Report: DMP 2013 – IV Załuż *touge – day02

Totožné ráno jako to předchozí aka drifteři přijíždějící po vlastní ose kolem kostelu se hřbitovem, značili o mnoho příjemnější zvukovou kulisu než noční rachotění projíždějících fans. Jediný rozdíl – místo probírání se z mrákot jsem se vcelku příjemně vyspal. Nepodstatné informace sděleny, teď to hlavní.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

Zásadní rozdíl číslo jedna – výrazně více diváků. Zásadní rozdíl číslo dvě – výrazně přísnější pořadatelé a ochranka. Výsledek? No, v podstatě žádný – už se hlídalo, aby diváci nestáli přímo u svodidel a v nejkritičtějších místech, takže se přesunuli do „pouze“ kritických míst. Občas mi z toho tuhla krev v žilách, ale aspoň jde vidět, jak jsou fans přesvědčení o schopnostech a umění drifterů. Nebo jsou prostě blbí. První přišlo na řadu dokončení kvalifikačních jízd. Technika sice už nestávkovala (resp. stávkovala méně), nicméně přesto nebyly průjezdy dostatečně přesvědčivé, aby vynesly danou trojici (Becker (Chaser MkII), Drifters.pl – Wodziński (PS13)), Przygoński (GT86)) do TOP16.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

Zatlačil jsem slzu po nepostoupení GT86 a obratem se dočkalo osvěžujícího elixíru v podobě tréninkových tandem battlů. Vidět auta jezdit v driftu do kopce je skvělá věc. Teď to vynásobte dvěma. A ne, nemyslete si, že by se tréninky nesly v duchu „necháme si trochu odstup“. Už od začátku se jelo na krev.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

A opět ten mnohokrát připomínaný výkon. Kdo jej neměl, snažil se jet menším úhlem, což ve výsledku stejně znamenalo nedotažení driftu v některých pasážích a také absenci kouře. Nevadilo to, pokud jelo pouze jedno auto, při tandemech (skoro jsem si osvojil polský výraz „eliminacje“) byl výkonový rozdíl výrazně patrnější.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

Budmat Auto RB i PUZ nenechávali ani během neděle nikoho na pochybách, že to budou oni, kdo bude tahat za delší konec provazu. Ještě teď mám v živé paměti lehký dotek Macieje Bochenka (S13) a Artura Opiely (R33) při jedné z tréninkových jízd, kterému však nenásledovalo nic než dotažení těsného tandemu. Nechtělo se mi věřit, že na to na vozech nezanechalo žádnou stopu, ale kromě několika šrámu z předešlých bojů se na bocích aut neobjevily žádné markantní stopy doteku. Prostě si dali jemný „high five“ a jelo se dál.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

Během obědové pauzy proběhlo několik částí doprovodného programu a před samotným finále ještě přišlo představení jezdců. Má úvaha: „ok, přijedou, seřadí se, na silnici bude šestnáct aut a šestnáct drifterů, cvaknu to…“ šla do pryč v momentě, kdy s přibývajícími vozy začali na silnici přibývat i diváci, kteří prostě museli být u všeho co možná nejblíže. Takže 16 aut a lidí tak 160… Nebo 1600… I když aut bylo vlastně jen 15 – exoticky působící Z4 GT3 Szymona Budzyńskiho vypovědělo službu kousek před postavením na dané místo a v samotném finále se už neukázalo. A pak konečně vypuklo to hlavní – hra na kočku a na myš, ke které tandem battly Poláci rádi přirovnávají.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

A teď nevím. Mohu si vybrat – buďto nebudu šetřit superlativy a celé finále vychválím do nebes, protože si ani nic jiného nezaslouží anebo vás nechám podívat na fotky. Zkusím to napůl. Všechno najednou dostalo mnohem rychlejší spád. Z TOP16 se vcelku rychle seskupila TOP8, ve které figurovaly pouze dokola zmiňované týmy Budmat Auto RB, PUZ a STW. Změna byla o to zásadnější, protože se z rozdílných stylů jízdy v TOP16 do TOP8 prosadili pouze jezdci schopní perfektně kopírovat před sebou jedoucího.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

TOP8 vypadala jako bitva Budmat Auto RB proti ostatním. Na každého ze čtyř jezdců totiž vyšel buď některý z dvojice jezdců PUZu nebo dvojice STW. A ani v TOP4 se poměr sil nezměnil – Bochenek (S13, Budmat Auto RB) vs. Hypki (E30 M3 LS3, PUZ); Opiela (R33, Budmat Auto RB) vs. Stolarski (S14, STW). Souboj uvnitř týmu se nakonec nekonal, ale došlo na poměření sil loňského šampióna (Bochenek) a současného lídra tabulky (Stolarski), ze kterého nakonec vyšel lépe právě jezdec STW Drift Teamu. Třetí místo vybojoval Grzegorz Hypki.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

Všechno, na co jsem se těšil, vyšlo tak, jak mělo. Občas byly sice pauzy zdlouhavé, ale chápu, že usměrňování opilých diváků není chvilková záležitost. Několikrát jsem se ještě v duchu vrátil k závodu v Karpazci prostě proto, že to byly velmi podobné závody a nešlo je nesrovnávat. Rozřešení? Karpacz ukázala něco, co jsem vůbec nečekal, na nebezpečné trati s množstvím nehod a velmi špatně řešenými diváckými místy (a celkovému zajištění diváků). Byl jsem z ní hodně překvapený a zaskočený (v kladném slova smyslu). Załuż představovala zhmotnění snu (nekecám, před nedávnem se mi opravdu o něčem takovém zdálo) a zanechala ve mne takový pocit, jaký jsem čekal. Trať byla mnohem příhodnější, přehlednější, plynulejší, prostě ideální na takový závod. A všechna auta odjela po svých, maximálně s očesanými nárazníky. Tedy až na S13 Macieje Bochenka, která skončila při finálovém battlu ve svodidlech. I lidi měli kde stát a, kupodivu, pořád kolem nich zbylo dost místa na projití. Karpacz byl prostě větší punk, Załuż perfektně připravený závod s příchutí punku… Jako když to na kalbě přeženete a ráno je vám blbě anebo si na klabě dáte tak akorát a ráno je vedle vás fajn holka.

Smutná věc na závěr – plánoval jsem zajet ještě na jeden touge závod do Polska, ale ten bohužel zrušili. Organizátor nedostal povolení k uzavření silnice (tzn. opět touge) po nehodě, která se stala v červenci v Poznańi na akci se supersportovními auty, kdy řidič Koenigseggu nezvládl svůj vůz a vletěl do diváků. Proč vždycky ti, co jezdit umí (a to parádně) doplácí na ty, kteří ne? Co se dá dělat… Nakonec aspoň jedna pro porovnání stavu silnice v neděli ráno, focená zhruba ze stejného místa jako v sobotu ráno po průjezdu prvního auta (viz. první díl)… Doufám, že si příští rok opět udělám výlet!

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge,

tagy: , ,
Like!