Report: CDS & Epilog /Brno

Taková ta sobota, kdy na přelomu rána a dopoledne jezdí jedno auto za druhým v rámci posledního závodu Czech Drift Series sezóny 2015 a v pravé poledne začíná Epilog. Dvanáctihodinový. Jo a to všechno na brněnském Masarykově okruhu.

Po zážitku ze Spa jsem snad poprvé v „historii“ driftů v Brně věnoval více pozornosti vytrvalostnímu závodu a podřídil tomu i výběr jednoho ze tří dní, do kterých byl program naplánován. Dopolední rozehřátí pohledem na jízdu řízeným smykem bylo hodně fajn – organizátoři CDS tentokrát spojili závod s polskou sérií Drift Open. Obrovské množství závodníků muselo být potěchou oka většině diváckého osazenstva. V kontextu toho pak mohl mrzet skromný časový příděl, jehož nedostatek byl díky početnějšímu startovnímu poli o to výraznější. Super průjezdy, pár backwards entry a díky totálnímu bezvětří neprostupná stěna kouře. Našlo se spousta momentů během kterých nemělo smysl fotit, protože auta šla vytušit jen podle zvuku a stěží patrného pohybu v mlze jenž se vždy vytvořila po průjezdu pár jezdců s potentnější technikou.


Za drifty následovala pauza během níž se uklidila trať a krátce před dvanáctou vyjela přibližně padesátka aut do zaváděcího kola. Mercedesy SLS GT3, 458 Italia, hromada 911, BMW a Seatů Leon, něco exotiky – KTM, Z4 GT3, Ginetty, z australských závodů MARC sedany střední třídy s V8 pod kapotou, Huracán GT3, Lotus Evora a další… Pozoroval jsem auta a tápal, čeho se fotograficky chytnout. Jasně – na Z4 a Huracánu jsem mohl „objektiv nechat“, řada dalších vozů ve mně naplňovala očekávání, přesto jsem z hlavy nemohl vypudit konstatování „a teď tu budou jen kroužit“. Start. Každý bojuje o svou pozici, prvních dvacet vozů vedle vizuální dramatičnosti přináší i patřičnou zvukovou kulisu. Po startu mířím do nejbližší zatáčky (poslední před cílovou rovinkou) a navzdory pochybnostem o akčních průjezdech v ní trávím asi hodinu. Auta jsou už rozehřátá a na stylu jízdy je to znát. Snaha akurátně brzdit, trefovat apexy a na výjezdu potláčet přebujelost zadní nápravy mírným kontra. Zaměřuji se na oranžovou Mazdu3 V8, na její boční výfuk a nespálené zbytky paliva šlehající v půlmetrové formě ven vždy ve stejném místě. Mou pozornost si získávají auta jenž jsem na startovním roštu přehlédl a ta která jsem vnímal ještě dávají přídavky.

Mercedesy škrtají lízátkem o asfalt v místech prudkého brzdění před ostřejšími zatáčkami, Porsche létají na hranici adheze, Ferrari krásně zní. Světla ubývá, nastává noční část závodu na kterou jsem tak toužebně čekal. Boxy mají nádhernou atmosféru, jakou jsem nikdy dřív nezažil. Cítíte, že jste na závodě, ale díky delším zastávkám nevnímáte pocit přehnané hysterie jako spíše uvolněnou atmosféru. Aspoň tak to působilo na mně, těžko říct, co se honí v hlavách závodníků, techniků a managerů. Úbytek světla jsem vítal s otevřenou náručí, clonou i isem, na blesk jsem se vykašlal – chtěl jsem zaznamenat reálnou situaci nočních závodů a nerozbíjet jedinečné momenty použitím záblesku. Příšeří a následně noc odhalily řadu detailů, za světla stěží patrných. Svítící kotouče? Ano. Hromádky jisker? Ano. Zářící čísla a trubice na autech? Ano. Do oranžova rozžhavené výfuky, některé permanentně s modrým plamenem? Ano. Nedokáži rozpoznat auta jen podle světel, takže se snažím rozlišovat zvuky motorů, pamatovat si pořadí (to moc nejde – jednak se stále mění, druhak probíhá dost zastávek v depu) a fotoaparátem naostřovat temnou scénu předem. Neskutečné množství smazaných nočních fotek vyvažuje těch pár ze kterých mám upřímnou radost… Asi jsem magor (nebo fotograf), nicméně po tomhle zážitku bych všechny závody ve dne přesunul do nočních hodin. Nevěřil jsem, že mně kdy budou okruhy bavit, natož pak takovým způsobem.

Bylo mi vcelku jedno, co kdo vyhrál, přesto pro úplnost: poslední závod CDS vyhrál a mistrem 2015 se stal Marco Zakouřil (E39 M5 Turbo) před Standou Bezouškou (E36 M3 2JZ) na kterého zbyl vicemistrovský titul; po dvanácti hodinách a 324 odkroužených kolech se z vítězství na Epilogu radoval tým Scuderia Praha s Ferrari 458 Italia GT3.


tagy: , , , , , ,
Like!