Report: Drift Open 2015 ~ Wyrazów

„Rušit?!. Ničit!?. Proč?!.“ Nečekal jsem, že poprvé bude i naposled a tento závod je drifterským epilogem okruhu. A ne, nebudu psát epitaf. Polské Ebisu…

Malá závodní trať ve Wyrazówě kousek od centra Częstochowé, odkojila nejednoho závodníka série DriftOpen. Ostatně celý tento seriál zde v roce 2008 zapustil kořeny. Pomalá, technická a variabilní trať, kde je atak pískové bariéry tím největším trestem při ztrátě kontroly nad vozem, sice má nejlepší léta za sebou (své o tom ví mohutně rozpraskaný asfalt a množství betonem vyspravených míst), avšak vynucený konec kvůli stavbě obchvatu působí více než smutně. Nu což. Během nedělních dopoledních tréninků mě uvedení do situace od Davida Kalaše – jednoho z českých porotců třetího závodu polského seriálu DriftOpen; ponořilo do melancholické nálady. Ale ne nadlouho, protože když kolem jezdí jeden tandem za druhým a vy neslyšíte vlastního slova, není čas smutnit.

Na závod byla přihlášena přibližně padesátka drifterů a po sobotních trénincích a kvalifikacích zbyly na neděli přes tři desítky statečných, jenž přišli na řadu po dopoledních trénincích, kdy se odjelo TOP32. Pokračovalo se Drift Taxi se všemi jezdícími, kteří měli zájem (a že jich bylo); doprovodný program; vyčerpávající představení jezdců a vše vrcholilo během nedělního pozdního odpoledne battly od TOP16.

Hodnocený úsek měl docela málo místa na získání pořádné rychlosti, zato zákeřnou „vracečku“. Takže když už se v táhlé pravé rychlost nabrala, bylo potřeba korigovat ruční brzdou pro trefení ideální stopy v – opět pravé – vracečce, následující dvojice navazujících levých zatáček pak dovedla driftera do cíle. Zní to jednoduše, přesto se pár závodníků podívalo do písečného valu za nástřelem a červená vlajka vlála hlavně kvůli přetočeným ve vracečce.

Startovní listina se shodovala s tím, co bylo ráno k vidění v depu, což na jednu stranu značilo, že nedocestovalo pár jezdců, ve které jsem doufal a zároveň docestovali ti, na které jsem byl zvědavý. V překladu: AE86 Pawła Bednarczyka buď postávala doma nebo se proháněla jinde; zato dorazil Paweł Kalotka ladící S14 s LS1, dvojice BMW 1 E82 (zlatá Piotra Kozlowskiho & bílo/ modro/ červená Pawła Korpulinskiho), hromada E30, z nichž asi nejvíce vyčnívala jedna zlatá M3 Kuby Jakubowskiho a když už jsem u zlatého odstínu, tak E46 M3 Marcina Nejmana. Opomenout nemohu ani na Zenki Michała Krajewskiho… Při pohledu z dálky vypadalo několik aut jako leštěnky, stačilo však pár sekund zblízka prohlédnout karoserie, aby začaly vykukovat šrámy z bojů.

Tréninky v polském stylu snad netřeba popisovat – auto na auto, dveře na dveře. Díky skvělé znalosti trati si většina drifterů dovolila jet v opravdu malých odstupech a nižší rychlost driftu nemohla vadit snad nikomu.

Vyřazovací jízdy v rozjížďce TOP32 odsoudily několik favoritů do rolí diváků. Paweł Kalotka svou S14 ke spolupráci nepřesvědčil; úřadující mistr Kamil Sikora, atraktivně jezdící Michał Wojtan ani Wojciech Łubkowski (všichni E30) se dál také nepodívali. A to všichni jmenovaní skončili mezi prvními šesti v kvalifikaci. První muž kvalifikace – Radek Habrowski (E46) – postoupil hladce dál.

Den utíkal, během Drift Taxi se na trať dostali i jezdci, kteří se neprobojovali do TOP32 a ve vzduchu byla cítit (kromě spálených gum/ litrů benzínu/ spojek) fajn nálada takového toho ježdění pro zábavu – jediní, kteří se ten den mračili snad permanentně, byli zaměstnanci ochranky. Docela jsem je chápal. Nechtěl bych stát celý den v černých hadrech v takovém vedru a navíc usměrňovat „pověstné“ polské fanoušky, nicméně svou práci zvládali skvěle a nekompromisně – klobouk dolů!

Doprovodný program zahrňující prezentaci charitativního projektu a exhibici driftovacích tříkolek utekl, na řadu přišlo představení jezdců a hned poté TOP16. Opět dveře na dveře, rozdílem byly delší prostoje mezi jednotlivými jízdami způsobené rozhodováním porotců o přidělených bodech. Často se stávalo, že se oba závodníci dopustili podobných chyb nebo jeli nerozhodně a tak přišlo ke slovu opakování jízd. Nejlépe se se svými protivníky popasoval Michał Krajewski s 200SX S13 (jmenovec výše zmiňovaného), stříbro bral Paweł Korpuliński (E82), bronz Radoslaw Świdergał (E30) a těsně pod stupni vítězů skončil Michał Klasa (S14). Jen tak mimochodem – jediný Paweł Korpuliński se umístil mezi prvními desíti v kvalifikaci, navíc na devátém místě. Už jen to mi potvrzuje vyrovnanost polských driftů.

Skvělá akce, jejíž jedinou chybičkou byl onen škraloup v podobě vidiny brzkého konce okruhu. Světlem na konci tunelu jsou plány na vybudování podobné závodní trati. Doufám, že se to podaří a Polsko o své Ebisu nepřijde. Příští závod DriftOpen se pojede 22.-23.08. na severu v Koszalinu a už teď je přihlášeno přes 45 závodníků; navíc to bude závod spojený s Czech Drift Series. Kdybyste chtěli nasát skvělou atmosféru, vyražte. Stojí to zato…


tagy: , , , ,
Like!