Report: DMGP Karpacz

Hradbou lidských těl, stojící až podezřele daleko od trati, probleskují záblesky karoserie R34 právě se seznamující s betonovým hrazením lemujícím trať. Skvělé. Ještě jsem ani nezačal fotit a už mohu vyhlížet 30minut dlouhou pauzu. Ani by mi to nevadilo, nebýt skutečnosti, že jsem přijel na hodinu.

battle, impreza, skyline, opiela, budmat,

Vytoužený závod v polském městečku Karpacz, sídlícím na odvrácené straně Sněžky, pro mně měl divnou příchuť i před dvěma lety – tehdy jsem si jej úplně neužil díky hlavě plné myšlenek nad blbou zakázkou. Letos to mělo být jiné. Po červencové blamáži, kdy museli organizátoři Driftingoweho Mistrzostwa Polski zrušit závod na novém úseku v Karpaczu kvůli nevyhovujícímu zabezpečení diváků, jsem si chtěl tento víkend opravdu užít. Závod nově vzniklé série Drift Masters Grand Prix se totiž držel osvědčené silnice, díky které se zažila přezdívka Crashpacz.

elksnis,

Původně jsem plánoval strávit sobotu i neděli v Polsku, nicméně mou vidinu zhatila nutnost vydělávat peníze a já se začal smiřovat pouze s nedělí. Nicméně fakt, že v sobotu jsem měl být na Liberecku, nadto pouze odpoledne, mi vnuknul nápad na kombinaci povinností a zábavy. Dopoledne a část odpoledne na driftech, pozdní odpoledne pracovní – tak zněl plán. Těšil jsem se aspoň na těch pár hodin.

Jenže zpoždění, které jsem nabral v sobotu ráno v Praze při nabírání spolupracujících a hlavně pak při příjezdu do cílové destinace kousek od Liberce kde se muselo všechno z auta vyházet a nachystat na odpolední akci, mi nahánělo hrůzu. Na místo závodu jsem tak docestoval o hodinu a půl později, akreditace mi zabrala dalších pár minut a než jsem došel k nejbližší zatáčce, zbývala mi hodina do odjezdu. A pak ta rána.

200sx, s13,

Z hlavy mi úplně vypadlo to neskutečné čekání při jakémkoliv kontaktu auta s bariérou, které mi lezlo na nervy před dvěma lety. Letos to nebylo jiné, ačkoliv pořadatelé měli všechno skvěle podchycené a snad i díky vlastní disciplíně zvládali řešit podobné komplikace rychle a efektivně.

Když se pak po půlhodině čekání ze zatáčky vyřítilo první auto, veškeré negativní pocity vzaly za své. Specifická trať má obrovské kouzlo a vidět na ní závodní speciál v driftu je prostě neopakovatelný zážitek. Po několika vozech nastala krátká pauza – to když se všichni čekající přesouvali od cílu ke startu – a pak vše začalo znova. Čas mne velmi tlačil a tak jsem odcházel ve chvíli, kdy se tréninky, díky drobnému kontaktu zádě E36 Kristapse Blušse s betonovým hrazením (ten, mimochodem, v předchozím průjezdu upravil mohutné křídlo na svém voze o jednu z pouličních lamp v nižší části tratě), opět na chvíli zastavily.

Když jsem spočítal čas a zamyslel se, jestli mi to stálo kvůli těm pár minutám během kterých se opravdu jezdilo, vyšlo mi asi 15minut tréninků, 45minut čekání a tři hodiny přejíždění tam a zpět. Nemrzelo mě to. Natěšení na neděli navíc vzrostlo snad o 200%.

V neděli jsem měl celý den vyhrazený jen pro závod. Jedinou vrásku mi tak činilo počasí. Předpověď mluvila o nočním dešti, jenž měl mít pokračování odpoledne. Mokrý asfalt a mlíko na nebi potvrzovaly přesnost první části předpovědi. Potlačil jsem svůj věčný pesimismus a věřil, že vydrží nepršet. A i kdyby ne, chtěl jsem si Karpacz na vodě užít, ačkoliv drifty na mokru nesnáším.

Do závodu byla přihlášena necelá třicítka jezdců, nakonec přijelo asi o pět méně. Startovní pole kombinovalo polský výběr, kde hrály prim týmy PUZ, BudMat Auto RB a řada dalších a k tomu pár závodníků, kteří zde jeli pátý závod série EEDC. Takže třeba Pawel Trela a jeho Opel GT nebo, pro mně neznámý, Edmunds Erglis s Imprezou.

200sx, s13, bochenek, budmat, battle, e36 gtr,

Sobotní kvalifikace (a betony lemující okolí tratě) eliminovaly počet účastníků na šestnáct statečných, kteří měli nastoupit do battlů. Drtivou převahu polských borců podtrhovala skutečnost, že jediný postoupivší jezdec jiné národnosti byl právě zmiňovaný Litevec na posledním postupovém místě. Ostatní borci buď nenašli dostatek odvahy na agresivní průjezd nebezpečné silnice nebo odjížděli s nižším počtem kol na svém speciálu.

Diváci pak zažívali hodně zásadní rozčarování oproti zvyklostem předešlých let. Striktně dodržovaná divácká místa obehnaná dvoumetrovým plotem a nemožnost volného pohybu po závodním úseku a jeho okolí, nesla valná část návštěvníků dosti nelibě. Nebylo jim to nic platné – bezpečnostní služba byla velmi striktní. Větší odstupy diváckých míst od trati navíc způsobily horší viditelnost do jednotlivých pasáží, nicméně tento problém řešili severní sousedé kooperací a v momentech, kdy se nikdo z pořadatelů nebo bezpečáků nedíval, posouvali plot blíže k silnici.

battle, puz dt, m3 e30,

Dopolední tréninky battlů vypadaly velmi slibně, byť vlhký asfalt nedovoloval vytvořit adekvátní kouřové podmínky, avšak během pár hodin se osychající podklad začal tvářit výrazně přívětivěji. Já se držel vytipovaných pozorovacích stanovišť a měnil je jen velmi sporadicky. Předposlední táhlá (a záludná) nejslavnější zatáčka nabízela nejpěknější podívanou, na odpoledne jsem plánoval sestoupit trochu níž.

Po polední pauze proběhlo krátké představení jezdců TOP16 a pak už se šlo do všeho naplno. Tak naplno, že souboj prvního z kvalifikace (Karkosik, S15) s posledním (Erglis, Impreza), dopadl technickou závadou na zadní nápravě Subaru. Druhá jízda se tak na chvíli odložila a následovaly další souboje, u kterých vždy tahali za delší konec provazu nositelé známějších jmen. Takže dál postoupila trojice jezdců BudMat Auto RB; Bartosz Stolarski (S14) zvítězil nad Adamem Zalewskim (E30), který navíc opřel svůj vůz o jednu ze zábran a z tratě odjížděl na korbě náklaďáku; bývalý jezdec PUZ Drift Teamu Marcin Mospinek i současný Krzystof Romanowski, oba s M3 E30 s LS3 pod kapotou, zato týmový parťák Grzegorz Hypki (E30 M3) se musel sklonit před Pawlem Trelou (Opel GT).

Na závěr battlů do TOP8 přišel odložený souboj Karkosika s Erglisem. A největší havárie dne. Rozjetý Polák volil trochu odlišnou stopu, navíc zřejmě zazmatkoval v místech, kde to vypadalo, že Litevec ztrácí kontrolu nad vozem, a za přehozem po těsném průjezdu obou dvou kolem svodidel, atakovala zadní část Nissanu betonovou zábranu.

karkosik crash, budmat,

Odrazem pak následovala příď vozu do dalšího betonu, který se převrátil a v momentě, kdy se S15 otáčela ve vzduchu, bylo jasné, že dalším postupujícím bude zahraniční jezdec. Sytě růžový driftspeciál se zastavil po otočce o 270° a ještě než se usadil kouř, vystoupil jezdec, aby za potlesku přihlížejících obhlédl auto. Zároveň k místu dorazila sanitka, protože během havárie došlo ke zranění nohy jednoho z diváků. Prošetření celého incidentu policií zabralo nekonečné dvě hodiny, na jejichž konci silnici obléhalo o poznání menší množství diváků, marně čekajících na pokračování finále. Závod byl totiž ukončen výsledky z TOP8 a jezdci tak trať na rozloučenou jen párkrát projeli. Frustrující, ale pochopitelné – organizátoři museli zohlednit padající tmu, nervózní obyvatele i obavy z hladkého a rychlého dokončení závodu.

Až na těch pár vad na kráse to ale byl skvělý víkend. Vydrželo nepršet, všechno bylo pořadatelsky dobře zvládnuto a havárie k tomuto závodu prostě patří. Nelituji ničeho a doufám, že se v Polsku dočkáme ještě řady podobných závodů. Takovéto akce totiž vytvářejí závislost…

trela,

tagy: , , , ,
Like!