Report: DriftOpen2014 / Koszalin / 02

V sobotu se hlavně trénovalo, neděle měla patřit těsným soubojům dveře na dveře, na jejichž konci měl stanout jeden ze závodníků na nejvyšším vítězném stupni. Naštěstí se mezi vším tím bodovaným ježděním našla i chvilka na prosté jízdy bez hodnocení, které na první pohled vypadali přeci jen pohodověji.

bmw e30, battle,

Nechápejte mně špatně – vím, že závody jsou od toho, aby se na nich závodilo a porovnávalo kdo je lepší, ale už první den bylo znát, že nervozita z bodovaných rozjížděk svazuje mnoha drifterům ruce. Sám jsem byl překvapený, kolik mých favoritů nepostoupilo do TOP32. Druhou věcí je situace, kterou jsem už popisoval – buď jezdí jedno auto za druhým a driftuje se neustále až do momentu, kdy se někdo přetočí anebo na trati figuruje pouze jedno auto, po „odkroužení“ se chvíli čeká na verdikt a pak teprve jede znova nebo jiný závodník a vše se více táhne.

Neděle sice nebyla tak zdlouhavá jako sobotní kvalifikace, přesto pro mne představovaly větší zábavu dopolední tréninky battlů a odpolední drift taxi než samotné vyřazovací jízdy – v první půlce dne TOP32, odpoledne zbytek.

clouds,

Na nebi nevisel žádný mráček, s výjimkou jednoho velkého skoro přes celou oblohu. Ten sice vydržel přes tréninky, ale až před TOP32 z něj začala padat voda. První páry tak absolvovaly bodované jízdy za změněných podmínek, které nejednomu závodníkovi připravily horké chvilky. A mně další eliminaci mých favoritů. Agresivní jízda na vodě se hold nevyplácí.

bmw e30, nissan s13,

Vody naštěstí nespadlo moc, asfalt rychle osychal a poslední battly se jely na suchu. Přesto mi přišlo, že těsné souboje, jenž jsem čekal po trénincích kde se závodníci docela naháněli, ne a ne přijít. Důvod byl jednoduchý. Velmi podobná technika, velmi podobný jezdecký projev a také větší nasazení od prvního jedoucího a větší opatrnost od toho druhého zvětšovaly rozestup mezi vozy.

Hodně členitá a proměnlivá trať umožňovala těsnou jízdu v asi třech pasážích – na začátku bodovaného úseku, který byl na konci startovní rovinky, za níž se nacházela ostrá pravotočivá vracečka navazující klesajícím propojením do levé. Za ní následoval výjezd do nejvyššího bodu asfaltového okruhu, jenž vedl rychlou pasáží projížděnou pár přehozy.

toyota supra, bmw e46 coupe, musk,

Poté dvouapexová pravá zatáčka (resp. dvojice zatáček), kde nejeden drifter okusil trochu zahradničení v podobě agrodriftu. Za touto kombinací, nabízející možnost těsného kontaktu, pokračovala trať opět rychlou pasáží s kopce. I zde se pár závodníků rozvášnilo, zajímavější věci se však děly v úplně poslední bodované zatáčce – každý v ní volil jinou stopu.

bmw e30, battle,

Snad proto, že byla částečně klopená, utahující se a začínala na konci klesání, tudíž stoupala. Stačilo aby nájezd do ní vyšel trochu jinak a díky změnám sklonu povrchu se auto zachovalo zcela odlišně než v předchozím průjezdu. Hodně ošemetné místo, ale také se zde odehrávaly nejpěknější souboje.

3x bmw e30, drift train,

Po vyřazovacích jízdách do TOP16 nastala krátká (velmi krátká) pauza, po které následovalo drift taxi aneb „sundáme masky ostřílených závodníků a jdeme bavit sebe i diváky“. Nedělní odpolední drift taxi bylo prostě tím nejlepším, co za víkend proběhlo. Někdo to mohl brát jako skvělou exhibici před finálovými battly.

A pak už jen představení jezdců, při kterém moderátor obešel všechny jezdce, postoupivší do TOP16, seřazené před tribunami, udělal krátký rozhovor a po návratu závodníků na start přišlo na řadu odmávnutí a hlavní program dne. Moc jsem nevnímal, která část battlů se zrovna jede, ačkoliv jsem stále čekal na ty opravdu těsné jízdy – ty jsem, samosebou, vyhlížel s blížícím se finále.

bmw m3 e30, nissan s14,

Vyjímka potvrzující pravidlo a podtrhující pozici závodníků i posuzujících, nastala při souboji v TOP8 mezi Lukaszem Tasiemski (M3 E30) a Pawlem Kalotkou (S14). V battlu byli natolik vyrovnaní, že jej opakovali asi čtyřikrát. Buď si totiž udržovali odstup a jeli srovnatelně bez chyb anebo tlačili na pilu a oba dělali chyby.

tasiemski, kalotka,

A že si situaci užívali dokládal i moment, kdy po třetím nerozhodném opakování skákali vedle auta a vysmátí signalizovali směrem k porotcům, že chtějí jet ještě jednou. Tento moment mi hodně utkvěl v paměti (ale ne ve foťáku).

biej,

Celý závod – po protahujícím se finále – ovládl Rafal Biej s M3 E36. Odjížděl jsem trochu smutný. Po skvělém průběhu obou dní jsem nedokázal překousnout vlažnější průběh finálových battlů, kdy jsem pořád čekal na opravdu napínavé souboje. Smutný jsem byl ale opravdu jen pár minut. Stačilo mi vzpomenout na cokoliv jiného z uplynulého víkendu a mysl se mi rozzářila.

Doufám, že se do Koszalinu ještě někdy dostanu. Bavilo mně to tam více než na TrackWoodu předchozí rok (letos se jely tyto závody ve stejný termín a já se rozmýšlel, jestli dám přednost maďarskému driftovacímu svátku s EEDC nebo právě DriftOpen v Koszalině…) a celkovou atmosférou bych tuto akci přirovnal k Drift Allstars v Sosnové. Nesrovnávám, jaká auta a v jakých podmínkách jezdila, jen prostě atmosféru, kterou na mně oba závody působily.

Bylo to skvělé. Už nikdy se nebudu dívat na vlaky stejně. Na ty driftující, samozřejmě.

drift train,

tagy: , ,
Like!