniční jezdci mimo jejich mistrovství, protože – ruku na srdce – úbytek závodníků v nejvyšší třídě je velmi razantní (na Slovensku je to ještě markantnější) a třída PRO tak nedává v současné podobě moc prostoru pro plnohodnotné battly – v Brně prošel kvalifikací tucet jezdců, z toho pouze šest českých. Ale nechejme se překvapit, co se na nás chystá v následujícím roce. Po této sezóně je laťka CDS nasazena hodně vysoko a nepochybuji, že bude snaha úroveň udržet. A gratulace Marco Zakouřilovi (PRO) a Marcelu Balážovi (Street) za mistrovské tituly!

CDS, Czech Drift Series, EEDC, Eastern European Drift Championship, KODS, King of Drift Slovakia, Masarykův okruh, Automotodrom Brno,

tagy: , , , , , ,
Like!