Report: DMP 2013 – IV Załuż *touge – day01

Něco málo přes 25 aut. Polsko. Drift. Touge. Jestli jste někdy přemýšleli, jak by mohl vypadat ideální závod v driftování, tak jste jeden takový právě propásli.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Jakub Przygoński, Przygoński.com, Toyota GT86, Supra, 1000hp

Pamatujete si můj loňský výlet do severozápadního rohu Polska, konkrétně města Karpacz? Když tohle slovo, resp. jméno, vyslovíte před polským fanouškem driftu, rozzáří se mu oči, skalní fandové možná začnou slintat. Tento závod, spolu se závodem ve Wodzislavu Slaskim, ve mně minulý rok zažehly nadšení pro polskou drift scénu a jejich přístup: „…máme málo okruhů, tak co to takhle pustit na normální silníce?“. Ani v letošní sezóně mně nezklamali – série DriftOpen se tento rok sice drží klasičtějšího formátu, ve kterém se trojice závodů koná mimo veřejné komunikace, zato Driftingowe Mistrzostwa Polski (DMP) se do toho obulo pěkně zostra a po městské trati zařadilo i trať závodů do vrchu, přesněji řečeno její část. Do Płocku to na mně bylo trochu daleko, kopec jsem si však nechtěl nechat ujít (ehm… vůči místu, kde se většinu času zdržuji, je ve skutečnosti ještě dál než Płock). Geniální kombinace dvou vraceček proložených dvěma táhlými zatáčkami mě, po shlédnutí map a videí, zprvu nechávala chladným.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge

Ani můj noční příjezd do jihovýchodního rohu Polska, do místa skoro stejně vzdáleného od slovenských i ukrajinských hranic, mně z letargie nevytrhl. Ok, nevím co by mne vytrhlo ve tři ráno po osmi hodinách za volantem v místech, kde dávají lišky dobrou noc (a to doslova), ale stejně. Masivní únavu narušilo během projíždění tratě snad jen vypáskování v okolí silnice a ležení fanoušků na vnitřku obou ostřejších zatáček. To, co následovalo ráno, mělo mnohem intenzivnější charakter, podobný kýčovitě pobožnému drift snu. Ranní vstávání totiž po nedostatečném spánku mnohem více připomínalo probírání se z mrákot, nežli probouzení. Zběžný pohled z okénka stačil ke zjištění, že spím nedaleko kostelu se hřbitovem. Ležím dál v autě. Po chvíli slyším hluk vozidel jedoucích po blízké silnici. V určitém momentu rozpoznávám, že se blíží něco velkého. Sedám si ve své provizorní automobilové posteli a dívám se z okénka. Sluneční paprsky olizují trojici projíždějících BMW. Staré dobré E30. Vlastně o trochu lepší verze v podobě M3. Ačkoliv tyhle mají brutálně rozšířené karoserie, vepředu pořádná „áčka“ a pod kapotami osmiválce LS3 z Corvette. Přeplňované. PUZ Drift Team. Byl jsem z nich unešený už loni a očividně mi to zůstalo dodnes. V dané situaci to značilo dvě fakta. Zaprvé: začíná se stavět servis závodních strojů. Zadruhé: pohled na kostel bude občas narušen přijíždějícími drift speciály. Tak i tak to značilo příjemnější ráno a notnou dávku nadšení a optimismu do žil. Servis se stavěl přímo na silnici, v jejímž jiném místě byla vytyčena trať – startovala hned za koncem servisu. To, co jsem v noci ani na mapách pořádně nezaznamenal, bylo konstantní stoupání silnice, začínající u prvních servisních stání. Ostatně převýšení trati čítalo, podle všeho, rovných 100 metrů.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge

Po dlouhém rozmýšlení jsem zvolil první pozorovací stanoviště za první, ostrou levou, zatáčkou, na vnějšku navazující mírné pravé, pak ještě chvíli čekal a po několikátém projetí pořadatelského auta ze spodu konečně zaslechl trochu početnější stádo. Namířil jsem fotoaparát v očekávání vlažnějšího průjezdu, abych byl vzápětí ujištěn, že tohle bude zcela zásadní zážitek. Ze zatáčky se s velkým kontra, řevem osmiválce a obrovskou kouřovou clonou od kol vyhrnula fialová S14 Bartka Stolarskiho s přeplňovanou LS3 pod kapotou (později jsem se dozvěděl, že disponuje výkonem mezi 600-800 koni, ale tipoval bych, že pro tuto příležitost to byla právě ta horní hranice) a po velmi efektním průjezdu zanechala na silnici první dvojici černých křivek.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Bartosz Stolarski, Nissan S14a 200SX, STW Drift Team
Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Bartosz Stolarski, Nissan S14a 200SX, STW Drift Team

Možná jsem měl v tu chvíli otevřenou pusu dokořán nebo se smál. Už nevím. Co si pamatuji přesně, byla obrovská vlna euforie. Další průjezdy následovaly v obdobném duchu, někteří volili mírnější tempo kvůli rozehřátí závodní techniky. Pořadatel rozdělil závodníky do třech skupin (původně se počítalo s šesti skupinami) po přibližně deseti jezdcích, takže se po posledním drifterovi ve skupině svezla auta dolů, podobně jako při závodech do vrchu, a mohlo se jet znova. Po absolvování čtyř výjezdů a svozů následovala další skupina.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Mateusz Fijał, BMW M Coupé, BMW Z3, STW Drift Team

Během dopoledních tréninků se ještě vychytávaly clipping pointy – nakonec byly tři plus jedna clipping zone, takže v druhé várce tréninkových průjezdů se už všichni zaučovali na odpolední kvalifikaci.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Jakub Skomorucha, Nissan Skyline R34

Jak si kdo povede, šlo bez větších problémů odhadnout už z prvních tréninkových jízd. Klíčem k úspěchu byl, nepřekvapivě, výkon a mírně potlačený pud sebezáchovy. Ale hlavně ten výkon.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Arthur Opiela, Nissan Skyline R33, Budmat Auto RB Team

LS3 nebo 2JZ-GTE s přeplňováním jej dávali dostatečné množství, špatně si nevedly ani vysokoobjemové atmosféry ze sériových modelů divize „M“ bavorského výrobce (osazené přeplňováním, samozřejmě). Nejvíce plnokrevníky disponovala parádní Toyota GT86 Jakuba Przygońskiho, konkrétně 1068, ale i ta „nejslabší“ auta jich měla minimálně 400.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Jakub Przygoński, Przygoński.com, Toyota GT86, Supra, 1000hp

Ne vždy to stačilo. A to se jednalo o speciály a driftery, kteří se na klasických tratích rozhodně nenechávají zahanbit. Dopolední najíždění trati se nakonec protáhlo i na část odpoledne, jednak kvůli několika drobných přerušením, ale hlavně kvůli již zmiňované úpravě harmonogramu v podobě druhého kola tréninkových jízd. Po pozdní obědové pauze přišly na řadu kvalifikační rozjížďky, které vyplnily program až do večerní šesté hodiny.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Bartosz Stolarski, Nissan S14a 200SX, STW Drift Team

A byli to jezdci Budmat Auto RB Teamu a PUZ Drift Teamu, kteří na trati zanechali nejlepší dojem, ostatně jak šlo pozorovat už během tréninku – do dalšího klání postoupili tyto týmy bez ztráty kytičky a „zabrali“ skoro celou polovinu TOP16 (Bochenek (S13), Karkosik (S15), Opiela (R33), Więcek (R34 & S14) a Hypki, Mospinek, Romanowski (všichni E30 M3 LS3)). Špatně si nevedli ani drifteři z STW Drift Teamu, ale u nich už bylo patrné horší vypořádání se s tratí. Ve výsledku to znamenalo postoupivší tři z pěti závodníků (Carzasty (S14a), Stolarski (S14a), Wartałowicz (E21), Beloński out (S14a), Fijał out (M Coupé)). Ze čtyř jezdců BMW Jagiełło Drift Teamu, pokračoval do dalších bojů pouze jeden (Włodarczyk (M3 E92)). Jeho stávkující kompresorová M3 mu sice celý den přidělávala vrásky na čele, nicméně se do večera umoudřila a svým výkonem (600koní) stačila tam, kde zbývající trojice vozů už nezvládala (i přes malý výkon velice pěkně jezdící Goździewicz (E36 GTR), Grausam (E46), Jarkiewicz (E46)).

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Mateusz Włodarczyk, BMW M3 E92, BMW Jagiełło Drift Team

Dopoledne atakovaný mostek a následné zkropení téměř celé tratě olejem nezanechalo následky na dalším postupujícím (Surowiec (E30)), radovat se mohli i zástupci JBB Drift Teamu, když se oba jejich vozy prosadili do TOP16 (Budzyński (Z4 GT3), Tatara (E46 M3)). Účast v dalším dni a battlech si zajistila i dvojice R34 – Kowalski a Skomorucha. Naopak k již jmenovaným odpadnuvším se přidal i jediný zástupce MGarage Drift Teamu (Śnios (E30)), dozávodila i další S14a (Chwastek) a jediná Mazda ve startovním poli, konkrétně RX-7 (Terej), z týmu Drifters.pl. V sobotním pozdním odpoledni však ještě nebylo vše jisté – kvůli problémům s technikou se měli kvalifikační jízdy poslední trojice jezdců konat ještě během nedělního dopoledne (Becker (Chaser MkII), Drifters.pl – Wodziński (PS13)), Przygoński (GT86)). Po posledním svozu se tak už jenom sbalil servis, někteří jezdci se dohodli s domorodci a nechali svá auta přímo na místě a pozornost se začala upínat k dalšímu dni.

pokračování

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Załuż, Wujskie, Touge, Piotr Więcek, Nissan Skyline R34, Budmat Auto RB Team

tagy: , ,
Like!