Report: DMP 2013 – V Poznań ~day02

Sluneční svit doprovázel to ráno pozvolné probouzení orosených drift speciálů, ale mumraj, který měl nastat za účelem vyvrcholení sezóny 2013 polského mistrovství a Drift Allstars, na sebe nenechal dlouho čekat.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Zahřívání závodní techniky, zívání, kafe, porada. Možná ne v tomhle pořadí, jednotlivé body však absolvovali všichni. Mnohasetkoňová monstra si zatím procvičovala hlasivky, krčíce se mezi kmitajícími mechaniky, nicméně pro některé už závod, jehož první část spolu s kvalifikací proběhla o den dříve, skončil.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

S14 ani S15 dánského Jocks Drift Teamu během soboty nefungovaly podle představ, v neděli zůstaly stát u týmového kamionu bez možnosti promluvit do bojů.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Podobně na tom byl i Team Torden. Ani jeden z dvojice jejich jezdců neprošel sítem sobotní kvalifikace. Toyota Altezza s 2JZ i S14 tak přitahovaly pohledy pouze v servisním stání.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Ve zcela opačné situaci se ocital Paweł Trela – sobotní kvalifikaci se svým speciálem zcela ovládl a do tandem battlů nastupoval z nejvýhodnější pozice. Během ranních warm-up rozjížděk bylo znát, že jej forma přes noc neopustila.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Dalším osamělým vojákem, který ostřil zbraně do nedělních bojů ve snaze získat solidní bodové ohodnocení, byl Krysztof Terej z Drifters.pl. Do TOP32 postoupil jako jediný reprezentant Mazdy, když svou RX-7 FD3S protlačil dál, umístěním na přelomu první desítky. Bílé coupé se popasovalo i s nástrahami dopoledních tandem battlů a pokračovalo vstříc šestnáctce nejlepších.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

K zmíněné dvojici bych doplnil ještě třetího – během soboty vodil Ola Jaeger svou Toyotu Supra docela hezky, přesto pro něj kvalifikace nedopadla zcela dle představ, protože postupoval mezi posledními. Jeho Toyota se v nedělní hře o co nejvíce bodů neudržela příliš dlouho; skončila na samém chvostu TOP32. Domácí závodníci hold měli na svém hřišti rozhodně více zkušeností, což šlo vidět i ze cvičných battlů – třeba s Jakubem Skomoruchou na R34, jenž však také skončil už před osmifinálem.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Janis Eglite v E30 i Nigel Colfer s S13 200SX z Aerokit Teamu patřili k pravidelným účastníkům Drift Allstars 2013. Eglite ještě bojoval o možnost stát se šampiónem a na jeho jízdách to bylo znát. Kvalifikace sice mohla vyjít lépe, ale sobotní zaváhání kompenzoval mírou nasazení v battlech. V těch postoupil do TOP16, kdežto Nigel Colfer dál neprošel.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Poměr zahraničních závodníků proti polským zůstal stejný i v TOP32, ačkoliv se ručičky vah vychýlily ještě kousíček na stranu Poláků. Ingemars Jekabsons (E24) postoupil sice až na úplném chvostu, ale nakonec skončil na šestnácté pozici – lépe než Christer Halverson (S14), byť pouze o jediný stupínek.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Z trojice E30 M3 PUZ Drift Teamu měla tentokrát nejschopnějšího řidiče ta s červeným barevným nádechem a jménem Marcin Mospinek na bočních oknech. Třetí místo v kvalifikaci značilo skvělou pozici pro další dění a i hladký průběh nedělních eliminací do šestnáctky jezdců dával tušit zajímavé dění.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Bylo skvělé vidět, že i ti, jejichž výkon nestačil na posun mezi dvaatřicet nejlepších, zůstali na první polovinu nedělního programu a užívali si možnosti zajezdit si, zlepšovat stopu a jízdu na hraně. A někteří i za ní. Na takové jsem urputně vyčkával a hltal každou chvilku, kterou jsem zatím znal jen ze záběrů ze světových kolbišť. Když se takový jízdní styl snoubí se skoro třicetiletou Silvií S12 (Jerzy Tecław), je o důvod víc být nadšený.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Dariusz Fabisiak se přenesl přes rozpačité jízdy prvního dne a nakonec se svým BMW 2002 předvedl docela pěkné battly- byť jen v rámci tréninků a drift taxi. Zato v BudMat Auto RB řešili komplikace s technikou a svou S15 kombinoval Dawid Karkosik s R34 týmového kolegy (mimochodem je fajn mít tým čtyř jezdců a pěti aut), doufaje v postup do TOP16.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Snad poslední zmínkou k sobotnímu dění, které ovlivňovalo celou neděli, bych doplnil „dočasné“ stupně vítězů o druhou pozici – mezi Trelu a Mospinka se vklínil Marcin „Steve“ Carzasty na svém bezchybně fungujícím Nissanu 200SX S14a. 700koní bylo znát, stejně jako porce oxidu dusného. Nedělním dopolednem prolétl bez problémů a se stejnou vervou si brousil zuby na stupínek nejvyšší mezi zbývající šestnáctkou jezdců.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Triple battly nebyly ničím neobvyklým. Prostě se sem tam sešla trojice, která mezi sebou hrála tichou poštu. Dvě E30 asi rozpoznáte bez obtíží, vedoucímu „torzu“ chybí pár dílů karoserie…

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

…ale jedná se samozřejmě o další BMW, tentokrát E46. Piotru Wieçekovi zjevně mnohem lépe seděla jeho starší S14.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Nejen urputná snaha Sławomira Grausama stála za ubývajícími díly karoserie. Jak je z tohoto týmového battlu patrné, u BMW Jagiełło Drift Teamu měli snadné řešení pro odvod přebytečného tepla z motorového prostoru a efektivnější chlazení. K postupu do TOP16 to však nestačilo.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Podobně dopadl i Dawid Karkosik z BudMat Auto RB, když jako jediný z tohoto týmu nedokázal porazit svého soka a s publikem se rozloučil třicátým místem už před odpolední částí závodu.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Další jezdci tohoto týmu však zůstávali ve hře. Modrý Skyline R33 si sice prorazil cestu do TOP16, z ní se však Artur Opiela dál neprosadil a uvelebil se na dvanáctém místě.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Odpolední vyvrcholení v podobě finále se blížilo, takže přišly i poslední momenty pro Drift Taxi a volné ježdění vůbec. Celý dosavadní průběh neděle jsem se přesně v tomto místě zaměřoval na tuto bílou PS13 Macieka Wodzińskiho a vyčkával, kdy se vnější zadní kolo dostane z asfaltu a vnitřní přední kolo ztratí kontakt s podkladem. Tady to vyšlo napůl.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Krátká přestávka obsahovala exhibici „DriftTrucku“ STW Drift Teamu a musím přiznat, že jak nemám výplňovky programu úplně v lásce, tak v tomto případě… tomu nebylo jinak. Čekal jsem, kdy se konečně tahač s obřím křídlem nad zadní nápravou dostane k driftování, ale ono ne, prostě jen pálil gumy a smýkal se ze strany na stranu. Nicméně publikum to očividně bavilo, takže chyba byla na mém přijímači. Trucku jsem věnoval několik špatně komponovaných záběrů a veškeré soustředění směřoval k zanedlouho pokračujícím battlům. V průběhu dne se ve vzduchu stupňovalo napětí, jezdci však zůstávali klidní. A to přesto, že Pawła Trelu čekala ještě řada rozjížděk, zatímco rozesmátý Dawid Karkosik, na sedadle spolujezdce v S14 Piotra Wieçeka, se už neměl proč stresovat.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Na rovince u přírodní divácké tribuny proběhlo představení všech šestnácti jezdců, tradičním burnout/ donut stylem. Maciej Bochenek si naposledy v sezóně 2013 užil startovní číslo 1, jenž měl právo používat jakožto vítěz předešlého ročníku Driftingoweho Mistrzostwa Polski.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Ze zahraničních drifterů se do TOP16 prodriftovali pouze čtyři, ale žádnému se nepodařilo postoupit do TOP8. Martin Richards (R32) byl díky devátému místu nejlépe umístěným jezdcem jiné než polské národnosti. To Marek Wartałowicz (E21) měl rozhodně vyšší ambice a dával to svou agresivní, ale stále precizní, jízdou najevo. Rozhodně si mne získal těsným kopírováním soupeře, avšak nakonec neudržel nervy/ auto na uzdě a po kontaktu s jednou E30 M3 z PUZ Drift Teamu (tuším, že Krzysztofa Romanowskiho), opustil závod na osmém místě.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Krzysztof Romanowski se prokousal až do semifinále, kde sice vyšel jako poražený, ale chuť si spravil v boji o třetí místo, který dokázal zvrátit ve svůj prospěch a na závěr sezóny si tak připsal nejlepší výsledek za rok 2013.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

V Sosnové i Brně zanechal Marcin Wittchen (S14,5) velmi dobrý dojem, na svém domácím okruhu (Wittchen pochází z Poznańě) v tomto trendu pokračoval, když se, jako jeden z mála drifterů, zvládl prosadit i mezi týmovými jezdci. Sedmé místo bylo opravdu pěkným umístěním. Z tohoto čtvrtfinálového battlu nicméně vyšlo lépe druhé auto v tandemu – Marcin Mospinek z PUZ Drift Teamu, jenž následně směřoval do jízdy s, výše zmíněným, týmovým kolegou a soutěž zakončil těsně pod stupni vítězů.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Zřejmě nejvýkonnějším autem byl celý víkend výrazně fialový Nissan Silvia S14 týmu STW Drift Team – LS3 a přibližně tisíc koní. Bartosz Stolarski za volantem neměl větších obtíží popasovat se s nástrahami posledního klání roku 2013 a konstantním výkonem směřoval k premiérovému mistrovskému titulu. Stop mu vystavila až chyba v TOP8, v Poznańi tedy skončil šestý. Mateusz Włodarczyk ve výrazně oranžové M3 E92 bojoval srdnatě, přesto nenavázal na výhru na Trackwoodu a s diváky se loučil desátým místem.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Tandem battly vyřazovali jednoho za druhým, ačkoliv mi přišlo, že agresivity ubývalo a odstup jezdců se zvyšoval s postupujícími souboji o vyšší umístění. Když se nad tím zamýšlím, nebylo nad tím nic divného – v soubojích do TOP16 a TOP8 se mohla setkat auta s větším výkonovým rozdílem, kde nebyl problém těsného kopírování, avšak s narůstající rychlostí a srovnatelně výkonnými speciály se všechno stávalo složitějším. Nejlepšího umístění (5.) pro BudMat Auto RB nakonec dosáhl Piotr Wieçek (S14)…

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

…po souboji s Pawłem Trelou na Opelu GT. Seznamování se s novým autem, navíc hodně specifických parametrů, se po závodu v Poznańi zdálo být uzavřenou kapitolou. Nezbývá se než těšit, jak se mu povede v sezóně 2014 a doufat, že koncem června dorazí i na Czech Drift Series do Sosnové. V posledním závodě DMP bral nakonec druhý největší pohár.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

Na třetím místě Romanowski (PUZ DT, E30 M3), druhý Trela (Nexen Tire Europe, Opel GT) a první místo, a pojištění vicemistrovského titulu, Marcin „Steve“ Carzasty (STW DT, S14). V STW Drift Teamu mohli slavit hned trojnásobně – kromě Carzastyho výhry v posledním závodě, se potvrzení mistrovského titulu dočkal Bartosz Stolarski…

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

…a samotný STW Drift Team opanoval hodnocení týmů. Energie, sálající z polských driftů, je natolik intenzivní, že se vynasnažím v sezóně 2014 navštívit zase o něco více závodů než letos. Asi to bude trochu problematické, protože, dle aktuálně vydaného kalendáře, se organizátoři rozhodli propojit tento šampionát právě s Drift Allstars a převážná část závodů se pojede mimo Polsko (naštěstí do nich spadá i Sosnová 27.-29.06.), nicméně Driftingowe Mistrzostwa Polski není jediný šampionát, který se u našich severovýchodních sousedů jezdí, byť je ten nejvyšší. DriftOpen vypadá nadějně.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

A když se zadaří, tak bych rád i jiné šampionáty, ale co si budeme povídat, všechno je to o času a penězích. Už teď však mám v plánu minimálně jeden závod EEDC, Drift Allstars nebo maďarského mistrovstí. Mimochodem – díky masivní nadvládě polských závodníků se Drift Allstars ocitlo trochu stranou zájmu, takže jen doplním, že v Poznańi proběhlo i vyhlášení první trojice ročníku 2013. Chuť si zde třetím místem spravil Dawid Karkosik (S15, BudMat Auto RB), Janis Eglite (E30, Extreme MS/ Wisefab) nedosáhl na více bodů, takže se musel spokojit s vicemistrovským titulem a šampiónem sezóny 2013 se stal Juha Rintanen (S14, Nexen Tire Europe).

Během jásavých oslav jsem se už přesouval zpět k „autu“, marně doufaje, že ujedu přicházející chřipce, která nahradila rýmičku, s níž jsem přijel. To jsem ještě netušil, co mne může na polských silnicích potkat. Cestou do Poznańě jsem (naštěstí) trochu bloudil, zpátky jsem chtěl jet přesně podle trasy, kterou mi vyplivl Google. Na zkratku jsem se těšil s vidinou přiblížení se momentu, kdy budu upalovat v levém pruhu s nohou na podlaze a narážet na omezovač rychlosti. A tak jsem sjel z první třídy na okresku, ta po chvíli změnila svůj povrch v kočičí hlavy, odbočka ve vesnici mně navedla na úzkou asfaltku, která po pár kilometrech končila u lesa. Dál vedla jen hliněná cesta, na níž byl Smrt jako dělaný – množství výmolů na metr čtvereční z ní dělalo jakousi parafrázi na jízdu v boulích. Nevím jak dlouho jsem jel tou lesní cestou, přišlo mi to jako věčnost, když v tom se z hlíny postupně stal písek. V tu chvíli už bylo na otočení pozdě. Ok. V situaci, kdy jsem v noci kdesi uprostřed ničeho, v půlce několikahodinové cesty mezi body A a B a kodrcám se pískem v „autě“, které by nemělo vyjet z města, jsem se cítil poněkud… nonkonformně. Písku přibývalo, bonusem bylo kličkování mezi kořeny stromů a hledání směru, kterým se vydat, aby v něm nebylo ještě více nepříjemností. Ne, že by byl nějaký na výběr. Najednou začal Smrad ztrácet na, už tak šnečí, rychlosti, já si vzpomněl na rady z testování aut v písku aneb „hlavně nezastavuj, protože se nerozjedeš“, přišlápl akcelerátor na podlahu, dal dvojku a za blikání protiprokluzu, mírně se smýkající zádě a podivných zvuků od podvozku otírajícího se o písek, doufal v brzké utnutí neočekávaného přívalu adrenalinu. Mezi stromy probleskující světla aut mne zakrátko vytrhla z apatie a já se, po vyjetí zpět na prvotřídní asfalt, zařekl, že seru na všechny polské zkratky. Radím vám to samé. Hrabat zadními koly v písku a hlíně a vypadat při tom stylově totiž neumí každý.

Driftingowe Mistrzostwa Polski 2013, DMP, Polska Federacja Driftingu, PFD, Tor Poznań, Drift Allstars 2013, final,

tagy: ,
Like!