Report: DriftOpen2014 / Koszalin / 01

Připadal jsem si jak na nádraží. Po pár hodinách za volantem jsem pozoroval, jak kolem mně jezdí vlaky. Dva vagóny, tři, ojediněle čtyři i víc. Vzduchem se nesla polština a já si opět říkal, že je u sousedů tráva opravdu zelenější. A taky že se drift vlaky trochu blbě fotí…

musk, jakub tatara, bmw e46,

Někdy v průběhu loňského roku jsem narazil na polském DriftBlogu na fotku, kterou jsem si uložil, abych na ni (a hlavně na akci, kde byla pořízena) nezapomněl. A co že bylo tou akcí? Závod série DriftOpen na okruhu skoro stejné délky jako má tuzemská Sosnová, na samém severu Polska. Koszalin je sice trochu z ruky, ale zase se do něj dá jet z větší části po německých dálnicích a z menší části po polských hlavních cestách, kde je nepsanou cestovní rychlostí 110km/h. Takže půjčit auto (díky Honzo), zamluvit spaní a tradá – skoro – k moři.

battle, silvia, S13, S15, wheel up, bmw e30,

DriftOpen sice nepatří k nejvyšší lize polských driftů, zato se může pyšnit vysokým počtem závodníků s menšími týmy a tím pádem i trochu otevřenějšímu a uvolněnějšímu přístupu všech účastníků. Třeba jen situace, kdy se vám podělá auto během kvalifikačních jízd, vy jen marně přemýšlíte, co se to vlastně posralo a někdy v ten moment přibíhá na trať jiný závodník s nabídkou zapůjčení auta na kvaldu. A to nebyl jediný případ.

s14, koszalin motopark,

Ale od začátku. Třetí, předposlední, závod letošní sezóny. Koszalin Motopark, kilometr měřící technická motokárová dráha s asfaltem s různým sklonem, vedoucí v první půlce do kopce a druhé zase z kopce. Počet startujících se pohyboval kolem sedmdesáti, převážná většina závodní techniky se honosila znakem BMW na kapotě (která velmi často, spolu s nárazníky, zůstala uschována v depu). Závodníci trénovali už od pátku, oficiální program začínal v sobotu tréninky a odpolední kvalifikací do TOP32, neděle patřila opět tréninkům, drift taxi a finále. Předpověď počasí byla optimální… tedy pokud považujete střídající se slunečno a přeháňky za ideální stav.

supra, jarkiewicz, sunset,

Cesta do Koszalinu byla pohodová, cestovní průměr srážel snad jen ukazatel aktuální spotřeby. Hned po příjezdu jsem se potkal s Davidem Kalašem a Kubou Zapouškem, kteří byli hlavním porotci závodu – z věže bylo na celou trať krásně vidět a při prohlížení tratě mi David popisoval loňské zážitky, kdy jezdil jeden drift vláček za druhým. Davidova slova, že chtějí jezdit všichni a to skoro bez přestání, jsem mohl po chvíli zažít na vlastní kůži.

battle, bmw e30, wheel up,

V těsném prostoru startu bylo naštosováno snad patnáct až dvacet aut, hlavně E30 a E36 s různým pohonným ústrojím a úpravami karoserie (inspirované M3, akorát v přehnané formě podobné PUZ Drift Teamu).

wheel up, bmw e30, back, tme.eu,

Odmávnutím vyrazilo první auto, dvě sekundy za ním další, dvě sekundy další. Pět sekund pauza a to samé. S hodně malou dávkou nadsázky to takto vypadalo celý trénink. Koszalinskou trať má hodně polských drifterů najetou, takže vyjížděli po větších či menších skupinách. Okruh sice není (nebo nepůsobí jako) extrémně rychlý, ale tím spíš si řada závodníků dovolila jízdu v menším nebo menším než malém rozestupu.

Párkrát se to nepovedlo – chybou se rozestup zvýšil nebo docházelo k drobným kolizím, avšak pomačkané plechy pokaždé napravilo kladivo a povlávající nárazníky se buď utrhly nebo zůstaly, kde upadly.

s14, zenki,

Celý den byl více či méně slunečný, trošku zamračený jsem byl snad jen já, když jsem procházel depem a přemýšlel, která z aut jsem viděl jezdit. AE86 Pawla Bednarczyka ani S13 ze stejného týmu – Projekt 86 Drift Team – jsem v pohybu nezastihl, nedaleko od nich stála modrá S14 Kouki, mimochodem s reklamou českého piva na nárazníku, která se po pár dopoledních průjezdech také uvelebila v depu, stejně jako zelená S13,5 vedoucího jezdce šampionátu Michała Krajewskiho a podobný osud čekal i fajn působící bílou S14 Zenki, která zaklepala po jednom z průjezdů. Po celodenním opravování se večer postavila na start kvalifikací… a po chvíli zaklepala znova. Buď to bylo tím, že japonských aut bylo poměrově málo vůči německým a člověk o to víc vnímal úmrtnost nebo se jim na severozápadu Polska opravdu nedařilo.

bmw e30, kuba jakubowski,

Kvalifikace probíhající v pozdním odpoledni byly trochu zdlouhavým zakončením velmi dynamického dne. Místo permanentní přítomnosti přibližně deseti až dvanácti driftujících aut na okruhu; kdy jsem nestíhal otáčet hlavou a foťákem, přibližovat a oddalovat objektivem aby se mi vše vlezlo do záběru; se počet, logicky, zredukoval na jedno auto. Aspoň jsem po celém dni vychytal chování různých aut v různých částech trati a třeba na zlatou E30 Kuby Jakubowskiho směřoval do klopené zatáčky v nejnižším bodě klesání, kousek před koncem bodovaného úseku (ačkoliv v tomhle fotogenickém místě jsem trávil hodně času, ať jezdilo cokoliv).

battle, bmw e46, bmw e30,

Těšil jsem se na „trošku boro akci“ v porovnání s Drift Allstars, EEDC nebo DMP a průběh soboty mne přesvědčil, že jsem udělal dobře. Zároveň mně skvěle naladil na nedělní ježdění, bez ohledu na volné nebo hodnocené jízdy. Hodně zajímavou tečkou pak byl přesun do města Mielno, kde jsem měl zamluvené spaní. David Kalaš mne upozorňoval, že toto přímořské letovisko má statut polské Ibizy. I tak jsem byl překvapen tunami lidí mezi tunami blikajících stánků, ale celodenní únava udělala své a raději jsem po promazání záběrů na kartách zapadl do postele…

pokračování

s13, wr kevin,

tagy: , , , ,
Like!