Report: Driving Academy – šotolinový Humpolec

O rozjíždějícím se projektu Driving Academy Martina Semeráda, jste měli možnost pobrat pár základních informací a postřehů už v jednom z mých předchozích příspěvků, věnovaném asfaltové akci v Sosnové. Pro ty, kterým asfalt příliš nevoní (nebo jej mají očichaný už přespříliš), má Driving Academy čerstvě k dispozici i více nezpevněné radosti. Konkrétně na autokrosovém okruhu u Humpolce.

Driving Academy, Martin Semerád, Humpolec, šotolina, Mitsubishi Lancer Evo 9, Subaru Impreza WRX Sti

První humpolecká šotolinová akce se konala v kombinovaném stylu – první půlka dne byla věnována části Sport Driving, zbytek pak Sport Practice. Rozdíl mezi těmito dvěma programy je nasnadě – zatímco Sport Driving nabízí účastníkům teorii jízdy pro povrch daného okruhu, je doplněn teoretickými i praktickými základy pro ovládání vozu na něm a nakonec pod dohledem instruktora projíždí jeho části, Sport Practice je pro ty, kteří už mají takové vstupní informace za sebou, ale chtějí mít pro své ježdění k dispozici někoho, kdo jim může poskytnout cenné rady. Okruh samotný se rozprostírá ve svahu kousek od hlavní silnice, tvarem je podobný poněkud disgrafické osmičce a jeho povrch je kompletně šotolinový. Narozdíl pd Sosnové, kde je, resp. byla, nezpevněná část tvořená asfaltem zasypaným šotolinou, je Humpolec spíše zahloubeným okruhem s hliněným povrchem a zpevňujícími kameny hluboko v podloží. Proto jsem měl zprvu obavy o zdraví techniky účastníků – trať je přeci jen používána pro autokros a vidina sériových vozů, obletovaných hlínou a kamínky, mě nenechávala klidným. Jak jsem se později přesvědčil na vlastní oči, mé teoretické úvahy byly zcela zcestné. Na akci byl povrch čerstvě uhlazen, nicméně ani po celodenním ježdění, jenž podklad na několika místech docela přeskupilo, se na trati neobjevilo nic, co by účastníkům komplikovalo život. Přesto byla možnost nechat si polepit auto ochrannou fólií, aby se předešlo případným nepříjemnostem na laku při vyjetí ze stopy, jemuž sem tam následovalo prohrnutí vyházené šotoliny v pozdnějších částech dne. Ale popořádku.

Driving Academy, Martin Semerád, Humpolec, šotolina, Mitsubishi Lancer Evo 9, Subaru Impreza WRX Sti

Ranní teorie zahrnovala asi hodinovou rozpravu nad notebookem s názornými příklady. Jak zatáčet, jak řadit, jak zrychlovat, jak brzdit a řadu dalších majoritních a minoritních detailů tvořících celek. Při poslechu jsem si připadal jako úplný začátečník (bodejť by ne, když jsem na šotolině nikdy nejel a srovnání s klouzáním na sněhu/ ledu není na místě), hltajíce fakta, která jsem si nikdy neuvědomil. Všechno do sebe příjemně zapadalo a ve finále tvořilo plnohodnotný teoretický základ, čeho se na šotolině vyvarovat a jak podmínky na trati využít co možná nejefektivněji. Následovalo zběžné projetí okruhu ve vláčku, mimo jiné i kvůli získání přehledu o povrchu a ujištění, že se nikde ve stopě nenachází zbloudilý kámen a hned vzápětí došlo na aplikování teorie do praktických příkladů. V prvé řadě: otočka kolem sudu – přes ručku nebo „skandinávsky“. Krok dva: slalom. Zdánlivě jednoduché úkoly prověřily připravenost na velké ježdění a následným opakováním pomohly odstranit největší neduhy při řízení. Martin totiž bedlivě pozoroval průjezdy, instruoval a střídal sedačky. Když bylo třeba, sedl za volant a názorně ukázal, jak by se měly věci dít. Po pořádném protrénování přišla na řadu jízda po kratší, „horní“, části okruhu a to v obou směrech – šlo hlavně o ovládání brzd a chování vozu v zatáčkách. A Martin opět pozoroval a uděloval cenné rady, doprovázené názornými ukázkami.

Přestávka na oběd a po něm, místo dezertu, bylo na programu dne ježdění po celém okruhu, doprovázené střídáním směru po časových úsecích, přičemž Martin seděl na sedadle spolujezdce a věnoval se účastníkům individuálněji. Zhruba v půlce celodenního ježdění se v prostorách humpoleckého areálu objevilo několik dalších vozů, což značilo jediné – program se mění ze Sport Driving na Sport Practice, navíc byl mezi dorazivšími i Martin Hudec se svými lidmi, který přijel potestovat techniku před nadcházející Rally Finland. Na první pohled se však zase tolik nezměnilo. I nadále se jezdilo, Martin Semerád v roli instruktora přispíval radami a nad okruhem a v jeho blízkosti se vznášel oblak okrového prachu. Čas od času na dráhu vyjela hasičská technika a povrch řádně zkropila za účelem zkrocení prašné mlhoviny, a tak se mohlo smýkat a trénovat chování na nezpevněném podkladu i nadále.

Driving Academy, Martin Semerád, Humpolec, šotolina, Mitsubishi Lancer Evo 9, Subaru Impreza WRX Sti

Z mého pohledu hodně zajímavá zkušenost, nemluvě o přímých účastnících. OK, adekvátních šotolinových cest u nás moc nenajdete, ale autokrosových okruhů je zde více než těch asfaltových. A i kdyby ne – pozorovat (nejen) 4WD auto, jak si to s mírným kontra hrne bokem zatáčkou a zvedá za sebou clonu prachu, mne naplňuje jakousi pravou rallyovou euforií a termíny jako Quattro, 1000 jezer, Röhrl, Pikes Peak, Vatanen a řadou dalších. Doufám, že další jízdy v Humpolci na sebe nenechají dlouho čekat. Při pozorování tolika zaprášených lidí s velkým úsměvem na rtech, ve mně zůstává pocit, že si to i ostatní skvěle užili a místo každodenní rutiny zažili něco lepšího. A příjemně odlišného než jim už několikrát nabídl asfalt.

tagy: ,
Like!